Publikationer
Här presenteras ett urval av forskargruppen senaste publikationer.
-
Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023.
-
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
Nordic Academic Press, 2023.
-
The Textbook Masturbator: A Renegotiated Discourse in Official Swedish Sex-Education Guidelines and Textbooks, circa 1945–2000
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023.
-
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023.
DOI för Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
-
Att uppfostra eller undervisa: Debatten om de allmänna skolornas funktion vid första svenska allmänna lärarmötet år 1849
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 65-83, 2022.
-
Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
Ingår i Children's Geographies, s. 234-250, 2022.
DOI för Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement. Ladda ner fulltext (pdf) av Embodied spatial learning in the mobile preschool: the sociospatial organization of meals as interactional achievement.
-
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022.
-
Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
Ingår i Journal of education policy, s. 705-722, 2022.
DOI för Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
-
Organisationsidentiteter som en form av legitimitetsanspråk: Narrativ positionering bland privata aktörer på den svenska läxhjälpsmarknaden
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 15-35, 2022.
-
I gevär!: Olika perspektiv på svensk militär mobilisering under andra världskriget
Ingår i Historielärarnas förening : Årsskrift 2022, s. 79-101, 2022.
-
Den svenska förskolemarknadens födelse: Från Lex Pysslingen till barnomsorgspeng
Ingår i Vägval i skolans historia, 2022.
-
The Origins of Female Defense Education: The Introduction of Defense Service Training for Girls in Swedish Schools During World War II
Ingår i War and Education, s. 237-254, 2022.
-
Det första valet: Förskolans expansion, marknadisering och ökade betydelse i familjers utbildningsstrategier
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 44-48, 2022.
-
"Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
Ingår i History of Education Quarterly, s. 18-37, 2022.
DOI för "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
-
Johan Peter Lefrén: militär och pedagog
Ingår i Carl Johans Förbundets Handlingar, s. 123-138, 2022.
-
Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
Ingår i Paedagogica historica, s. 19-35, 2022.
DOI för Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s Ladda ner fulltext (pdf) av Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
-
History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries)
Ingår i The Palgrave Encyclopedia of Sexuality Education, s. 1-9, 2022.
DOI för History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries)