Forskarutbildning inom pedagogik
Pedagogik utvecklar kunskaper om de processer, såväl formella som informella, genom vilka människor formas och förändras i olika sociala, kulturella, och institutionella sammanhang, till exempel förskola, skola, familj, fritid, arbetsliv och högre utbildning.
Pedagogik handlar om olika aspekter av fostran, bildning, utbildning, lärande, undervisning och andra sociala processers förutsättningar och genomförande. Hit hör även frågor om styrning, utvärdering och ledarskap liksom digitala medier kommunikativa praktiker och mångfaldsaspekter.
Frågor som ställs berör exempelvis hur och varför olika former av värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Allmän studieplan för forskarutbildning i pedagogik fastställd av Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden.
För mer upplysningar, kontakta studierektor för forskarutbildningen Gunilla Lindqvist
Senaste avhandlingar i pedagogik
-
Gäreskog, Petra
Jurisdiktion och arbetsfördelning: Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan
2020.
-
Kirsten, Nils
Kompetensutveckling som styrning: Om statliga insatser för lärares kompetensutveckling och hur de förhandlas i lärares lokala praktik
2020.
-
Lundesjö Kvart, Susanne
Konsten att undervisa ryttare: En studie om ridlärares pedagogiska praktik
2020.
-
-
-
Levander, Sara
Den pedagogiska skickligheten och akademins väktare: Kollegial bedömning vid rekrytering av universitetslärare
2017.
-
-
Lundmark, Sofia
Designing for Online Youth Counselling: Empowerment through Design and Participation
2016.
-
-
Lindqvist Bergander, Anna
Att göra literacy online och offline: Digitala medier i barns kamratkulturer
2015.
-
Gunvik-Grönbladh, Ingegerd
Att bli bemött och att bemöta: En studie om meritering i tillsättning av lektorat vid Uppsala universitet
2014.
-
Svärd, Ola
Examensarbetet – en kvalitetsindikator inom högre utbildning?: exemplet högskoleingenjörsutbildning
2014.
-
I samspel med surfplattor
Om barns digitala kompetenser och tillträde till digitala aktiviteter i förskolan Walldén Hillström, Kristina
-
Andersson, Joacim
Kroppsliggörande, erfarenhet och pedagogiska processer: en undersökning av lärande av kroppstekniker
2014.
-
Risberg, Jonas
Kunskap i interaktion på en nyhetsredaktion: Om kollegiala möten i den redaktionella vardagen
2014.
-
Barns deltagande och delaktighet
Projektarbete i en förskola med inspiration från Reggio Emilia Hamerslag, Anette
Ladda ner fulltext (pdf) av Barns deltagande och delaktighet
-
Granberg, Magnus
Kognitivt stöd för lärande i arbetet: En teoretisk modell baserad på en fallstudie av ett svenskt militärt utlandsförband i Kosovo
2013.
-
Hallsén, Stina
Lärarutbildning i skolans tjänst?: En policyanalys av statliga argument för förändring
2013.
-
-
Grunditz, Sofia
Små barns sociala liv på vilan: Om deltagande och ordningsskapande i förskolan
2013.
-
Halskov, Gerd Anne
Sygeplejerskeuddannelsen i Danmark: Reformforsøg, rekrutteringsmønstre og habituelle orienteringer
2013.
-
Velasquez, Adriana
AD/HD i skolans praktik: En studie om normativitet och motstånd i en särskild undervisningsgrupp
2012.
-
Engström, Lizbeth
Kliniken flyttar hem: Sjuksköterskans institutionella praktik inom specialiserad palliativ hemsjukvård
2012.
-
Lidar, Malena
Erfarenhet och sociokulturella resurser: Analyser av elevers lärande i naturorienterande undervisning
2010.
-
Persson, Ing-Marie
Krislärande – konfliktfylld anpassning: Pedagogik för samverkan inför samhällskriser
2010.