Publikationer
-
A didactic toolkit for climate change educators: lessons from constructive journalism for emotionally sensitive and democratic content design
Ingår i Environmental Education Research, s. 1-19, 2023.
-
Nolgård, Olle
Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
2023.
-
Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
Ingår i Historical Encounters, s. 114-129, 2023.
DOI för Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt Ladda ner fulltext (pdf) av Using history to protect children from extremist ideologies: The example of Noor Magazine in Egypt
-
Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
Ingår i Environmental Education Research, s. 659-674, 2023.
DOI för Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything Ladda ner fulltext (pdf) av Irony and environmental education: on the ultimate question of environmental education, the universe and everything
-
Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
Ingår i Frontiers in Education, 2022.
DOI för Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates Ladda ner fulltext (pdf) av Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
-
Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i SN Social Sciences, 2022.
DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
-
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, 2022.
DOI för Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
-
Didaktiken efter idealismen: Undervisningsobjektets återkomst i antropocen
Ingår i Pedagogisk forskning i Sverige, s. 32-53, 2022.
DOI för Didaktiken efter idealismen: Undervisningsobjektets återkomst i antropocen
-
Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9
Ingår i International Research in Geographical and Environmental Education, s. 172-187, 2022.
DOI för Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9 Ladda ner fulltext (pdf) av Sustainable development: Exploring gender differences in the Swedish national test in geography for grade 9
-
Students Evaluating and Corroborating Digital News
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 549-565, 2022.
DOI för Students Evaluating and Corroborating Digital News Ladda ner fulltext (pdf) av Students Evaluating and Corroborating Digital News
-
Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i Information, 2021.
DOI för Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
-
Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example
Ingår i Studia Theologica, s. 79-98, 2021.
DOI för Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example Ladda ner fulltext (pdf) av Turning to practice in academic theology and religious studies: Research circles as an example
-
What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?
Ingår i European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, s. 281-293, 2021.
DOI för What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy? Ladda ner fulltext (pdf) av What can we learn from COVID-19 as a form of public pedagogy?
-
Designforskning: praktiknära och ämnesdidaktisk forskning för innovativ utveckling (exemplen kritiskt tänkande och digital källkritik)
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, 2021.
-
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, 2021.
-
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021.
-
Demokratin är utbildningens innehåll, mer än mål eller medel
Ingår i Skola och samhälle, 2021.
-
Modeller som möjliggör
Ingår i SO-didaktik, s. 6-7, 2021.
-
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021.
-
En skoldag
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, 2021.
-
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, 2021.
-
Varför fortsätter flykten över Medelhavet?: Innebörden av att göra en kausalanalys av en samhällsfråga
Ingår i Forskning om undervisning och lärande, s. 5-29, 2021.
-
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, 2021.
-
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, 2021.
-
Ämneslärarens didaktiska ledarskap
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 321-352, 2021.
-
The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
Ingår i Queer Ecopedagogies, s. 183-218, 2021.
DOI för The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
-
Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future
Ingår i History Education Research Journal (HERJ), 2021.
DOI för Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future Ladda ner fulltext (pdf) av Realising Roma rights through a high-stakes history test: Secondary school students narrating the Swedish Roma past, present and future
-
Samhällsanalys: resonerande, kunskap, omdöme: en didaktisk modell
Ingår i SO-didaktik, s. 16-23, 2021.
-
Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
Ingår i Future Internet, 2021.
DOI för Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning Ladda ner fulltext (pdf) av Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
-
Forskningscirklar i religionsdidaktik
Ingår i Religion och livsfrågor, 2021.
-
Prebunking interventions based on “inoculation” theory can reduce susceptibility to misinformation across cultures.
Ingår i The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review, 2020.
-
How to develop historical consciousness through uses of history – A Swedish perspective
Ingår i Historical Encounters: A Journal of Historical Consciousness, Historical Cultures, and History Education, s. 50-61, 2020.
-
Insights from Students on Human Rights Education in India, South Africa, Sweden and the United States
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, 2020.
-
On historical thinking and the history educational challenge
Ingår i Educational Philosophy and Theory, s. 891-901, 2020.
DOI för On historical thinking and the history educational challenge Ladda ner fulltext (pdf) av On historical thinking and the history educational challenge
-
Tolerance And Criticism Within Religious Education
Ingår i A Constructive Critique of Religion, 2020.
-
Dark pedagogy: Speculative realism and environmental and sustainability education
Ingår i Environmental Education Research, s. 1453--1465, 2020.
