Publikationer
Ingår i Education Inquiry, s. 104-125, 2024
Ingår i Internationalization in Higher Education and Research: Perspectives, Obstacles and Alternatives, Springer, 2024
The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
2024
Ingår i Journal of ethnic and migration studies, 2024
Ingår i British Journal of Sociology, 2024
2024
Ingår i Sociology of Health and Illness, s. 1-31, 2024
2024
The Dropout Phenomenon: Students' Strategies in Low Throughput Programs
2024
Publiceringar inom Fakulteten för utbildningsvetenskaper: En kartläggning av åren 2018–2023
2024
Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD
2023
2023
The Decollegialization of Higher Education Institutions in Sweden
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2023
2023
Christianity and Morality for the Nordic Nation: – the Circulation of Knowledge in Times of Crisis
2023
2023
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
The First Women PhDs’ and Their Feminist Scientific Movement in Sweden, 1880-1950
Ingår i Ingår i panelen: "A room of one’s own". Presenteras i Sonderborg, Danmark.Arrangör: forskningsprojeket ”Women’s University", vid Aarhus universitet., 2023
Vetenskaplig bildning för kvinnor: De första disputerade kvinnornas vetenskapsrörelse, 1880–1950
Ingår i Ingick i panelen: Barn, ungdomar och kunskap, på Svenska historikermötet 14-16 juni 2023., 2023
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Ingår i Emotions and Society, s. 1-18, 2023
2023
2023
A mapping of the funding and output of WASP‐HS
2023
“Philosophy is not Politics. A Review of Susan Neiman’s Left is not Woke
Ingår i Social Epistemology, s. 28-35, 2023
Ingår i European Sociological Review, s. 677-691, 2023
Waldorfpedagogikens vara eller inte vara i dagens Sverige
Ingår i Folkvett, s. 19-30, 2023
Ingår i Sociologie, s. 223-240, 2023
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023
Skolans marknadisering: Några reflektioner över de senaste tre decennierna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Twitter and the aphoristic (re)turn in thought, knowledge and education
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 1436-1449, 2023
Behind the ivory façade: Capitalism, the post-truth condition, and epistemic authority
Ingår i Research Handbook on the Transformation of Higher Education, s. 38-49, Edward Elgar Publishing, 2023
Ingår i Handbook of the Anthropocene, s. 1499-1505, Springer, 2023
Upplevelseindustrin: Om identitet, erfarenhet och intersektionalitet
Ingår i Hålla huvudet kallt, Daidalos, 2023
Ingår i Hålla huvudet kallt, s. 247-272, Daidalos, 2023
2022
2022
Children with diagnoses: Swedish mothers’ educational strategies
2022
2022
2022
Avkollegialiseringen av svenska lärosäten: En analys av statliga universitet och högskolor
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 157-209, 2022
Svenska lärosäten: organisering, finansiering, positionering
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 5-18, 2022
Lärosätenas interna organisation: Kollegialitet, demokrati och linjestyrning
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 19-67, 2022
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 113-143, Uppsala Studies of History and Education, 2022
Lärda kvinnors syn på vetenskaplig bildning och fostran för flickor, ca. 1880–1960
Ingår i Nordic Educational History Conference 25-27 May 2022 in Aalborg, Denmark, 2022
Folkhemmets styvbarn: Humanioras legitimitet i svensk kunskapspolitik 1935–1980
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2022
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022
Public intellectuals in the age of viral modernity: An EPAT collective writing project
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 783-798, 2022
Ingår i 30:e Nordiska historikermötet vid Göteborgs universitet med tema "Globalt och lokalt", 2022
Genomströmning och avhopp på ämneslärarprogrammen vid Uppsala universitet: Statistisk analys
2022
Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2022
Ingår i Histories of Educational Technologies, 2022
Intellektuella kvinnors syn på vetenskaplig bildning för kvinnor, 1900-talets första hälft
2022
Carl Johan Förbundets Handlingar 2013-2021
Carl Johans Förbundet, 2022
Konsten att balansera kreativitet och tradition
