Publikationer
SHED:s medlemmar publicerar sina resultat både på svenska och engelska. Bland publikationerna återfinns monografier, antologier och tidskriftsartiklar. Forskargruppen publicerar sig även i sin egen skriftserie Utbildningshistoriska meddelanden, 2000-4168, som säljs via Acta Universitatis Upsaliensis online-shop »
2023
-
The Textbook Masturbator: A Renegotiated Discourse in Official Swedish Sex-Education Guidelines and Textbooks, circa 1945–2000
Ingår i History of Education Quarterly, s. 1-18, 2023.
-
Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 41-64, 2023.
-
Behövs egentligen Historisk tidskrift?
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 287-288, 2023.
-
Redaktörerna [sic!] har ordet
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 135-136, 2023.
-
Officerarna i svenska skärgårdsflottan 1756–1824
Nordic Academic Press, 2023.
-
Berry, Gustav
Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970
2023.
-
Mediating Modernity: the Social History of Rural Domestic Education in Northwestern Europe
Ingår i Living with the Land, s. 85-109, 2023.
-
Fängelserna och 1800-talets utbildningsrevolution
Ingår i Vägval, 2023.
-
Fångsamhället som inte skulle finnas: Överlevnad och anpassning i fängelse under åren 1890–1920
Ingår i Kungl. Humanistiska Vetenskaps-Samfundet i Uppsala, s. 107-123, 2023.
-
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, 2023.
-
Vad vi kan lära oss av de första kvinnorna i akademin
Ingår i Tidningen Curie, 2023.
-
På objektiv, vetenskaplig eller pedagogisk grund: Statens läroboksnämnd som källmaterial vad studiet av religionens roll i den demokratiska skolans framväxt
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, 2023.
-
Public, private, or in between? Institutional isomorphism and the legal entities in Swedish and Finnish higher education
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 57-71, 2023.
-
Björn Norlin, Skolagans historia och pedagogik: Sedlighetsfostran, disciplinering och våldsbruk i den tidigmoderna skolan, 1560–1820 (Lund: Nordic Academic Press 2021). 267 s.
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 99-101, 2023.
-
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023.
-
Lokalt handlingsutrymme och den svenska grundskolans tillkomst: Åsa Melin, Olika vägar till enhetlig skola? En studie av grundskolans etablering på kommunal nivå, 1950–1968
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 250-255, 2023.
-
Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
Ingår i Journal of the History of Childhood and Youth, s. 115-133, 2023.
DOI för Observed Children at Play: Complex Relations of Agency in a 1930s' Kindergarten
-
Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023.
Ladda ner fulltext (pdf) av Anti textbook ethos: Myten om de förkastliga läroböckerna
-
Nodeland, Tuva Skjelbred
A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
2023.
-
Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 145-169, 2023.
DOI för Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970 Ladda ner fulltext (pdf) av Towards a New Understanding of Swedish School Reforms: A Sociological Analysis of Textbooks' Role in Reforms of School Mathematics, 1919–1970
-
Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
Ingår i Center for Educational Policy Studies Journal (C·E·P·S Journal), 2023.
DOI för Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Learning to Teach in Out-of-University and Out-ofSchool Environments in Primary Teacher Education in Estonia, Finland, and Sweden
-
Didaktikens språk behöver odla sin metaforik
Ingår i Skola och Samhälle S.O.S., 2023.
-
Varning för falska profeter
Ingår i Clarté: partipolitiskt obunden socialistisk tidskrift, s. 47-50, 2023.
2022
-
"Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
Ingår i History of Education Quarterly, s. 18-37, 2022.
DOI för "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av "Arm the Schoolmistress!" Loneliness, Male Violence, and the Work and Living Conditions of Early Twentieth-Century Female Teachers in Sweden
-
Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
Ingår i Paedagogica historica, s. 19-35, 2022.
DOI för Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s Ladda ner fulltext (pdf) av Diligent and docile workers: Descriptions of the working poor and the social order in the Läsebok för folkskolan, 1868–1920s
-
Svensk högre utbildning: Finansiering, organisering, rekrytering, utfall 1950–2020
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 22-26, 2022.
-
Den högre utbildningens organisation och finansiering i stöpsleven: Ställningstaganden till Strutens huvudbetänkande
Ingår i Statsvetenskaplig Tidskrift, s. 211-259, 2022.
-
Skola: Från exklusiv utvaldhet till mänsklig rättighet
Ingår i Natur & Kulturs Globalhistoria, s. 139-185, 2022.
-
Den fostrande moralvården: Predikningar och kristendom i fängelsetidningen Solglimt år 1913
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 169-187, 2022.
-
En glimt av utsidan: Nyhetsförmedling i svenska isoleringsfängelser
Ingår i Mediehistorisk årsbok 2022, s. 179-193, 2022.
-
Inledning: Fostran – ett mångfacetterat och genomsyrande fenomen
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 11-22, 2022.
Ladda ner fulltext (pdf) av Inledning: Fostran – ett mångfacetterat och genomsyrande fenomen
-
Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
Ingår i Frontiers in Education, 2022.
DOI för Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates Ladda ner fulltext (pdf) av Civic Online Reasoning Among Adults: An Empirical Evaluation of a Prescriptive Theory and Its Correlates
-
Konsten att balansera kreativitet och tradition
Ingår i Tidningen Curie, 2022.
-
Mitt digitala kollegium under pandemin
Ingår i Tidningen Curie, 2022.
-
Varför måste vi ännu driva kvinnofrågan i akademin?
Ingår i Tidningen Curie, 2022.
-
Vetenskaplig kunskap som njutbar och skarp läsning
Ingår i Tidningen Curie, 2022.
-
Objektivitet och konfessionell undervisning - dagens syn på konfessionell undervisning i ljuset av det tidiga 1900-talets debatt om kristendomsundervisningen
Ingår i Vägval i skolans historia: Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2022.
-
Svensk Läraretidning och nordisk kulturprotestantism: Debatten om kristendomsundervisningens fostrande uppdrag i folkskolan 1882-1919
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 113-143, 2022.
-
Från omvänd höger-vänster till GAL-TAN: Rumslighet och politisk fostran i svenska samhällskunskapsläroböcker under demokratins århundrade
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 253-278, 2022.
-
The autonomy of higher education in Finland and Sweden: global management trends meet national political culture and governance models
Ingår i Comparative Education, s. 147-163, 2022.
-
Att uppfostra eller undervisa: Debatten om de allmänna skolornas funktion vid första svenska allmänna lärarmötet år 1849
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 65-83, 2022.
-
I gevär!: Olika perspektiv på svensk militär mobilisering under andra världskriget
Ingår i Historielärarnas förening : Årsskrift 2022, s. 79-101, 2022.
-
Johan Peter Lefrén: militär och pedagog
Ingår i Carl Johans Förbundets Handlingar, s. 123-138, 2022.
-
The Origins of Female Defense Education: The Introduction of Defense Service Training for Girls in Swedish Schools During World War II
Ingår i War and Education, s. 237-254, 2022.