DOI för Dark pedagogy: Speculative realism and environmental and sustainability education
-
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020.
-
Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 63-97, 2020.
DOI för Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
-
The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory
Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-21, 2020.
DOI för The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory Ladda ner fulltext (pdf) av The Cold War, Historical Culture and History Education: Swedish Teachers' Entangled Narratives of History and Memory
-
Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts
Ingår i Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, s. 1-21, 2020.
DOI för Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts Ladda ner fulltext (pdf) av Constroversially uncontroversial? Swedish pre-service history teachers' relations to their national pasts
-
Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
Ingår i 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2020.
DOI för Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
-
Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
Ingår i Nordicom Review, s. 23-42, 2019.
DOI för Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility Ladda ner fulltext (pdf) av Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
-
Tväråna, Malin
Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
2019.
-
Unga, religion och lärande
Ingår i Unga och religion. , 2019.
-
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019.
-
Tycka eller tänka om rättvisa – vad främjas i mellanstadiets samhällskunskapsundervisning?
Ingår i Nordidactica, s. 136-161, 2019.
-
Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen
Ingår i Skolvärlden, 2019.
-
Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene
Palgrave Macmillan, 2019.
-
A pedagogy of vulnerability
Ingår i Dark Pedagogy, 2019.
-
Death
Ingår i Dark Pedagogy, 2019.
-
Theories of justice in primary school: Developing students’ critical analyses in social studies
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
Qualitative differences in the ability to analyse societal issues: the example of the Mediterranean refugee crisis
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
What’s the value of water?: Developing the ability to analyse economic issues in social studies.
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
Engaging with the Beyond: Diffracting Conceptions of T-LearningStefan
Ingår i Sustainability, s. 1-20, 2019.
DOI för Engaging with the Beyond: Diffracting Conceptions of T-LearningStefan
-
Att reducera ämnet samhällskunskap till ‘kunskaper om’ fråntar ämnet dess mening
Ingår i Skola och samhälle, 2019.
-
Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Education Inquiry, s. 56-75, 2019.
DOI för Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
-
Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019.
DOI för Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era Ladda ner fulltext (pdf) av Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
-
Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
Ingår i Education Inquiry, s. 344-367, 2019.
DOI för Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests Ladda ner fulltext (pdf) av Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
-
Religionskritik och religionsundervisning
Ingår i Religion och livsfrågor, 2019.
-
Outlining an Education Without Nature and Object-Oriented Learning
Ingår i Research Handbook on Childhoodnature, s. 1-22, 2018.
DOI för Outlining an Education Without Nature and Object-Oriented Learning
-
Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
Ingår i Medie-och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern, s. 63-67, 2018.
Ladda ner fulltext (pdf) av Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
-
Mixed Digital Messages: The ability to determine news credibility among Swedish teenagers
Ingår i PROCEEDINGS OF THE15th INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2018), s. 375-378, 2018.
-
What Would Martin Luther King Jr. Say?: Teaching the Historical and Practical Past to Promote Human Rights in Education
Ingår i Journal of Human Rights Practice, s. 287-306, 2018.
-
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, 2018.
-
Livsfrågor och etik i interkulturell religionsundervisning - för självreflektion och samreflektion
Ingår i Interkulturell religionsdidaktik, s. 217-234, 2018.
-
Addressing Existential Issues through the Eyes of Swedish Religious Education Teachers
Ingår i Challenging Life, s. 83-100, 2018.
-
Theories of justice among eight-year-olds: Exploring teaching for an emerging ability to critically analyse justice issues in social science
Ingår i Nordidactica, s. 43-64, 2018.
-
Meeting the Romani with an Attitude?: National tests making Secondary school students’ think and care about the history of the Romani
Ingår i 4ème Conférence de l'Association Internationale de Recherche en Didactique de l'Historie et des Sciences Sociale (AIRDHSS): Citoyenneté, identité et altérité . Université de Paris Diderot | Université Sorbonne Paris Cité (USPC), Paris France, 6 au 8 juin, 2018., 2018.
-
Makt: Relation eller tillstånd?: Om utmaningar i att undervisa om analys av makt i samhällskunskap
Ingår i SO-didaktik, s. 64-70, 2018.
-
Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier
Ingår i Lärarnas forskningskonferens 30 oktober 2018, s. 41-41, 2018.
-
Mer forskning innan reformer genomförs
Ingår i Skola och samhälle, 2018.