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Medice, Cura te Ipsum: On Hyperbole, Hubris and Hypocrisy in Public Discourse
Ingår i Educational Philosophy and Theory, 2022
Mitt digitala kollegium under pandemin
Ingår i Tidningen Curie, 2022
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022
The immobility of the mobile teacher: how teachers change jobs in a segregated local school-market
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 1-14, 2022
2022
Demokratins villkor eller villkorad demokrati? Värdegrund som teknokratiskt styrmedel
Ingår i Skör Demokrati, Fri tanke, 2022
Behind the ivory façade: Capitalism, the post-truth condition, and epistemic authority
Ingår i Research Handbook on the Transformation of Higher Education, Edward Elgar Publishing, 2022
Covid-19 och universitetet: Lärares och studenters erfarenheter
2022
2022
Autonomy for Whom? Governance of What? The Rationality of Academic Freedom
Ingår i Academic Freedom in the European Context, s. 117-148, Palgrave Macmillan, 2022
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022
Lärosäten och forskningsfinansiärer
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 125-155, 2022
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, Vetenskapsrådet, 2022
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 44-48, Vetenskapsrådet, 2022
On the Public Pedagogy of Conspiracy: An EPAT Collective Project
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 2409-2421, 2022
Skola: Från exklusiv utvaldhet till mänsklig rättighet
Ingår i Natur & Kulturs Globalhistoria, s. 139-185, Natur och kultur, 2022
Ingår i Sociologisk forskning, s. 493-496, 2022
- DOI för När skolan blev en marknad. Trettio år med friskolor / Hur marknadsskolan splittrar Sverige: Per Kornhall, Sten Svensson, Majsa Allelin & Bo Karlsson / Petter Sandgren
- Ladda ner fulltext (pdf) av När skolan blev en marknad. Trettio år med friskolor / Hur marknadsskolan splittrar Sverige: Per Kornhall, Sten Svensson, Majsa Allelin & Bo Karlsson / Petter Sandgren
Digital sociologi: att undervisa i sociologi under en pandemi
Ingår i Sociologisk forskning, s. 467-482, 2022
"Hey, där dansar en kavaljer": Adlig fostran som satir på 1600-talet
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 23-39, Uppsala universitet, 2022
Commuting patterns of preschool children in metropolitan Stockholm
Ingår i Regional Science Policy & Practice, s. 960-980, 2022
Kristendom som medborgarfostran: Striden om kristendomsundervisningens syfte och innehåll 1920-1969
2022
2022
Ingår i Éducation comparée. Revue de recherche internationale et comparative en éducation, s. 71-101, 2022
Demokratins villkor eller villkorad demokrati?: Värdegrund som teknokratiskt styrmedel
Ingår i Skör demokrati, s. 41-62, Fri tanke, 2022
Autonomy for Whom?: Governance of What? The Rationality of Academic Freedom
Ingår i Academic Freedom in the European Context, s. 117-148, Palgrave Macmillan, 2022
The Experience Economy: A Defense of the Epistemic Commons
Ingår i Shadows in the Cave, s. 73-84, Retorikförlaget, 2022
The University as Honest Broker
Ingår i Transformation of the University, s. 13-26, Routledge, 2022
2022
Inherited dreams of 'the West': Eastern European students' paths to Denmark
Ingår i The Palgrave Handbook of Youth Mobility and Educational Migration, Palgrave Macmillan, 2021
World Class Universities, Rankings and the Global Space of International Students
Ingår i World Class Universities, s. 141-170, Springer, 2021
Patriotism and Civic Identity in Swedish and Finnish School Readers after 1860
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 144-158, Brill Academic Publishers, 2021
Ingår i Humanvetenskapernas verkningar, s. 35-63, Dialogos Förlag, 2021
Digitization and Strategic Renewal of Higher Education
Ingår i Renewing Higher Education, s. 91-111, Lund University, 2021
2021
In search of a ‘normal place’. The geographical imaginaries of Eastern European students in Denmark
Ingår i Globalisation, Societies and Education, 2021
Teoretiska och metodologiska utgångspunkter förutbildningssociologiska studier
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 240-265, Natur och kultur, 2021
2021
Ingår i En resa genom skolans historia, s. 9-15, Uppsala Studies of History and Education, 2021