Utbildningshistoria
Uppsala Studies of History and Education (SHED) samlar forskare intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.
Uppsala Studies of History and Education (SHED) utgör en mångvetenskaplig miljö som samlar forskare vid institutionen som är intresserade av utbildningshistoria, didaktikhistoria, historiedidaktik samt barn- och ungdomshistoria.
Forskningen inom SHED finansieras av bland andra Vetenskapsrådet, Handelsbankens forskningsstiftelser, Riksbankens jubileumsfond samt Wallenbergstiftelserna.
SHED har sitt ursprung i den utbildnings- och kultursociologiska forskningsmiljö som prof. Donald Broady skapade och som allt sedan tillkomsten av den Nationella forskarskolan i utbildningshistoria 2005 utvecklats till ett centrum för utbildningshistorisk forskning i Sverige. SHED har även ett välutvecklat internationellt nätverk som inkluderar samarbeten med exempelvis Prof. Marcelo Caruso (Berlin), Prof. Daniel Lindmark (Umeå), Prof. David Mitch (Maryland), Prof. Johannes Westberg (Groningen), Prof. Merethe Roos (Sørøst-Norge), FD Ingrid Brühwiler (Chef för avdelningen för de offentliga skolorna i kantonen Appenzell Ausserrhoden i Schweiz), FD Gabriele Cappelli (Universitat Autònoma de Barcelona) och FD Christian Larsen (Köpenhamn).
Vidare har SHED också arrangerat en rad olika nationella och internationella konferenser, som exempelvis fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen (2009), History of Schooling (2011), tredje International Conference on the History of Mathematics Education (2013) och sjätte nordiska utbildningshistoriska konferensen (2015). Därtill har SHED även fungerat som värd för tre hedersdoktorer vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet: David Mitch (Maryland, 2013), Jane Humphries (Oxford, 2016) och Merethe Roos (2024).
Kontakt
Organisation
SHED:s arbete leds av ett vetenskapligt råd bestående av tillsvidareanställda lärare och forskare vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier. Därutöver har gruppen en rad övriga medlemmar, en grupp av seniora forskare som bidrar med råd samt associerade medlemmar vid andra lärosäten.
Utbildningshistoriska seminariet
SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i sal 12:228, Blåsenhus. Seminarierna går även att följa på Zoom och vanligtvis hålls postseminarium i Lilla matsalen.
Aktuella seminarier
Läsåret 2023-2024
7 september – Johan Prytz text "Towards a sociological explanation of the success of the Back to Basics movement in Sweden, 1970–1980" (samförfattat med Linda Marie Ahl och Uffe Thomas Jankvist)
28 september – Agnes Hambergers utkast till femte kapitlet i sin avhandling Folkskolans flickor: 1840–1921 [prel. titel]
6 november – David Sjögrens, Stina Fallberg Sundmarks och Jakob Evertssons utkast till projektansökan ”Skolan som kyrka: Kyrkligt inflytande på svenska folkskolemiljöer 1850–1950” (samarrangemang med kyrkohistoriska seminariet)
9 november – Anne Bergs kaitelutkast "Nationalism against the state: 1848 and the rise of popular nationalism in mid-19th century Sweden"
30 november – Åsa Melins artikelutkast "Lokalt skolbyggande: den enhetliga skolan och yrkesutbildning i svenska bruksorter, 1950–1969"
7 december – Moa Lindqvists avhandlingskapitel "Från kollegial aktivitet till administrativ strategi – högskolestyrelsers remissvar inför svenska högskolereformer 1968–2007"
21 december – Esbjörn Larssons text "Skomakare, bliv vid din läst: Fortsättningsskolans medborgarkunskapsundervisning”
1 februari – Madelen Johanssons inledning till hennes avhandling om Israel Ruong
15 februari – Gustav Berrys text "Bonderörelsen och det tryckta ordet: Lantbruksförbundets Tidskriftsaktiebolag som uttolkare av industrisamhällets agrara omvandling, 1920–1970"
7 mars – David Malms avhandlingskapitel ”1812 års uppfostringskommitté”
21 mars – Anne Berg och Johanna Ringarp
11 april – Christoffer Åhlman
2 maj – Rebecka Göransdotter
23 maj – Caitlin McEvoy
Det utbildningshistoriska nätverket
I samband med Svenska Historikermötet i Uppsala den 22-24 april 2005 bildades ett nätverk för utbildningshistorisk forskning, på initiativ av professor Donald Broady (Uppsala universitet). Nätverket syftar till att underlätta samarbetet och kommunikationen mellan företrädare från olika akademiska discipliner inom det utbildningshistoriska fältet. Sedan 2009 samarbetar nätverket med de nordiska utbildningshistoriska konferenserna, och sedan 2014 med Nordic Journal of Educational History, i syfte att stärka det utbildningshistoriska forskningsfältet i Norden.
Några gånger per termin distribueras utskick per e-mail till nätverkets ungefär 250 medlemmar. Utskicken samlas på nätverkets hemsida, och nätverket finns sedan 2015 på Twitter (@utbhist_natverk). Avsikten med det utbildningshistoriska nätverkets hemsida är att det ska komplettera nätverkets utskick, och fungera som en översikt eller introduktion till svensk och nordisk utbildningshistorisk forskning.
Det utbildningshistoriska nätverket är ett utmärkt sätt att hålla sig informerad om aktuell utbildningshistorisk forskning. Samtidigt utgör de en god möjlighet för den som vill sprida call for papers eller information om allt från kommande konferenser och sessioner till antologier, artiklar och forskningsprojekt.
Nätverket koordineras av Johannes Westberg, numera professor i utbildningens historia och filosofi vid universitetet i Groningen. Den som är intresserad av att få utskick via nätverkets mejllista, eller har frågor kring hemsidan vänligen kontakta Johannes Westberg.
Gruppmedlemmar
Publikationer
Uppsala universitet, 2024
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
Från evidens och erfarenhet till didaktisk utvecklingsdialog
Ingår i Dialogens ämnesdidaktik, Avdelningen för kvalitetsutveckling, Uppsala universitet, 2024
The advantage of videos over text to boost adolescents' lateral reading in a digital workshop
Ingår i Behavior and Information Technology, s. 1-15, 2024
2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
Akademisk undervisning i praktiken: Handbok i läraktiviteter för seminarier
Studentlitteratur AB, 2024
Fångsamhället som inte skulle finnas: Överlevnad och anpassning i fängelse under åren 1890–1920
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 107-123, Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, 2023
Ingår i European Social Science History Conference 2023, 2023
2023
2023
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
Nordic Academic Press, 2023
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023
Christianity and Morality for the Nordic Nation: – the Circulation of Knowledge in Times of Crisis
2023
Skomakare, bliv vid din läst: Fortsättningsskolans medborgarkunskapsundervisning
2023
2023
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
Grundskolans kursplaner i matematik: igår, idag och imorgon
2023
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 57-71, 2023
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023