-
”Föräldrars val av förskola bidrar till ökad segregation”
Ingår i Dagens Nyheter., s. 5-5, 2022.
-
Det första valet: Förskolans expansion, marknadisering och ökade betydelse i familjers utbildningsstrategier
Ingår i Resultatdialog 2022, s. 44-48, 2022.
-
Den svenska förskolemarknadens födelse: Från Lex Pysslingen till barnomsorgspeng
Ingår i Vägval i skolans historia, 2022.
-
Skolagans fostrande roll: Från formell bestraffningsform till nödfallsåtgärd
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 145-168, 2022.
-
History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries)
Ingår i The Palgrave Encyclopedia of Sexuality Education, s. 1-9, 2022.
DOI för History of state school sex education in Sweden (20th and early 21st centuries)
-
Law of the Forest: Early Legal Governance in Bosnia-Herzegovina during the Inter-Imperial Transition between Ottoman and Austro-Hungarian Rule, 1878-1901
Ingår i Slavic Review, s. 585-608, 2022.
-
Making Sense of Archives: An Introduction
Ingår i COMPARATIVE SOUTHEAST EUROPEAN STUDIES, s. 567-584, 2022.
DOI för Making Sense of Archives: An Introduction Ladda ner fulltext (pdf) av Making Sense of Archives: An Introduction
-
"Kulturell växelverkan": Fostran in i den mångkulturella modellen vid tiden för läroplansreformen 1980
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 279-296, 2022.
-
Mays, Christin
Pengar för att resa: Stipendier och akademiskt utbyte mellan Sverige och USA, 1912–1980
2022.
-
Fremtidsfolket: Ideologisk oppfostring i den norske arbeiderbevegelsensbarnelag, 1910–1925
Ingår i Utbildningens fostrande funktioner, s. 211-231, 2022.
-
Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i SN Social Sciences, 2022.
DOI för Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers’ views on disinformation and media literacy supported by a tool designed for professional fact-checkers: Perspectives from France, Romania, Spain and Sweden
-
Students Evaluating and Corroborating Digital News
Ingår i Scandinavian Journal of Educational Research, s. 549-565, 2022.
DOI för Students Evaluating and Corroborating Digital News Ladda ner fulltext (pdf) av Students Evaluating and Corroborating Digital News
-
Lärarstudenters ämnesdidaktiska reflektioner i geografi, historia, religion och samhällskunskap
Ingår i Nordidactica, s. 122-148, 2022.
-
Därför bör vi inte ge läxor till de yngsta
Ingår i Läraren, 2022.
-
Från AMU till Lernia AB: Marknadsanpassningens konsekvenser för svensk arbetsmarknadsutbildning
Ingår i Vägval i skolans historia, 2022.
-
Vems ansvar?: En studie av sfi-utbildningens organisation och invandrarlärarnas kvalifikationer, 1960–1998
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 85-106, 2022.
-
Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
Ingår i Revue internationale d'éducation Sèvres, s. 55-65, 2022.
DOI för Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun Ladda ner fulltext (pdf) av Les syndicats d’enseignants suédois : un travail stratégique commun
-
Friskolereformen och framväxten av en marknad
Ingår i Sällskapet för folkundervisningens befrämjande 1822-2022, s. 79-95, 2022.
-
Duktiga yrkesmän, kunniga husmödrar och goda medborgare: Svenska Landsbygdens Studieförbund i Havdhem-Eke 1938-1960
Historiska institutionen vid Uppsala universitet, 2022.
-
Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
Ingår i Journal of education policy, s. 705-722, 2022.
DOI för Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Winning the war by losing the battle?: The marketization of the expanding preschool sector in Sweden
-
Den livsfarliga helhetslösningens lockelse: Paul Ashwin’s (2020/2021) Transforming University Education – A Manifesto, Bloomsbury Academic, 176 s.
Ingår i Högre Utbildning, s. 1-4, 2022.
-
Komparativ religionsundervisning: Teoretiska förutsättningar och didaktiska implikationer
Ingår i Nordidactica, s. 47-77, 2022.
2021
-
Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
Ingår i Future Internet, 2021.
DOI för Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning Ladda ner fulltext (pdf) av Learning How to Separate Fake From Real News: Scalable Digital Tutorials Promoting Students’ Civic Online Reasoning
-
Anna Maria Vogel, 1877-08-31—1964-03-14: Sjuksköterska, föreståndare, människorättsaktivist
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2021.
-
Hedvig (Hedda) Maria Åhlin, 1866-02-14—1920-05-24: Skolföreståndare
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2021.
-
Review (Swedish): David Larsson Heidenblad, Ett år av akademiskt skrivande: Erfarenheter och arbetstekniker för unga forskare
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2021.
-
Signe i flickskolan
Ingår i En resa genom skolans historia, s. 59-64, 2021.
-
The Debate about Science Teaching in Swedish Grammar Schools in the Early 19th Century
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 95-107, 2021.
-
Introduction to Part 1: The Reformation and its aftermath
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020, s. 13-15, 2021.
DOI för Introduction to Part 1: The Reformation and its aftermath
-
Introduction to Part 2: The Enlightenment
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020, s. 63-65, 2021.
-
Introduction to part 3: The Growth of Nationalism and the Formation of Democracy
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020, s. 111-114, 2021.
DOI för Introduction to part 3: The Growth of Nationalism and the Formation of Democracy
-
Introduction to part 4: The Formation of the Welfare State
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020, s. 209-212, 2021.
DOI för Introduction to part 4: The Formation of the Welfare State
-
Introduction to part 5: Globalisation and Digitalisation
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536-2020, s. 297-301, 2021.
DOI för Introduction to part 5: Globalisation and Digitalisation
-
Patriotism and Civic Identity in Swedish and Finnish School Readers after 1860
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 144-158, 2021.
-
Arena 6 - Samfunnsfag for barnetrinnet
Aschehoug & Co, 2021.
-
Teachers as a political force: Teacher unions, teacher cultures, and teacher education in Sweden and Finland, 1970–2020
Ingår i Schoolteachers and the Nordic Model, s. 157-170, 2021.
DOI för Teachers as a political force: Teacher unions, teacher cultures, and teacher education in Sweden and Finland, 1970–2020 Ladda ner fulltext (pdf) av Teachers as a political force: Teacher unions, teacher cultures, and teacher education in Sweden and Finland, 1970–2020
-
FAN TA SIA: Skolk, stök och skolleda i 1970-talets skolkrisdebatt
Ingår i Skolans kriser, 2021.
-
Den moderna skolans framväxt: 1960-talets förändringar i de gymnasiala skolformerna
Institutionen för utbildningsvetenskap, Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet, 2021.
-
Skoldebatten behöver en glädjedödare
Ingår i Tidningen Curie, 2021.
-
Vilken framtid skildrar quit lit för oss doktorander?
Ingår i Tidningen Curie, 2021.
-
Recension av: Barnträdgårdens didaktik: Kontinuitet och förändring i talet om material och arbetssätt i tidskriften Barnträdgården 1918-1945
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 85-87, 2021.
