För lärare i spanska: Analys av skriftlig produktion
- Datum: –16.30
- Plats: Zoom
- Föreläsare: Juanma Higuera
- Arrangör: FBA
- Kontaktperson: Juanma Higuera
- Telefon: 070 626 44 35
- Seminarium
Nätbaserat seminarium om analys av skriftlig produktion hos elever som läser spanska i grund- och gymnasieskolan. Seminariet vänder sig till verksamma lärare i spanska och lärarstuderande med spanska som huvudinriktning. Seminariet sker på spanska.
Análisis de errores e interlengua en la producción escrita de aprendientes de secundaria
En el marco de la Lingüística Aplicada y desde una visión comunicativa de la enseñanza de la lengua, el análisis de la producción escrita se presenta como un método para clasificar y describir estrategias de comunicación que los aprendientes desarrollan en su proceso de aprendizaje. Inevitablemente, surge la cuestión de los errores lingüísticos y su tratamiento en el aula. Partiendo de la idea del error como fenómeno inevitable y necesario para el proceso de aprendizaje, el profesor deberá hacer una valoración de qué errores responden al desarrollo de estrategias de comunicación y qué errores dependen de otros factores, como pueden ser la carencia de determinadas herramientas lingüísticas, la falta de concentración o la influencia de la L1 del aprendiente o de otras lenguas que este tenga en su haber lingüístico. Los errores que sean producto del afán de comunicación del aprendiente, no suponen, en principio, un problema para el proceso de aprendizaje; pero los errores que sean susceptibles de fosilización o que afecten negativamente a los objetivos del estudiante, deberán ser tratados de alguna forma en la enseñanza. Así pues, la corrección tiene que estar en función de un beneficio pedagógico claro. Para ello proponemos el análisis de errores, pero no con el objeto de preverlos y evitarlos a toda costa, sino de utilizar el potencial pedagógico del error y fomentar la consciencia lingüística en los aprendientes.
La inscripción se puede realizar a partir del 1 de agosto aquí.
Fler utbildningar i det kortare formatet
Se också forskningsseminariet LaTL (Learning and Teaching Languages). Seminariet är öppet för alla med intresse för språk i relation till undervisning och lärande.

Lärardagar, webbinarier med mera
Prenumerera på kalender
Windows
Följ dessa instruktioner för att lägga in prenumerationen i Outlook i Windows:
- Kopiera kalenderlänken.
- Gå till kalendervyn i Outlook.
- Högerklicka på Mina kalendrar (eller Andra kalendrar), välj Lägg till kalender, välj Från Internet.
- I dialogrutan som öppnas klistrar du in kalenderlänken.
- Svara ja på frågan om du vill lägga till Internetkalendern i Outlook och prenumerera på uppdateringar.
Kalendern finns nu med i din kalenderlista i Outlook. Du kan välja om kalenderposterna ska visas genom att klicka i bocken bredvid kalenderns namn.
Mac
För Safari på Mac, läs dessa instruktioner.
Övrigt
I andra kalenderprogram, kopiera länken och lägg till den på det sätt som används där.
Augusti 2022
September 2022
-
–
Bokcirkel - Studiehandledning på modersmålet - teori och praktik
För alla som arbetar med nyanlända eller flerspråkiga elever som har behov av studiehandledning på modersmålet. Vi läser hela boken, kapitel för kapitel och diskuterar innehållet i relation till era erfarenheter med studiehandledning och utifrån era frågor.
-
–20.00
För lärare i tyska: Bokcirkel på tyska, 1 av 3
Det första tillfället av tre i höstterminens bokcirkel för lärare i tyska. Vi läser och diskuterar “Blaue Frau” av Antje Rávik Strubel. Bokcirkeln träffas även den 17 oktober och 28 november och diskuterar andra boktitlar.
-
–16.30
För lärare i spanska: Analys av skriftlig produktion
Nätbaserat seminarium om analys av skriftlig produktion hos elever som läser spanska i grund- och gymnasieskolan. Seminariet vänder sig till verksamma lärare i spanska och lärarstuderande med spanska som huvudinriktning. Seminariet sker på spanska.
-
–15.00
Blåsenhus
Europeiska språkdagen
Europeiska språkdagen, som firas sedan 2001 på initiativ av EU och Europarådet, infaller den 26 september varje år. I år kommer dagen att uppmärksammas vid Uppsala universitet klockan 13-15 i Betty Pettersson-salen på Blåsenhus med tio korta föreläsningar om att lära sig och att undervisa olika språk.
