Forskningsprojekt

STEP arbetar med ett antal olika slags bildnings- och utbildningsrelaterade projekt inom fyra huvudområden. 

Utbildningspolitik – styrning, ledning och ledarskap

Aktuella forskningsprojekt

  • Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
  • Forskarutbildningens socialisation, styrning och ledning
  • Nationella reformer möter lokala genomförandestrukturer
  • Vem styr skolan? Kommunen, skolan och staten under 60 år av skolreformer i en föränderlig värld

Avhandlingsprojekt

  • Juridifiering och kontroll av skolväsendet
  • Juridifieringen och rektorsrollen

Övriga projekt

Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP

  • Att styra och leda skola - ett lokalt perspektiv
  • Effekter av rektorsutbildning
  • Rektorsutbildning mellan akademi och profession
  • Skolchefers förändrade ledningsuppdrag i den nya mål- och resultatstyrningen

Avhandlingsprojekt

  • Från kvalitetsidé till kvalitetsregim: om statlig styrning av skolan
  • Förskolans formande: statlig reglering 1944-2008
  • Internationell kunskapsbedömning som inslag i nationell styrning av skolan
  • Lärarutbildning i skolans tjänst? : en policyanalys av statliga argument för förändring
  • Läroplan i rörelse: det individuella programmet i möte mellan nationell utbildningspolitik och kommunal genomförandepraktik
  • Skolchefen i skolans styrning och ledning

Läs om projekten

Utbildningsforskning – formering av kunskaper och kunskapsfält

Aktuella projekt

  • Forskning om undervisning: systematisk kartläggning och analys av forskningslandskap
  • Internationella jämförelser och reformering av utbildning i välfärdsstaten
  • Re/formeringen av forskningsfältet högre utbildning
  • Översikter av utbildningsvetenskaplig forskning: epistemologiska, sociala och politiska effekter

Läs om projekten

Utbildningars innehåll och praktik

Aktuella projekt

  • Hur motverka rasism inom utbildning? En kvalitativ studie av lärares anti-rasistiska agerande
  • Högskolepedagogiska utvecklingsenhetens formering och kompetensbyggande
  • Lärares autonomi i Sverige, Finland, England och Tyskland
  • Läxhjälpsmarknaden – skolans skuggutbildning och läroplanskod

Avhandlingsprojekt

  • Differentiering och valfrihet i skolan
  • Kritik och högre utbildning
  • Socialisation i forskarutbildning

Övriga projekt

Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP.

  • Att nå ut i klassrummen: Jämförande studier av mellanrummen mellan förväntat, iscensatt och upplevt/uppnått läroplansarbete
  • En värdefull skola
  • Skolans innehåll i ett läroplansteoretiskt perspektiv – diverse publikationsprojekt
  • Skolans kunskapssyn
  • Synliggörande, dokumentation och en förändrad lärarprofession i förskolan
  • Utbildning för likvärdighet - Social, språklig och kulturell inkludering
  • Utbildningsutbudet för barn mellan 11 till 15 år inom den obligatoriska skolan i olika europeiska länder

Avhandlingsprojekt

  • Elevinflytandets många ansikten
  • Skönheten och nyttan – gymnasiesvenskans litteraturundervisning 1947-1985
  • Utveckling och autonomi: lärares fortbildning i skilda nationella kontexter

Läs om projekten

Bedömning och utvärdering  

Aktuella projekt  

  • Akademin, pedagogisk skicklighet och karriärsystem

Avhandlingsprojekt

  • Bedömning av pedagogisk skicklighet inom akademin

Övriga projekt

Här ingår avslutade forskningsprojekt, projekt som pågått över lång tid, tidigare doktorandprojekt, samt projekt med viss anknytning till STEP.

  • Internationella kunskapsmätningar, nationell bedömningskultur och reformhistoria

Avhandlingsprojekt

  • Viljan att veta vad andra vet: kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola

Läs om projekten

Senast uppdaterad: 2022-03-10