
Forskning pågår
Forskningen är av central betydelse för förståelsen av hur ett samhälles utbildningssystem fungerar i verkligheten, bortom politisk och ideologisk retorik.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Vid Uppsala universitet bedrivs forskning av utbildningsvetenskaplig relevans vid ett flertal institutioner inom såväl det humanistiskt-samhällsvetenskapliga området som de naturvetenskapliga och medicinska områdena
Den utbildningsvetenskapliga forskningen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, omfattar främst områden relevanta för förståelsen av barns, ungas och vuxnas förutsättningar och villkor för lärande. Forskare och doktorander vid institutionen är dessutom knutna till forskningsgrupper vid andra institutioner vid Uppsala universitet och andra lärosäten samt deltar i olika nationella och internationella forskarnätverk.
Disputation

Olle Nolgård disputerade den 17 maj 2023.
På bilden: Olle Nolgård med opponenten Henrik Åström Elmersjö
Forskningsaktuellt
- Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
- Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
- Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
- Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
- Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
- Den klasskapande skolan
- Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
- Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
- Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
- Hela staden som förskolegård?
- Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
- Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
- Den svenska Waldorfskolan
- Undervisning för hållbar utveckling
- De oväntade naturvetarna
- Införande av programmering i skolans matematik
- Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet
Senaste publikationer
-
Larsson, Esbjörn
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst
2023
-
Magnússon, Gunnlaugur
Requiem för inkludering?
2023
-
Andréasson, Fredrik; Evaldsson, Ann-Carita
Category relations and norms of feelings in children’s performances of a boyfriend-girlfriend culture
2023
-
Alfvén, Valérie; Axelsson, Marcus; Lindgren, Charlotte
Le merveilleux voyage de l’album sériel entre la France et la Scandinavie
2023
-
Paulsrud, David
Resolving dilemmas: Swedish special educators and subject teachers’ perspectives on their enactment of inclusive education
2023
-
Mattlar, Jörgen
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
2023
-
Olsson, Ingrid; Nilholm, Claes
Inclusion of pupils with autism – a research overview
2023
-
Frick, Matilda; Karlberg, Martin; Klang, Nina; Lundin Kleberg, Johan; Olsson, Ingrid I.; Thorup, Emilia; Vikström, Kersti
Elever med adhd och autism: Psykologiska och pedagogiska perspektiv
2023
-
Berg, Lars Otto; Larsson, Esbjörn; Norman, Hans
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
2023
-
Fredriksson, Ulf; Rasmusson, Maria; Backlund, Åsa; Isaksson, Joakim; Kreitz-Sandberg, Susanne
School absenteeism among students in Germany, Japan, Sweden, and the United Kingdom: A comparative study using PISA data
2023