Oktober 2022
-
–17.30
För lärare i tyska: Aktuelle Landeskunde
Aktuelle Landeskunde: Politik och samhälle i digitala medier – autentiskt material i undervisningen i samband med dagen för Tysklands enande.
-
–20.00
För lärare i franska - Bokcirkel HT 22 - Träff 1
Första träff : « S’adapter » de Clara Dupont-Monod (2021)
-
–17.00
För lärare i språk - Språklärarwebbinariet: Vad lär de sig egentligen? Del 1: Muntlighet i klassrummet
Välkommen till ett seminarium och workshop om muntlighet i klassrummet. Alla lärare vet att det vi undervisar om, det eleverna lär sig, och det vi bedömer ibland uppfattas som tre olika saker av våra elever.
-
–18.00
För språklärare: Språk - ett verktyg för livet
Hur kan nya influenser och en vidgad syn på kommunikativ språkanvändning påverka och inspirera vår framtida språkundervisning? Under workshopen ges deltagarna möjlighet att bekanta sig med aktuella koncept inom Europarådets europeiska ramverk för språk (GERS) samt ta del av praktiska verktyg och undervisningsförslag för en reflekterande språkinlärning som kan användas i undervisningen.
-
–18.00
Webbinarium för lärare i franska: The Four Strands : Réflexion sur l’équilibre entre activités en classe de langues
Webbinarium om balansen mellan olika aktiviteter i språkundervisningen baserat på en forskningsartikel av P. Nation (2007). Presentation och workshop för fransklärare. Webbinariet hålls på franska.
-
–20.00
För lärare i tyska: Bokcirkel på tyska, 2 av 3
Det andra tillfället av tre i höstterminens bokcirkel för lärare i tyska. Vi läser och diskuterar "Tinterherz" av Cornelia Funke. Bokcirkeln träffas även den 12 september och 28 november och diskuterar andra boktitlar.
-
–16.30
Blåsenhus
Fortbildningsdag för VFU-handledare i moderna språk "Att stödja studenter i arbetet med receptiva kompetenser i språkklassrummet"
Fortbildningsdag för VFU-handledare i moderna språk "Att stödja studenter i arbetet med receptiva kompetenser i språkklassrummet"
31 OKTOBER 2022 - BLÅSENHUS, UPPSALA UNIVERSITET OCH ZOOM
-
–20.00
För lärare i franska - Bokcirkel HT 22 - Träff 2
Träff 2: « La Succession » de Jean-Paul Dubois (2016)
November 2022
-
–
Blåsenhus
Fransklärardagarna 2022 - "Comprendre pour apprendre, apprendre à comprendre"
Årlig fortbildningsdag för fransklärare i Sverige - Blåsenhus, Uppsala
-
–18.00
Webbinarium för lärare i franska - L'enseignement du vocabulaire
Webbinariet handlar om undervisning av ord och hur man kan på bästa sätt inkludera den i språkundervisningen.
-
–20.00
För lärare i franska - Bokcirkel HT 22 - Träff 3
Träff 3 - « Une Bête au paradis » de Céline Coulon (2021) Édition Le Livre de poche
-
–20.00
För lärare i tyska: Bokcirkel på tyska, 3 av 3
Det tredje tillfället av tre i höstterminens bokcirkel för lärare i tyska. Vi läser och diskuterar Der "Geschmack von Apfelkernen" av Katharina Hagena. Bokcirkeln träffas även den 12 september och 17 oktober och diskuterar andra boktitlar.
-
–17.00
För lärare i språk - Språklärarwebbinariet: Vad lär de sig egentligen? Del 2: Skrivande i klassrummet
Välkommen till seminarium och workshop om skrivande i klassrummet. Alla lärare vet att det vi undervisar om, det eleverna lär sig och det vi bedömer, ibland uppfattas som tre olika saker av våra elever. Hur kan vi göra för att dessa delar ska närma sig varandra?
Januari 2023
-
–20.00
För lärare i franska - Bokcirkel HT 22 - Träff 4
Träff 4 - « Les Impatientes » de Djaïli Amadou Amal (2020) Édition J’ai Lu
-
–18.00
Webbinarium för lärare i franska - Évolutions du roman du XXIe siècle : lectures contemporaines
Webbinarium om franskspråkig nutidslitteratur. Webbinariet hålls på franska.