-
Recension av: The Desecularisation of the City. London's Churches, 1980 to the present
Ingår i Kyrkohistorisk årsskrift, 2021.
-
Svenskspråkiga skyddskårer i Österbotten och Åboland: Recension av Cecilia Hortlunds Svenskar, krigare, söner av Finland: maskulinitet, minoritetsnationalism, nationell identitet och sociala skillnader inom svenskspråkiga skyddskårer i Österbotten och Åboland 1918-1939
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 177-180, 2021.
-
Education 4.0: Nordic long-term planning and educational policies in the fourth industrial revolution
Ingår i The Nordic Economic, Social and Political Model, s. 242-256, 2021.
-
Åländsk högre utbildning: Styrning och autonomi
Ingår i Styr ålänningarna sitt öde?, 2021.
-
Always in crisis, always asolution?: The Nordic model as a political and scholarly concept
Ingår i The Nordic Economic, Social and Political Model, s. 1-19, 2021.
-
Becoming universities?: Academisation and the integration of Finnish and Swedish teacher education institutions in the system of higher education
Ingår i Schoolteachers and the Nordic Model, 2021.
-
Latin, Protestantism and Moral Conduct: Textbooks in Sweden in the Era of Reformation
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 29-47, 2021.
-
Civilising the Military: Changes in the Military Concept of the Ideal Soldier in the Swedish Armed Forces Between 1967 and 2019
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 112-123, 2021.
-
Matts i Lancaster-skolan
Ingår i En resa genom skolans historia, s. 39-44, 2021.
-
Writing in the Sand: The Impact of the Monitorial System on the Spread of Literacy in Sweden Prior to the School Act of 1842
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 115-127, 2021.
-
Inledning
Ingår i Vägval i skolans historia: tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2021.
-
Staten, skolan och sexuallivet: En sexualpolitik tar form och sexualpolitiken skolifieras
Ingår i Skolans kriser, s. 83-108, 2021.
-
Vetenskapsteori och teori i tillämpning inom utbildningsvetenskaperna
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 42-80, 2021.
-
Nation, Nature and Industry. Civic Ideals and National Consciousness in Nordahl Rolfsen’s Lesebok for folkeskolen
Ingår i Exploring Textbooks and Cultural Change in Nordic Education 1536–2020, s. 190-206, 2021.
-
Review (English): Kate Stephenson, A Cultural History of School Uniform
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2021.
-
Designforskning: praktiknära och ämnesdidaktisk forskning för innovativ utveckling (exemplen kritiskt tänkande och digital källkritik)
Ingår i Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap, s. 317-348, 2021.
-
Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
Ingår i Information, 2021.
DOI för Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Combatting Visual Fake News with a Professional Fact-Checking Tool in Education in France, Romania, Spain and Sweden
-
"Allt är inte guld som glimmar, Barbara Bergström"
Ingår i Skolvärlden, 2021.
-
Filosofididaktik: Filosofiundervisning i teori och praktik
NA Förlag, 2021.
-
"Har Waldorfrörelsen en plats i dagens Sverige?"
Ingår i Skolvärlden, s. 55-, 2021.
-
Review: Inês Félix, School journeys: Ideas and Practices of New Education in Portugal (1890–1960)
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2021.
-
When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
Ingår i ZDM - the International Journal on Mathematics Education, s. 1035-1046, 2021.
DOI för When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018 Ladda ner fulltext (pdf) av When research met policy: A history of innovation and a complicated relationship in three Swedish development projects in mathematics education, 1960–2018
-
Historiker, hundar och andra djur
Ingår i Scandia, 2021.
-
10 000 år på fem timmar
Ingår i Didaktisk dialog i högre utbildning, s. 29-46, 2021.
2020
-
Konst. Politik. Kunskap.
Ingår i Berättelser, retorik och medier, s. 145-152, 2020.
DOI för Konst. Politik. Kunskap. Ladda ner fulltext (pdf) av Konst. Politik. Kunskap.
-
Skoldans på läroverket
Ingår i Skolans högtider, s. 102-111, 2020.
-
Att studera förskolan utifrån historiska källor
Ingår i Metodologi, s. 223-240, 2020.
-
Det postpandemiska zoomuniversitetet – en pessimistisk prognos
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 687-695, 2020.
-
Disciplinens politiska funktion: Den tidiga arbetarrörelsens sanktionssystem och medborgarskapandet, ca 1845–1885
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 66-93, 2020.
-
Gendered democratic experiences?: Men and women in workers' organizations in mid–19th-century Sweden
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 457-478, 2020.
DOI för Gendered democratic experiences?: Men and women in workers' organizations in mid–19th-century Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Gendered democratic experiences?: Men and women in workers' organizations in mid–19th-century Sweden
-
The market and ‘the making’: The economics of the first workers' associations in nineteenth-century Sweden
Ingår i Social history (London), s. 167-192, 2020.
DOI för The market and ‘the making’: The economics of the first workers' associations in nineteenth-century Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av The market and ‘the making’: The economics of the first workers' associations in nineteenth-century Sweden
-
Deliberative communication: Stimulating collective learning?
Ingår i Leading higher education as and for public good, s. 92-106, 2020.
-
Ingrid Maria Osvald
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2020.
-
Arena 5 - Lærerveiledning.: Samfunnsfag for barnetrinnet.
Aschehoug & Co, 2020.
-
Arena 5 - Samfunnsfag for barnetrinnet.
Aschehoug & Co, 2020.
-
Historiska exempels mening och syfte
Ingår i Förfluten tid och nutid, 2020.
-
Nanny Ingeborg Fröman: Teoretisk fysiker, pionjär, professor
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon (SKBL), 2020.
-
Anna Åfelt
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, Göteborg: Göteborgs universitet, 2020, 2020.
-
Ester Gustava Edelstam
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, Göteborg:, 2020.
-
Gunhild Friesia Almén
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2020.
-
Johanna Antonia (Jenny) Åkerström
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, Göteborg: Göteborgs universitet, 2020, 2020.
-
Konfirmationen –: folkskolans avslutning
Ingår i Årsbok i svensk undervisningshistoria, s. 168-174, 2020.
-
Recension: Mötet med det skrivna ordet: Kvinnors läsande och skrivande under 1700-talet
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2020.
-
Signerat: Om flickor i folkskolan
Ingår i Sans, 2020.
-
Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students
Ingår i Journal of Baltic Studies, s. 513-531, 2020.
DOI för Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students Ladda ner fulltext (pdf) av Perception of the Baltic Sea and Mediterranean regions among secondary school students
-
Time and Space in Time and Space: Mapping the Conceptual History of Mental Maps and Historical Consciousness
Ingår i Contributions to the History of Concepts, s. 105-129, 2020.
-
1968 och reformer av högre utbildning i Finland och Sverige
Ingår i 1968 och pedagogiken, s. 49-69, 2020.
-
Inledning
Ingår i Skolans högtider, 2020.
-
Friluftsdagarnas våldsamma förhistoria
Ingår i Skolans högtider, s. 121-145, 2020.
