Kalendarium
-
Högre seminarium i pedagogik i samarbete med barn- och ungdomsvetenskap
-
Seminarium
-
Demokratistärkande arbete i skolan för att motverka rasism: Vad gör Forum för levande historia?
-
Seminarium
-
Seminarium
-
Disputation i Didaktik
-
Seminarium
-
Disputation i didaktik
-
–
Avslutande konferens för Nordplus projektet: Developing Nordic languages through multilingual
-
Disputation i Utbildningssociologi
-
Disputation i pedagogik
-
Fortbildning för modersmålslärare: Webbinarium om betyg och bedömning i modersmålsundervisningen
-
Disputation i didaktik
-
Högre seminarium i didaktik
-
–
Ofti-39
-
Europeiska språkdagen 2023
-
–
SKOLU-2023
Aktuellt
- Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
- Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
- Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
- Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
- Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
- Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
- Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
- Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
Institutionen i media
- Därför döljer elever sin särskilda begåvning 2023-03-23
- 20 sökande till varje plats på resursskolan 2023-03-16
- Att undervisa ihop - en nyckel för anpassningar 2023-03-09
- Stipendier och akademiskt utbyte mellan Sverige och USA 1912-1980 2023-01-27
- Forskaren: Våldsamma elever riskerar en mörk framtid 2022-12-26
Röster från institutionen
Claes Nilholms blogg
Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet, bloggar om forskning om pedagogik i allmänhet och specialpedagogik i synnerhet, men tar också upp frågor om relationen mellan forskning och praktik och ibland också skolpolitiska frågor.
