Publikationer
-
Nolgård, Olle
Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
2023.
-
Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
Ingår i Pedagogy in the Anthropocene, s. 107-128, 2022.
DOI för Action Incontinence: Action and Competence in Dark Pedagogy
-
Progression of critical thinking in social science education.
Ingår i Creativity, Literacy and Critical Thinking in Subject Education, 2021.
-
A phenomenographic approach as a tool in teachers' daily work.
Ingår i Phenomenography and variation theory - continuity and change!, 2021.
-
En skoldag
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 13-35, 2021.
-
Fenomenografi och variationsteori: att undersöka lärande och utveckla undervisning
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 296-321, 2021.
-
Verksamhetsteori: bildning genom deltagande i praktiker
Ingår i Vetenskapliga teorier för lärare, s. 346-371, 2021.
-
Ämnesdidaktiskt forsknings- och utvecklingsarbete
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 449-491, 2021.
-
Ämneslärarens didaktiska ledarskap
Ingår i Ämneslärarens arbete, s. 321-352, 2021.
-
Politiskt medborgarskap i en digital tid
Ingår i Digital kompetens i samhällskunskap, s. 3-16, 2021.
-
Theories of justice in primary school: Developing students’ critical analyses in social studies
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
Qualitative differences in the ability to analyse societal issues: the example of the Mediterranean refugee crisis
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
What’s the value of water?: Developing the ability to analyse economic issues in social studies.
Ingår i Thinking Tomorrow’s Education, 2019.
-
Designforskning: praktiknära och ämnesdidaktisk forskning för innovativ utveckling (exemplen kritiskt tänkande och digital källkritik)
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, 2021.
-
Kvantitativa metoder för studier av utbildning - exemplen läsförmåga, gymnasieutbildning och NTA-program
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 185-207, 2021.
-
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, 2021.
-
The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
Ingår i Queer Ecopedagogies, s. 183-218, 2021.
DOI för The Pluriversity for Stuck Humxns: A Queer EcoPedagogy & Decolonial School
-
Equity and Diversity in Reading Comprehension—: A Case Study of PISA 2000–2018
Ingår i Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education, s. 303-335, 2020.
DOI för Equity and Diversity in Reading Comprehension—: A Case Study of PISA 2000–2018
-
Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
Ingår i 2020 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), 2020.
DOI för Care ethics to develop computing and engineering education for sustainability
-
Students Assessing Digital News and Misinformation
Ingår i Disinformation in Open Online Media, s. 63-79, 2020.
-
Insights from Students on Human Rights Education in India, South Africa, Sweden and the United States
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, 2020.
-
Tväråna, Malin
Kritiskt omdöme i samhällskunskap: Undervisningsutvecklande studier av samhällsanalytiskt resonerande i rättvisefrågor
2019.
-
Vad är vatten värt? En studie om ekonomiundervisning i grundskolans olika stadier
Ingår i Lärarnas forskningskonferens 30 oktober 2018, s. 41-41, 2018.
-
Rikare resonemang om rättvisa: Att utforska en grundläggande förmåga i samhällskunskap
Ingår i Undervisningsutvecklande forskning, s. 97-107, 2017.
-
Ett ämnesdidaktiskt perspektiv
Ingår i Undersöka och utveckla undervisning, s. 110-110, 2017.
-
Analys av flyktingfrågan – vad är det vi vill att eleverna ska kunna göra när de analyserar flyktingsituationen, och vad i vår undervisning möjliggör det?
Ingår i Lärarnas forskningskonferens 31 oktober 2017, s. 24-25, 2017.
-
How can a survey of students' conceptions contribute to developing teachers' pedagogical content knowledge?
Ingår i NOFA5 Nordic Conference on Subject Education, s. 19-19, 2015.
-
Tväråna, Malin
Rikare resonemang om rättvisa: Vad kan kvalificera deltagande i samhällskunskapspraktiken?
2014.
-
Innebörden av rättvisa i resonemang om rättvisefrågor i samhällskunskapsundervisning på gymnasiet
Ingår i Faglig kunnskap i skole og lærerutdanning, s. 113-131, 2014.
-
Dark Pedagogy: Education, Horror and the Anthropocene
Palgrave Macmillan, 2019.
-
A pedagogy of vulnerability
Ingår i Dark Pedagogy, 2019.
-
Death
Ingår i Dark Pedagogy, 2019.
-
-
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019.
-
Meeting the Romani with an Attitude?: National tests making Secondary school students’ think and care about the history of the Romani
Ingår i 4ème Conférence de l'Association Internationale de Recherche en Didactique de l'Historie et des Sciences Sociale (AIRDHSS): Citoyenneté, identité et altérité . Université de Paris Diderot | Université Sorbonne Paris Cité (USPC), Paris France, 6 au 8 juin, 2018., 2018.
-
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, 2018.
-
-
PISA, reading literacy, and computer-based assessment
Ingår i Northern Lights on TIMSS and PISA 2018, s. 123-160, 2018.
DOI för PISA, reading literacy, and computer-based assessment
-
Mixed Digital Messages: The ability to determine news credibility among Swedish teenagers
Ingår i PROCEEDINGS OF THE15th INTERNATIONAL CONFERENCE ON COGNITION AND EXPLORATORY LEARNING IN THE DIGITAL AGE (CELDA 2018), s. 375-378, 2018.
-
Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
Ingår i Medie-och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern, s. 63-67, 2018.
Ladda ner fulltext (pdf) av Digital källkritik i nyhetsflöden och undervisning
-
Outlining an Education Without Nature and Object-Oriented Learning
Ingår i Research Handbook on Childhoodnature, s. 1-22, 2018.
DOI för Outlining an Education Without Nature and Object-Oriented Learning
-
Knowledge Elicitation in Naturalistic Decision Making: Collegial Verbalisation with "Conspective Protocols"
Ingår i Naturalistic Decision Making and Uncertainty, s. 87-93, 2017.
-
Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
Ingår i International perspectives on teaching rival histories, s. 207-228, 2017.
DOI för Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
-
-
UNESCO Teaches History: Implemeting International Understanding in Sweden
Ingår i A History of UNESCO, s. 201-230, 2016.
-
Veteran Teachers’ Strategies in History Teaching: History Didactic Narratives from Practice in Sweden
Ingår i The Processes of History Teaching, s. 90-104, 2011.
-
Nygren, Thomas
Historia i mänsklighetens tjänst: internationella riktlinjer och svensk gymnasieundervisning i historia, 1927–2002
2011.
-
Historielärare
Ingår i Ämnesdidaktiska insikter och strategier, s. 119-156, 2009.
-
Se och lär av proffsen!: teori och metod för forskning i historieundervisningens praktik
Ingår i Rum för forskning - rymd för lärande, s. 64-84, 2007.
-
Vis av erfarenhet: olika strategier för undervisning i historia
Ingår i Rikskonferensen i ämnesdidaktik i Kristianstad 2006, 2006.
-
Authority and level of automation: Lessons to be learned in design of in-vehicle assistance systems
Ingår i Human-Computer Interaction, s. 413-424, 2014.
-
Bengtsson, Stefan L.
Beyond Education and Society: On the Political Life of Education for Sustainable Development
2014.
-
Can preschoolers profit from a teachable agent based play-and-learn game in mathematics?
Ingår i Artificial Intelligence in Education, s. 289-298, 2013.
DOI för Can preschoolers profit from a teachable agent based play-and-learn game in mathematics?