-
[Review of:] School Acts and the Rise of Mass Schooling: Education Policy in the Long Nineteenth Century
Ingår i History of Education Quarterly, s. 687-689, 2020.
-
[Review of:] War remains: Mediations of suffering and death in the era of the World Wars. Marie Cronqvist & Lina Sturfelt (red.)
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 567-570, 2020.
-
Prygel, skamstraff, skolfängelse och relegering–: bestraffningar i Den lärda skolan
Ingår i Vänbok till Sverker Scheutz, s. 425-438, 2020.
-
Stolthet och skam: Godkänd eller kuggad i studentexamen
Ingår i Skolans högtider - Ceremoni, fest och firande i svenska skolhistoria, s. 146-167, 2020.
-
Child Labour, Parental Neglect, School Boards, and Teacher Quality: School Inspector Reports on the Supply and Demand of Schooling in Mid-nineteenth-century Sweden
Ingår i Historical Studies in Education, s. 69-88, 2020.
-
Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 63-97, 2020.
DOI för Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Global Citizenship Education for global citizenship?: Students’ views on learning about, through, and for human rights, peace, and sustainable development in England, India, New Zealand, South Africa, and Sweden
-
Conservative and transformative changes in algebra in Swedish lower secondary textbooks 1995–2015
Ingår i Nordisk matematikkdidaktikk, NOMAD, s. 49-70, 2020.
-
Algebra in Swedish mathematics curricula (1930-2000)
Ingår i "Dig where you stand" 6, s. 1-14, 2020.
DOI för Algebra in Swedish mathematics curricula (1930-2000)
-
Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-32, 2020.
DOI för Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995 Ladda ner fulltext (pdf) av Framing for Success: Governance of Swedish School Mathematics, 1980–1995
-
The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975
Ingår i Foro de Educación, s. 109-126, 2020.
DOI för The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975 Ladda ner fulltext (pdf) av The OECD as a Booster of National School Governance: The case of New Math in Sweden, 1950-1975
-
Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990
Ingår i Transnational Perspectives on Curriculum History, s. 131-148, 2020.
DOI för Local versus national history of education: The case of Swedish school governance, 1950-1990
-
Till toner av Bolero: AmuGruppens reformering från myndighet till utbildningsföretag
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 642-673, 2020.
-
Styrning och ledning av svensk förskola och skola
Gleerups Utbildning AB, 2020.
-
Prebunking interventions based on “inoculation” theory can reduce susceptibility to misinformation across cultures.
Ingår i The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review, 2020.
-
Insights from Students on Human Rights Education in India, South Africa, Sweden and the United States
Ingår i Human Rights Education Globally, s. 51-74, 2020.
2019
-
Att bruka våld genom berättelser: Didaktiska dilemman i utmanande undervisning
Ingår i Jag gör med dig vad jag vill, 2019.
-
Ida Norrby: 1869-1934
Ingår i Märkvärdiga svenska kvinnor, s. 102-104, 2019.
-
Med grundlagen i sin hand: Konstitution och politisk press i Norge och Sverige på 1810- och 1820-talet
Ingår i Frie Ord i Norden?, s. 305-329, 2019.
-
"Det dyrbaraste av försvars- och anfallsmedel": En översiktlig studie om etablerandet av 1700-talets svenska skärgårdsflotta
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 29-51, 2019.
-
The ideal teacher: Orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War
Ingår i History of Education, s. 784-805, 2019.
-
Agents and subjects: schooling and conceptions of citizenship in early nineteenth-century Sweden
Ingår i History of Education, s. 297-316, 2019.
DOI för Agents and subjects: schooling and conceptions of citizenship in early nineteenth-century Sweden Ladda ner fulltext (pdf) av Agents and subjects: schooling and conceptions of citizenship in early nineteenth-century Sweden
-
Utbildning och social klass
Ingår i Utbildningshistoria, s. 403-427, 2019.
-
Problemet med vinster
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 152-154, 2019.
-
1800-talets utbildningsrevolution
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 741-750, 2019.
-
Boys and Girls in the Service of Total War: Defense Service Training in Swedish Schools During World War II
Ingår i War and Childhood in the Era of the Two World Wars, s. 113-127, 2019.
-
Svensson, Peter (Per) Reinhold
Ingår i Svenskt biografiskt lexikon, s. 728-731, 2019.
-
Läroverk och gymnasieskola
Ingår i Utbildningshistoria, s. 151-177, 2019.
-
Utbildningshistoria: En introduktion
Studentlitteratur AB, 2019.
-
Utbildningshistoria
Ingår i Utbildningshistoria, s. 31-34, 2019.
-
Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
Ingår i Education Inquiry, s. 344-367, 2019.
DOI för Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests Ladda ner fulltext (pdf) av Considering the past and present of Romani in Sweden: Secondary school pupils' thinking and caring about the history of the Romani in national tests
-
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019.
-
Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019.
DOI för Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era Ladda ner fulltext (pdf) av Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
-
Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
Ingår i Nordicom Review, s. 23-42, 2019.
DOI för Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility Ladda ner fulltext (pdf) av Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
-
Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Education Inquiry, s. 56-75, 2019.
DOI för Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school Ladda ner fulltext 1 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
-
Skolverket osynliggör minoriteter i historieundervisningen
Ingår i Skolvärlden, 2019.
-
Skolans lärarkårer
Ingår i Utbildningshistoria, s. 521-539, 2019.
2018
-
Nationen i historien
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 383-390, 2018.
-
Greta Emilia Oskara Bergström
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Hilda Ingeborg Sofia Schager
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Ingeborg Maria Walin
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Maria Helena Stenkula
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Sofi Nilsson
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Ida Norrby
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Ragnhild Kristina Erika Matilda Eugenia Brolinson
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Anna (Julie) Juliana Heilborn
Ingår i Svenskt Kvinnobiografiskt Lexikon, 2018.
-
Gertrud Karolina Amalia Bergström
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Sverige 1815-1818
Ingår i Kröningsåret 1818, s. 33-46, 2018.
-
Skandinaviskt och nordiskt i Läsebok för folkskolan under 1800-talets avslutande decennier
Ingår i Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 157-170, 2018.
-
Helena Larsdotter Westerlund
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Evelina Wilhelmina Fahnehjelm
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Introduktionen av flickors värntjänstutbildning under andra världskriget: En studie av förändrade uppfattningar om kvinnors verksamhetssfär i det totala krigets tidsålder
Ingår i Gender, History, Futures, s. 199-207, 2018.
-
Försvarsarbete ur ett genusperspektiv: Recension av Klas Kronberg (red.), Sömmerskor, tornsvalor och soldater: kvinnors försvarsarbete i Sverige sedan första världskriget
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 127-130, 2018.
-
Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem: Skolavgifter och försörjningskrav vid de svenska allmänna skolorna under 1800-talets första hälft
Ingår i Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 133-144, 2018.
