
Forskning pågår
Forskningen är av central betydelse för förståelsen av hur ett samhälles utbildningssystem fungerar i verkligheten, bortom politisk och ideologisk retorik.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Vid Uppsala universitet bedrivs forskning av utbildningsvetenskaplig relevans vid ett flertal institutioner inom såväl det humanistiskt-samhällsvetenskapliga området som de naturvetenskapliga och medicinska områdena
Den utbildningsvetenskapliga forskningen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, omfattar främst områden relevanta för förståelsen av barns, ungas och vuxnas förutsättningar och villkor för lärande. Forskare och doktorander vid institutionen är dessutom knutna till forskningsgrupper vid andra institutioner vid Uppsala universitet och andra lärosäten samt deltar i olika nationella och internationella forskarnätverk.
Disputation

Christin Mays disputerade i utbildningssociologi den 16 december.
Forskningsaktuellt
- Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
- Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
- Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
- Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
- Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
- Den klasskapande skolan
- Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
- Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
- Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
- Hela staden som förskolegård?
- Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
- Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
- Den svenska Waldorfskolan
- Undervisning för hållbar utveckling
- De oväntade naturvetarna
- Införande av programmering i skolans matematik
- Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet
Senaste publikationer
-
Lindgren, Anne-Li; Backman Prytz, Sara; Westberg-Broström, Anna
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
2023
-
Almqvist, Jonas; Lidar, Malena; Olin, Anette
Teaching Traditions in Classroom Practice: A Comparative Didactic Approach
2023
-
Ligozat, Florence; Klette, Kirsti; Almqvist, Jonas
Didactics in a Changing World: Introduction
2023
-
Ligozat, Florence; Klette, Kirsti; Almqvist, Jonas
Didactics in a Changing World: European Perspectives on Teaching, Learning and the Curriculum
2023
-
Nordholm, Daniel Erik; Ritacco Real, Maximilian; Bezzina, Christopher
Newly appointed principals' professional identity: insights from a Swedish perspective
2023
-
Hansson, Per
Hur gick det sen?: En studie av karriär för präster inom Svenska kyrkan som tilldelats erinran eller prövotid
2023
-
Ädel, Annelie; Skogs, Julie; Lindgren, Charlotte; Stridfeldt, Monika
The supervisor and student in Bachelor thesis supervision: a broad repertoire of sometimes conflicting roles
2023
-
Magnússon, Gunnlaugur
Inkludering och specialpedagogik
2023
-
Wermke, Wieland; Nordholm, Daniel; Anderson, Annika I.; Kotavuopio-Olsson, Riitta
Deconstructing autonomy: The case of principals in the North of Europe
2023
-
Löfdahl Hultman, Annica; Bergh, Andreas; Lennartsdotter, Maria; Löfgren, Håkan
Swedish teachers’ and school leaders’ rebellion groups on Facebook: Collective formations and administrators as gatekeepers
2022