Kalendarium
-
Högre seminarium i didaktik
-
Högre seminarium i Didaktik
-
Högre seminarium i pedagogik
-
Högre seminarium i pedagogik
-
"Ett ständigt dåligt samvete” - Förskolepersonal tolkar diskrimineringslagen
-
–
SKOLU-2023 Skandinavisk konferens för lärare och lärarutbildare i språk
-
Högre seminarium i didaktik
-
Högre seminarium i Didaktik
-
Lärares derasifierande praktiker – Hur kan lärare tillvarata sina antirasistiska ambitioner i sitt arbete?
-
Konferens i utbildningsrätt 29 november: Barnet i skolan - om aktörskap, rättigheter och tillgänglighet
-
90% seminar in Education
-
Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter i högstadiets historieämne: Möjligheter, utmaningar och didaktiska implikationer
-
Spansklärardagen 2024
Aktuellt
- Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
- Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
- Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
- De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
- Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
- Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
- Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
- Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
- Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
- Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
Institutionen i media
- Ministern rasar efter avslöjandet om Kina: Anmärkningsvärt naivt 2023-09-26
- Kollegialt lärande döms ut som ovetenskapligt 2023-09-12
- Juridiken och skolan - komplext och motsägelsefullt 2023-08-30
- Regeringen vill höja status på läraryrket: "Skeptisk" 2023-07-07
- Lanthushållsundervisningen 1890-1970 2023-06-21
Röster från institutionen
Claes Nilholms blogg
Claes Nilholm, professor i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik vid Uppsala universitet, bloggar om forskning om pedagogik i allmänhet och specialpedagogik i synnerhet, men tar också upp frågor om relationen mellan forskning och praktik och ibland också skolpolitiska frågor.