DOI för Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem: Skolavgifter och försörjningskrav vid de svenska allmänna skolorna under 1800-talets första hälft Ladda ner fulltext (pdf) av Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem: Skolavgifter och försörjningskrav vid de svenska allmänna skolorna under 1800-talets första hälft
-
Pretend wars: Notions of war, masculinity and history in 200 years of wargames
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 724-730, 2018.
-
Simulerade krig i historisk belysning
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 724-730, 2018.
-
Alma Fredrika Mathilda Detthow
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Carola Christina Eneroth
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
Recension: Den svenska skolgårdens historia.: Skolans utemiljö som pedagogiskt och socialt rum
Ingår i Scandia tidskrift för historisk forskning, s. 114-116, 2018.
-
Rökande skolungdom:: förbud, undervisning och självbestämmande
Ingår i Vägval i skolans historia, 2018.
-
Larsson, Germund
Förbrytelser och förvisningar: Bestraffningssystemet i de svenska läroverken 1905–1961
2018.
-
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, 2018.
-
What Would Martin Luther King Jr. Say?: Teaching the Historical and Practical Past to Promote Human Rights in Education
Ingår i Journal of Human Rights Practice, s. 287-306, 2018.
-
The New Math and School Governance: An Explanation of the Decline of the New Math in Sweden
Ingår i Researching the History of Mathematics Education, s. 189-216, 2018.
DOI för The New Math and School Governance: An Explanation of the Decline of the New Math in Sweden
-
Inledning
Ingår i Vägval i skolans historia, 2018.
-
I otakt med tiden?: Lärarprofessionens ställning sett via lärarutbildningens utveckling i Sverige, 1962-2015
Ingår i Uddannelsehistorie 2017, s. 49-68, 2018.
-
Kärleksfullt tilltal, kvarsittning eller kroppsaga: En modellgenererande undersökning om korrektionsmedel i 1800-talets folkskolereglementen
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 37-66, 2018.
-
The Church and Sami people Outside the Church of Sweden
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 77-85, 2018.
-
The Sami and the Church as Authority
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 59-77, 2018.
-
The Scolary Anthology and White Papers as a Contemporary Phenomenon
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 23-29, 2018.
-
Final Reflections
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 85-97, 2018.
-
Notes from the editors
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 1-2, 2018.
-
Looking for peace in the Swedish National Curricula
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 92-106, 2018.
DOI för Looking for peace in the Swedish National Curricula Ladda ner fulltext (pdf) av Looking for peace in the Swedish National Curricula
2017
-
Historiens flickor och kvinnor har inte varit tysta
Ingår i Me too, 2017.
-
En demokratisk revolution: De tidiga arbetarorganisationerna och formandet av demokrater från 1840-tal till 1880-tal
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 61-93, 2017.
-
Att studera omvälvande förändringar: Revolutioner, paradigmskiften och epistemiska brott i studiet av utbildning
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 13-18, 2017.
-
Kungsådran av den lilla läroanstaltens bildning: – 1870-talets pedagogiska förväntningar på Läsebok för folkskolan
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 95-118, 2017.
-
"En främling i den svenska folkskolan": 1870-talets folkskoleundervisning i naturkunnighet.
Ingår i Sann opplysning?, s. 211-236, 2017.
-
Upplands hemvärn: Från frivilligkår till deltidsförband
Ingår i Upplands regemente 400 år, s. 152-176, 2017.
-
Enhetsskoletanken som försvann: En studie av radikala och reformistiska tankar kring skolväsendets utveckling under 1800-talet
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 19-44, 2017.
-
Att disciplinera adeln: En studie av maktutövning vid Kungl. Krigsakademien på Karlbergs slott
Ingår i Från Afrikakompaniet till Tokyo, s. 176-200, 2017.
-
Ståndsupplösning i agrar miljö
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 502-508, 2017.
-
Svensén, Carl Johan
Ingår i Svenskt biografiskt lexikon, s. 612-615, 2017.
-
Rökningens revolution: – från förbud till rökruta
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 119-137, 2017.
Ladda ner fulltext (pdf) av Rökningens revolution: – från förbud till rökruta
-
Power, Myths, Materiality: A Multilingual Reflection over the Conditions for Knowledge Production in Times of Political Turbulence
Ingår i Lambda Nordica, s. 93-126, 2017.
-
Inbördeskriget som historiedidaktiskt dilemma: en analys av gestaltningar av det finska inbördeskriget i finsk- och svenskspråkiga historieläroböcker 1960–2011
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 163-188, 2017.
-
Att vända sig bort: dikter
Förlaget, 2017.
-
Privata bidrag till folkskolan
Ingår i Vägval i skolan historia - Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017.
-
Privata bidrag till folkskolan: – en reaktionär revolt?
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 45-59, 2017.
Ladda ner fulltext (pdf) av Privata bidrag till folkskolan: – en reaktionär revolt?
-
Change: Handbook for history learning and human rights education
Ingår i Intercultural Education, s. 610-611, 2017.
DOI för Change: Handbook for history learning and human rights education
-
Unmasking fake news
Ingår i The Learning Teacher Magazine, s. 7-8, 2017.
-
Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
Ingår i International perspectives on teaching rival histories, s. 207-228, 2017.
DOI för Promoting a Historiographic Gaze Through Multiperspectivity in History Teaching
-
Nya matematiken – revolutionen som uteblev: En reform i övergången från centraliserad tilldecentraliserad styrning av skolan, 1960–1980
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 189-210, 2017.
-
Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980
Ingår i Espacio, Tiempo y Educación, s. 43-72, 2017.
DOI för Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980 Ladda ner fulltext (pdf) av Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980
-
Tolfterna: ett bildningsprojekt inför kvinnors fullständiga medborgarskap?
Ingår i Historie, s. 9-39, 2017.
-
Styrning och ledning av svensk förskola och skola: en introduktion
Gleerups Utbildning AB, 2017.
-
"Lapp skall lapp vara": Nomadskolans införande 1913
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift, s. 121-137, 2017.
-
Kyrka och samer utanför Svenska kyrkan
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 83-92, 2017.
-
Samerna och kyrkan som myndighet
Ingår i Samerna och svenska kyrkan, s. 65-84, 2017.
-
Inledning: Den vetenskapliga antologin och vitböcker som nutida företeelser
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 31-38, 2017.
-
Avslutande reflektioner: Lärdomar från den vetenskapliga antologin
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 91-101, 2017.
-
Lära från Väst efter revolutionerna i Öst: Kunskapsöverföring som svenskt bistånd i Östersjöregionen mellan 1989 och 2004
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 249-266, 2017.
-
Letters to Hugo Gering and Eugen Mogk
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 332-334, 2017.
2016
-
Bernhardsson, Peter
I privat och offentligt: Undervisningen i moderna språk i Stockholm 1800–1880
2016.
-
Societal change, Economic Decline and National Identity: The Debate about Jews in Sweden in the Early Nineteenth Century
Ingår i The Exclusion of Jews in the Norwegian Constitution of 1814. Origins - Contexts - Consequences, s. 121-140, 2016.
