Forskningsprojekt
STEP arbetar med ett antal olika slags bildnings- och utbildningsrelaterade projekt inom fyra huvudområden.
Utbildningspolitik – styrning, ledning och ledarskap
Aktuella forskningsprojekt
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- Forskarutbildningens socialisation, styrning och ledning
- Nationella reformer möter lokala genomförandestrukturer
- Vem styr skolan? Kommunen, skolan och staten under 60 år av skolreformer i en föränderlig värld
Avhandlingsprojekt
- Juridifiering och kontroll av skolväsendet
- Juridifieringen och rektorsrollen
Övriga projekt
Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP
- Att styra och leda skola - ett lokalt perspektiv
- Effekter av rektorsutbildning
- Rektorsutbildning mellan akademi och profession
- Skolchefers förändrade ledningsuppdrag i den nya mål- och resultatstyrningen
Avhandlingsprojekt
- Från kvalitetsidé till kvalitetsregim: om statlig styrning av skolan
- Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008
- Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan
- Lärarutbildning i skolans tjänst? : en policyanalys av statliga argument för förändring
- Läroplan i rörelse: det individuella programmet i möte mellan nationell utbildningspolitik och kommunal genomförandepraktik
- Skolchefen i skolans styrning och ledning
Utbildningsforskning – formering av kunskaper och kunskapsfält
Aktuella projekt
- Forskning om undervisning: systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap
- Internationella jämförelser och reformering av utbildning i välfärdsstaten
- Re/formeringen av forskningsfältet högre utbildning
- Översikter av utbildningsvetenskaplig forskning: epistemologiska, sociala och politiska effekter
Utbildningars innehåll och praktik
Aktuella projekt
- Hur motverka rasism inom utbildning? En kvalitativ studie av lärares anti-rasistiska agerande
- Högskolepedagogiska utvecklingsenhetens formering och kompetensbyggande
- Lärares autonomi i Sverige, Finland, England och Tyskland
- Läxhjälpsmarknaden – skolans skuggutbildning och läroplanskod
Avhandlingsprojekt
- Differentiering och valfrihet i skolan
- Kritik och högre utbildning
- Socialisation i forskarutbildning
Övriga projekt
Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP.
- Att nå ut i klassrummen: Jämförande studier av mellanrummen mellan förväntat, iscensatt och upplevt/uppnått läroplansarbete
- En värdefull skola
- Skolans innehåll i ett läroplansteoretiskt perspektiv – diverse publikationsprojekt
- Skolans kunskapssyn
- Synliggörande, dokumentation och en förändrad lärarprofession i förskolan
- Utbildning för likvärdighet - Social, språklig och kulturell inkludering
- Utbildningsutbudet för barn mellan 11 till 15 år inom den obligatoriska skolan i olika europeiska länder
Avhandlingsprojekt
- Elevinflytandets många ansikten
- Skönheten och nyttan – gymnasiesvenskans litteraturundervisning 1947-1985
- Utveckling och autonomi: lärares fortbildning i skilda nationella kontexter
Bedömning och utvärdering
Aktuella projekt
- Akademin, pedagogisk skicklighet och karriärsystem
Avhandlingsprojekt
- Bedömning av pedagogisk skicklighet inom akademin
Övriga projekt
Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP.
- Internationella kunskapsmätningar, nationell bedömningskultur och reformhistoria
Avhandlingsprojekt
- Viljan att veta vad andra vet: kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola
Senast uppdaterad: 2022-03-10