Kalendarium
-
En skola utan rymlighet: Ungdomars upplevelser av rasism i skolan
-
Spansklärardagen 2023
-
Högre seminarium i didaktik
-
Högre seminariet i pedagogik
-
Kulturell rasism och exkludering i skola och utbildning trots goda intentioner – observationer och erfarenheter av skolans undervisning
-
Skolgårdsrasism, konspirationsteorier och utanförskap: Antisemitism och det judiska minoritetskapet i Malmös förskolor, skolor, gymnasier och vuxenutbildning
-
Demokratistärkande arbete i skolan för att motverka rasism: Vad gör Forum för levande historia?
-
Högre seminarium i didaktik
-
–
SKOLU-2023
Aktuellt
- Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
- Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
- Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
- Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
- Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
- Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
- Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
- Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
Institutionen i media
- Forskaren: Våldsamma elever riskerar en mörk framtid 2022-12-26
- Skolan bidrar till diagnoser 2022-12-20
- Forskning: Att skriva leder till större ämneskunskap 2022-11-30
- Skolforskningspodden avsnitt 25: Att skriva sig till ämneskunskaper 2022-11-29
- Skolforskningspodden avsnitt 23: Antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens 2022-11-29
Röster från institutionen
Claes Nilholms blogg
Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet, bloggar om forskning om pedagogik i allmänhet och specialpedagogik i synnerhet, men tar också upp frågor om relationen mellan forskning och praktik och ibland också skolpolitiska frågor.