-
Societal Change, Economic Decline and National Identity: The Debate about Jews in Sweden in the Early Nineteenth Century
Ingår i The Exclusion of Jews in the Norwegian Constitution of 1814, s. 121-140, 2016.
-
Demokratens födelse: demokratisk fostran i svensk folkbildning 1830–1940
Ingår i Resultatdialog 2016, s. 23-27, 2016.
-
Totalförsvarskunskap i skolan – ingen ny idé
Ingår i Vägval i skolans historia, 2016.
-
Svedbom, Pehr Eric
Ingår i Svenskt biografiskt lexikon, s. 466-471, 2016.
-
Etableringen av den finska värnplikten
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 120-123, 2016.
-
Att fostras för landets försvar: Värntjänstutbildning för pojkar och flickor under andra världskriget
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 89-134, 2016.
-
‘Cheap, efficient, and easy to implement’?: Economic aspects of monitorial education in Swedish elementary schools during the 1820s
Ingår i History of Education, s. 18-37, 2016.
-
Classes in themselves and for themselves: The practice of monitorial education for different social classes in Sweden, 1820-1843
Ingår i History of Education, s. 511-529, 2016.
DOI för Classes in themselves and for themselves: The practice of monitorial education for different social classes in Sweden, 1820-1843 Ladda ner fulltext (pdf) av Classes in themselves and for themselves: The practice of monitorial education for different social classes in Sweden, 1820-1843
-
Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning
Ingår i Uddannelseshistorie, s. 91-106, 2016.
-
Ett folk utan land? – den nationella minoriteten romer i svenska läroböcker
Ingår i Folk uten land?, 2016.
-
Michaëlsson, Madeleine
Privata bidrag till folkskolan: Järnbruken och det svenska folkskoleväsendet 1850–1930
2016.
-
UNESCO Teaches History: Implemeting International Understanding in Sweden
Ingår i A History of UNESCO, s. 201-230, 2016.
-
El status quo de las humanidades digitales en Suecia: Pasado, presente y futuro de la historia digital
Ingår i El conocimiento histórico en el ciberespacio [The historical knowledge on the cyberspace], s. 85-126, 2016.
-
Nordic school mathematics revisited – on the introduction and functionality of New Math
Ingår i Nordic Studies in Mathematics Education, s. 71-93, 2016.
-
Kommunalisering, valfrihet och internationalisering
Ingår i Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?, 2016.
-
PISA lends legitimacy: A study of education policy changes in Germany and Sweden after 2000
Ingår i European Educational Research Journal, s. 447-461, 2016.
DOI för PISA lends legitimacy: A study of education policy changes in Germany and Sweden after 2000
-
25 år som förändrade skolan:: Grundskolans införande 1947-1972 ur ett kommunalt perspektiv
Ingår i Vägval i skolans historia, 2016.
-
From silent borrowing´ to the international argument: legitimating Swedish educational policy from 1945 to the present day
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2016.
-
Nomadskolans införande, genomförande och innehåll
Ingår i Vägval i skolans historia, 2016.
-
Att göra upp med det förlutna: Sanningskommissioner, officiella ursäkter och vitböcker i ett svenskt och internationellt perspektiv
Ingår i De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna, s. 123-153, 2016.
-
Tema: Historiker i försoning
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 377-383, 2016.
-
Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiska skolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser?
Ingår i De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna, s. 403-439, 2016.
-
Notes from the editors
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 1-2, 2016.
-
Full dose, reduced dose or discontinuation of etanercept in rheumatoid arthritis
Ingår i Annals of the Rheumatic Diseases, s. 52-58, 2016.
DOI för Full dose, reduced dose or discontinuation of etanercept in rheumatoid arthritis
-
Making mass schooling affordable: in-kind taxation and the establishment of an elementary school system in Sweden, 1840–1870
Ingår i Paedagogica historica, s. 349-363, 2016.
-
Science between dictatorship and democracy. Swedish and German ethnology in the shadow of nazism and the cold war
Ingår i Scandia, s. 115-117, 2016.
-
Brott och brott: recension av Michael Wolffsohn "Zivilcourage. Wie der Staat seine Bürger im Stich lässt"
Ingår i Axess, s. 89-91, 2016.
-
Transition aid and creating economic growth: Academic exchange between Sweden and Eastern Europe through the Swedish Institute 1990-2010
Ingår i Place Branding and Public Diplomacy, s. 124-138, 2016.
-
Vilhelm Scharp: Tyskvän, nationalist och antinazist?
Ingår i De intellektuellas förräderi?, s. 33-57, 2016.
2015
-
Flickskoleflickor och läroverkspojkar – könsideal vid sekelskiftet 1900
Ingår i Vägval i skolans historia. Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2015.
-
Icke-formell självbildning – en ny undersökningskategori i historisk forskning
Ingår i Perspektiv på folkbildning, s. 43-54, 2015.
-
The State and the Rise of a Continuous Popular Educational Sphere in Sweden c. 1870s–1910s
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 49-72, 2015.
-
The State of Autonomy: The social liberal state and the politics of financing non-formal education in Sweden c. 1870–1910
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 48-69, 2015.
-
Folkbildning
Ingår i Utbildningshistoria, 2015.
-
The History of Educational Finance
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-22, 2015.
Ladda ner fulltext (pdf) av The History of Educational Finance
-
Globografen Anders Åkerman - en tidig hedersledamot
Ingår i Södermanlands-Nerikes Nation. Majhälsning till landsmännen., s. 18-21, 2015.
-
Carla Aubry Kradolfer Billig und (ge)recht? Winterthurs Schulen zwischen Politik und Ökonomie (1789-1869)
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 151-152, 2015.
-
Klassiska och moderna språk
Ingår i Utbildningshistoria, s. 245-257, 2015.
-
Privatundervisning som familjeföretag i 1800-talets Stockholm
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
Demarcating popular education with government subsidies: Sweden 1911–1991
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 73-96, 2015.
-
Det pragmatiska folkbildningsbegreppet
Ingår i Perspektiv på folkbildning, s. 17-41, 2015.
Ladda ner fulltext (pdf) av Det pragmatiska folkbildningsbegreppet
-
Folkbildning
Ingår i Utbildningshistoria, s. 179-195, 2015.
-
Sveriges historia
Ingår i Utbildningshistoria, s. 33-49, 2015.
-
Mass Teaching without the Masses: Challenges during the Rise of Mass Education in Sweden, approx. 1810–1880
Ingår i Classroom Struggle, s. 157-178, 2015.
-
Att studera utrikestjänst: Exemplet svenska örlogsofficerare i utrikes tjänst under 1800-talet
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 271-281, 2015.
-
Klas Kronberg & Anna Maria Forssberg (red.), Lumpen, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 354-357, 2015.
-
Fredrik Skott, Påskkäringar, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 329-331, 2015.
-
Utbildningshistoria: en introduktion
Studentlitteratur AB, 2015.
-
"Att disciplinera svenska flottan” –: Recension av AnnaSara Hammar, Mellan kaos och kontroll: social ordning i svenska flottan 1670–1716
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, 2015.
-
Flickskolan och disciplinen – ”lusten att tävla i djärvhet med pojkar…”: Flickskolan och disciplinen – ”lusten att tävla i djärvhet med pojkar…”
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
Ett erkännande av de nationella minoriteterna? Historieundervisningen under 2000-talets första år
Ingår i Norrlandsfrågan, 2015.
-
vinterns frusna motberättelse
Ingår i "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt", s. 9-, 2015.
-
Förord
Ingår i Forskningsmetoder för lärarstudenter, 2015.
-
The Economy of Scandinavian-American Exchange: Donations and Scholarships in the American-Scandinavian Foundation, 1912–1995
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 97-118, 2015.
-
Review: Nancy Beadie, Education and the Creation of Capital in the Early American Republic
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 152-153, 2015.
-
OM HUR UTBILDNINGSHISTORIA BLIR TILL I SAMBAND MED EN REFORM – ETT EXEMPEL FRÅN SKOLMATEMATIKEN
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
Matematik
Ingår i Utbildningshistoria - en introduktion, s. 259-270, 2015.
-
Skolans lärarkårer
Ingår i Utbildningshistoria, s. 437-452, 2015.
-
Who governs the Swedish school?: Local school policy research from a historical and transnational curriculum theory perspective.
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, s. 81-94, 2015.
-
Religiös fostran mellan det offentliga och privata: Fristående separatistiska folkskolor i Älvsby församling 1900-1930
Ingår i Norrlandsfrågan, 2015.
-
Utkastade från lokalsamhället: Staten, kommunerna och mantalsskrivningen av romer under 1950-talet
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift, s. 99-118, 2015.
-
Nordic Journal of Educational History (NJEdH)
Ingår i Connecting History of Education Scientific Journals as International Tools for a Global World, s. 151-159, 2015.
-
Norrland och dess utbildningshistoria
Ingår i Norrlandsfrågan, s. 9-34, 2015.
-
Notes from the editors
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 1-2, 2015.
-
Referring to international examples, adjusting to local realities: Swedish nineteenth century rural schoolhouses
Ingår i IJHE Bildungsgeschichte: International Journal for the Historiography of Education, s. 25-40, 2015.
-
When Teachers Were Farmers: Teachers’ Allotted Farms and the Funding of Mass Schooling, 1838–1900
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 23-48, 2015.
-
Uma luta por mudanças: a escolarização e as regras da política local na Suécia (1840-1900)
Ingår i Revista História & Perspectivas, s. 83-107-, 2015.
-
Vedbrandens ekonomi: Skolveden och det norrländska skolväsendet, cirka 1840–1900
Ingår i Norrlandsfrågan, s. 37-62, 2015.
-
Multiplying the origins of mass education: An analysis of the preconditions common to school systems and the school building process in Sweden, 1842-1900
Ingår i History of Education, s. 415-436, 2015.
-
Norrland och dess utbildningshistoria
Ingår i Norrlandsfrågan, s. 9-34-, 2015.
-
For Goodwill, Aid and Economic Growth: The Funding of Academic Exchange Through the Swedish Institute, 1945–2010
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 119-140, 2015.
-
The nationalisation of Swedish enlightenment activities abroad: Civil society actors and their impact on state politics
Ingår i Histories of Public Diplomacy and Nation Branding in the Nordic and Baltic Countries, s. 23-39, 2015.
-
Varför glömma den hjälp Östeuropa fick?
Ingår i Svenska Dagbladet, 2015.
2014
-
Backman Prytz, Sara
Borgerlighetens döttrar och söner: Kvinnliga och manliga ideal bland läroverksungdomar, ca. 1880−1930
2014.
-
Hållbar utveckling på KTH - ett utbildningsområde med anspråk på tillväxt
Ingår i Praktiske grunde. Tidsskrift for kultur og samfunnsvitenskab, s. 39-54, 2014.
DOI för Hållbar utveckling på KTH - ett utbildningsområde med anspråk på tillväxt
-
Von Bettlern und Gelehrten - Deutschunterricht im Stockholm des 19. Jahrhunderts
Ingår i Bildung und Ausbildung in Deutschland, dem Baltikum und Schweden gestern und heute, s. 93--100, 2014.
-
Introduction
Ingår i In the Tracks of Breivik, s. 9-18, 2014.
-
Karlberg as a Total Institution: The Royal Swedish War Academy in the 1800s
Ingår i Beyond the Classroom, s. 49-82, 2014.
-
Barn från Mars: Skolungdomens vapenövningar
Ingår i Militärhistorisk tidskrift, s. 147-164, 2014.
-
Ann-Kristin Högman, Utbildning på plats, anm. av Esbjörn Larsson: [Training on location: Correspondence schools' real contribution to the democratization of the school system]
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 327-329, 2014.
-
De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker
Ingår i Inkludering - möjligheter och utmaningar, 2014.
-
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i Communication and Information Services for Historians, 2014.
-
Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
Ingår i Nordidactica, s. 208-245, 2014.
Ladda ner fulltext 1 (se/nordidactica/samtliga-nummer/nordidactica-20142) av Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati Ladda ner fulltext 2 (pdf) av Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
-
Utbildningspolitiken – från kommunaliseringen till PISA
Ingår i Det långa 1990-talet. , 2014.
-
Skolans villkor som kommunal angelägenhet under 60 år.
Ingår i Vägval i skolans historia, 2014.
-
Kyrkstaden Fatmomakke i historisk belysning: Platsens betydelse och dess andliga, politiska och kulturella verksamhetsformer från 1700-talets slut till 1900-talets mitt
Ingår i Kyrkliga strukturer och platsbundna kulturer, s. 88-142, 2014.
-
Notes from the Editors
Ingår i Nordic Journal of Educational History, 2014.
-
Enhancing the Infrastructure of Research on the Nordic Educational Past: The Nordic Journal of Educational History
Ingår i Nordic Jorunal of Educational History, s. 1-5, 2014.
-
En politisk illusion?: 1842 års folkskolestadga och den svenska folkskolan
Ingår i Uddannelseshistorie, s. 52-70, 2014.
-
How much did a Swedish Schoolhouse Cost to Build?: Rewriting the history of 19th-century rural schoolhouses
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 448-471, 2014.
-
El estado sueco de bien estar: Estructura e historia
Ingår i Galileo. Revista del Instituto de Educación Superior N° 29 ”Galileo Galilei”, s. 73-93, 2014.
-
Izabela A Dahl & Jorunn Sem Fure (Hg.), Skandinavien als Zuflucht für jüdische Intellektuelle 1933–1945
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, s. 54-56, 2014.
-
Att bo granne med Tyskland
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, s. 10-12, 2014.
2013
-
Nationens historiska karaktär: Nationell identitetsformering, klass och föreställda skillnader i revolutionens tidsålder
Ingår i Nationen så in i Norden, 2013.
-
Rhetorics of Nordic democracy
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 749-751, 2013.
-
"Fosterlandets pulsar" och införandet av Läsebok för folkskolan
Ingår i Nationen så in i Norden. Festskrift till Torkel Jansson, 2013.
-
A history of the press in Sweden
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 739-741, 2013.
-
Karl Erik Gustafsson & Per Rydén, A History of the Press in Sweden (Göteborg: Nordicom, 2010), 369 s.
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 739-741, 2013.
-
Nykterhetsrörelsen, folkkulturen och nationalismen
Ingår i Mellan nation av tradition, s. 113-124, 2013.
-
Om kvinnornas inträde i militär verksamhet
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 297-300, 2013.
-
Marander-Eklund, Lena & Östman, Ann-Catrin (red.), Biografiska betydelser, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 84-87, 2013.
-
Kritiska rön om ADHD-diagnostisering. Rapport från ESSHC-konferensen i Glasgow 2012.
Ingår i Socialmedicinsk Tidskrift, s. 336-338, 2013.
-
Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian
Ingår i Education Sciences, s. 50-73, 2013.
DOI för Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian Ladda ner fulltext (pdf) av Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian
-
Social Structures in Mathematics Education: Researching the History of Mathematics Education with Theories and Methods from the Sociology of Education
Ingår i International Journal for the History of Mathematics Education, s. 49-72, 2013.
-
De nordiska huvudstäderna
Ingår i Du sköna nya stad, 2013.
-
Förändrad styrning av lärarprofessionen
Ingår i I det offentligas tjänst. , 2013.
-
From Bildung to Entrepreneurship: Trends in Education Policy in Sweden
Ingår i Policy Futures in Education, s. 456-464, 2013.
DOI för From Bildung to Entrepreneurship: Trends in Education Policy in Sweden
-
Folkskollärare i konflikt med skolråd och allmoge 1840–1900
Ingår i Nationen så in i Norden, s. 183-197, 2013.
-
Stimulus or impediment?: The impact of matching grants on the funding of elementary schools in Sweden during the nineteenth century
Ingår i History of Education, s. 1-22, 2013.
-
Om skolreformers ekonomiska förutsättningar och konsekvenser
Ingår i Allt på ett bräde, s. 157-179, 2013.
-
Nordic Studies in National Socialist Germany – A Possible Career Path for Swedish Academics
Ingår i Nordic Ideology between Religion and Scholarship, s. 169-190, 2013.
-
Utrikespolitik och internationellt utbyte: Svenska statsstipendier som offentlig diplomati 1938‑1957
Ingår i Allt på ett bräde, s. 391-404, 2013.
-
The United States of the North: Integration ideas in Northern Europe in the Second World War
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 114-116, 2013.
-
Jan Hecker-Stampehl, Vereinigte Staaten des Nordens. Integrationsideen in Nordeuropa im Zweiten Weltkrieg
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 114-116, 2013.
-
Introduction: Nordic Ideology, Religion and Scholarship
Ingår i Nordic Ideology between Religion and Scholarship, s. 1-18, 2013.
2012
-
A suitable language teacher: national plans and local solutions
Ingår i History of Schooling, s. 175-190, 2012.
-
Ugglor från 1600-talet med fokus på Sörmland och Jönåker
Ingår i Släktforskarnas årsbok '12, s. 223-244, 2012.
-
The project "bystanders - does it matter"?
Ingår i Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequences of passivity, 2012.
-
Den politiska pressen och 1812 års indragningsmakt
Ingår i Krig och fred, 2012.
-
"Opposition, c´est conspiration". Carl XIV Johans förhållande till press, opinion och opposition under 1810- och 1820-talen
Ingår i Carl Johans Förbundets Handlingar 2006-2012, 2012.
-
Moral och småstatsperspektiv
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, 2012.
-
Historia, senkapitalism och postmodernism
Ingår i Efter guldåldern, 2012.
-
Identities and history writing on islands in the Baltic Sea
Ingår i From One Island to Another, s. 73-82, 2012.
-
En brokig skara: Skärgårdsflottans officerare år 1809
Ingår i Skärgårdsflottan, s. 327-341, 2012.
-
Växelundervisningen - ett vägval?
Ingår i Vägval i skolans historia, s. 8-12, 2012.
Ladda ner fulltext (epub) av Växelundervisningen - ett vägval?
-
Arguing for educational change: On the introduction of monitorial education in Swedish common schools during the 1820´s
Ingår i History of Schooling, s. 128-150, 2012.
-
On the Use and Abuse of History of Education: Different uses of educational history in Sweden
Ingår i Knowledge, Politics and the History of Education, s. 105-119, 2012.
-
Pennalismens logik
Ingår i Tidningen Alba, 2012.
-
From tree felling to silver lining: diverse ways of funding elementary schools among Swedish iron working communities, 1830-1930
Ingår i History of Schooling, s. 38-67, 2012.
-
The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
Ingår i Journal of Educational Media, Memory and Society, s. 40-60, 2012.
DOI för The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History Ladda ner fulltext (pdf) av The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
-
En splittrad historia: Sambandet mellan kursplaner i historia för gymnasieskola och högre utbildning
Ingår i Nordidactica, s. 1-30, 2012.
-
Explaining persistence: Educational ideals and mathematics education in Sweden, 1905-1950
Ingår i History of Schooling, s. 151-174, 2012.
-
The Problem of the Welfare Profession: example – the municipalization of the Teaching profession
Ingår i Policy Futures in Education, s. 328-339, 2012.
-
Entreprenörskap och livslångt lärande: utbildningspolitiska tendenser belysta genom den nya läroplanen
Ingår i Svenska bildningstraditioner, s. 271-283, 2012.
-
The distribution of government grants in Sweden, 1865–1900
Ingår i History of Schooling, s. 15-37, 2012.
-
Review: Archibald, Robert B.; Feldman, David H.: Why Does College Cost So Much?
Ingår i H-Soz-u-Kult, 2012.
-
Schooling - an international, national, and local issue
Ingår i History of Schooling, s. 7-11, 2012.
-
1800-talets ideala folkskolehus
Ingår i Vägval i skolans historia, s. 27-32, 2012.
-
Du kan röra på dig utan att byta arbetsplats
Ingår i Curie - en tidning från Vetenskapsrådet, 2012.
-
Jan Hecker-Stampehl, Vereinigte Staaten des Nordens
Ingår i Sehepunkte. Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, 2012.
-
National Relations. Public diplomacy, national identity and the Swedish Institute 1945-1970
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 675-677, 2012.
DOI för National Relations. Public diplomacy, national identity and the Swedish Institute 1945-1970
-
Nikolas Glover, National Relations
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 675-677, 2012.
-
Die Lektorate für schwedische Sprache in Deutschland im Kontext der auswärtigen Kulturpolitik 1917-1930
Ingår i Berichte zur Wissenschaftsgeschichte, s. 25-41, 2012.
-
Urban Wiesing, Klaus-Rainer Brintzinger, Bernd Grün, Horst Junginger och Susanne Michl (Hg.), Die Universität Tübingen im Nationalsozialismus
Ingår i Historisk Tidskrift, s. 336-337, 2012.