Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet
2019-11-27
Antibiotikaresistens är ett växande folkhälsoproblem både i Sverige och i övriga världen och en utmaning för ett hållbart samhälle. För att vända den negativa trenden krävs åtgärder och i denna fråga är utbildning av avgörande betydelse.
Eva Lundqvist leder ett nytt projekt om undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet.
Vad hoppas ni att uppnå med projektet?
Det övergripande syftet är att skapa kunskap om hur biologiundervisning på högstadiet och gymnasiet kan bidra till att elever utvecklar handlingskompetens, vilket innefattar lärande av både kunskaper, värden och konkret användning av dessa. Undervisning om handlingskompetens i relation till antibiotika och antibiotikaresistens innebär därför att hjälpa eleverna att utveckla vanor för att kunna handla förebyggande och ansvarsfullt.
Hur skall projektet genomföras?
Projektet kommer att utföras i samverkan mellan didaktikforskare och biologilärare på högstadiet och gymnasiet. Undervisning om antibiotikaresistens kommer att planeras, utföras, analyseras och förändras i cykler för att utveckla relevanta och funktionella undervisningssekvenser. Datamaterialet kommer främst att utgöras av ljud- och videoinspelningar från klassrum, men även av loggböcker och material som eleverna producerar.
Fler forskningsnyheter
-
Beviljat projektbidrag Pernilla Andersson, Den Inbäddade Ekonomin
-
Beviljat projektbidrag Sara Backman Prytz, Tillit och motstånd
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Kvalitativ studie om genomströmningen på ämneslärarprogrammen
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
-
Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
-
Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
-
Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
-
Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
-
Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
-
Den klasskapande skolan
-
Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
-
Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
-
Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
-
Hela staden som förskolegård?
-
Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
-
Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
-
Den svenska Waldorfskolan
-
Undervisning för hållbar utveckling
-
De oväntade naturvetarna
-
Införande av programmering i skolans matematik
-
Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet