Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
2023-06-19

Den 31 maj avtackades professor Claes Nilholm som arbetat vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier sedan 2015 under ett högre seminarium med titeln "Building communities - inclusion and a sense of belonging".
Bakom seminariet stod forskargruppen Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS) där Claes Nilholm varit verksam.
Framstående internationella och nationella forskare inom pedagogik, specialpedagogik och inkludering som samarbetat med Claes Nilholm medverkade, bland andra Alan Dyson, professor vid University of Manchester via länk.
Seminariet innehöll såväl vetenskapliga som mer personliga presentationer och avslutades med att professor Nilholm själv höll ett anförande med titeln: "Slutord- Utmaningar för utbildningsvetenskapen".
Ett 70-tal åhörare från hela Sverige fanns på plats i salen och via zoom. Seminariedeltagarna bestod av tidigare och nuvarande kollegor och studenter.
Eftermiddagen avslutades under mer festliga former, med ballonger, blommor, presenter och blogginlägg från några av Nilholms 160 bloggar.
Fler forskningsnyheter
-
Beviljat projektbidrag Pernilla Andersson, Den Inbäddade Ekonomin
-
Beviljat projektbidrag Sara Backman Prytz, Tillit och motstånd
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Kvalitativ studie om genomströmningen på ämneslärarprogrammen
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
-
Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
-
Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
-
Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
-
Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
-
Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
-
Den klasskapande skolan
-
Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
-
Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
-
Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
-
Hela staden som förskolegård?
-
Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
-
Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
-
Den svenska Waldorfskolan
-
Undervisning för hållbar utveckling
-
De oväntade naturvetarna
-
Införande av programmering i skolans matematik
-
Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet