Publikationer
SHED:s medlemmar publicerar sina resultat både på svenska och engelska. Bland publikationerna återfinns monografier, antologier och tidskriftsartiklar. Forskargruppen publicerar sig även i sin egen skriftserie Utbildningshistoriska meddelanden, 2000-4168, som säljs via Acta Universitatis Upsaliensis online-shop »
2019
-
-
"Dig where you stand" 5: Proceedings of the fifth international conference on the history of mathematics education. September 19-22, 2017, at Utrecht University, the Netherlands
2019.
-
"Det dyrbaraste av försvars- och anfallsmedel": En översiktlig studie om etablerandet av 1700-talets svenska skärgårdsflotta
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 29 29-52 52, 2019.
-
The ideal teacher: Orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War
Ingår i History of Education, s. 784-805, 2019.
-
Agents and subjects: schooling and conceptions of citizenship in early nineteenth-century Sweden
Ingår i History of Education, s. 297-316, 2019.
-
-
-
-
Svensson, Peter (Per) Reinhold
Ingår i Svenskt biografiskt lexikon, s. 728 728-731 731, 2019.
-
-
-
-
Fakta, fejk och fiktion: Källkritik, ämnesdidaktik och digital kompetens
Natur och kultur, 2019.
-
Diversity and credibility in young people’s news feeds: A foundation for teaching and learning citizenship in a digital era
Ingår i Journal of Social Science Education, s. 87-109, 2019.
-
Swedish teenagers’ difficulties and abilities to determine digital news credibility
Ingår i Nordicom Review, s. 23-42, 2019.
-
2018
-
-
-
-
-
-
-
-
Ragnhild Kristina Erika Matilda Eugenia Brolinson
Ingår i Svenskt kvinnobiografiskt lexikon, 2018.
-
-
-
-
-
-
-
-
Introduktionen av flickors värntjänstutbildning under andra världskriget: En studie av förändrade uppfattningar om kvinnors verksamhetssfär i det totala krigets tidsålder
Ingår i Gender, History, Futures, s. 199-207, 2018.
-
Försvarsarbete ur ett genusperspektiv: Recension av Klas Kronberg (red.), Sömmerskor, tornsvalor och soldater: kvinnors försvarsarbete i Sverige sedan första världskriget
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 127-130, 2018.
-
Hyddans son i ett framväxande parallellskolesystem: Skolavgifter och försörjningskrav vid de svenska allmänna skolorna under 1800-talets första hälft
Ingår i Norsk pedagogisk tidsskrift, s. 133-144, 2018.
-
-
Pretend wars: Notions of war, masculinity and history in 200 years of wargames
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 724-730, 2018.
-
Larsson, Germund
Förbrytelser och förvisningar: Bestraffningssystemet i de svenska läroverken 1905–1961
-
Nyhetsvärderaren: Forskarfredags massexperiment 2017: Slutrapport
2018.
-
The News Evaluator: Evidence-based innovations to promote digital civic literacy
Ingår i Youth and News in a Digital Media Environment, s. 19-28, 2018.
-
Critical thinking in national tests across four subjects in Swedish compulsory school
Ingår i Education Inquiry, 2018.
-
-
I otakt med tiden?: Lärarprofessionens ställning sett via lärarutbildningens utveckling i Sverige, 1962-2015
Ingår i Uddannelsehistorie 2017, s. 49-68, 2018.
-
Kärleksfullt tilltal, kvarsittning eller kroppsaga: En modellgenererande undersökning om korrektionsmedel i 1800-talets folkskolereglementen
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 37-66, 2018.
-
The Church and Sami people Outside the Church of Sweden
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 77-85, 2018.
-
The Sami and the Church as Authority
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 59-77, 2018.
-
The Scolary Anthology and White Papers as a Contemporary Phenomenon
Ingår i The Sami and the Church of Sweden, s. 23-29, 2018.
-
-
-
Looking for peace in the Swedish National Curricula
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2018.
2017
-
En demokratisk revolution: De tidiga arbetarorganisationerna och formandet av demokrater från 1840-tal till 1880-tal
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 61-93, 2017.
-
Utbildningens revolutioner: Till studiet av utbildningshistorisk förändring
2017.
-
Att studera omvälvande förändringar: Revolutioner, paradigmskiften och epistemiska brott i studiet av utbildning
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 13-18, 2017.
-
Kungsådran av den lilla läroanstaltens bildning: – 1870-talets pedagogiska förväntningar på Läsebok för folkskolan
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 95-118, 2017.
-
"En främling i den svenska folkskolan": 1870-talets folkskoleundervisning i naturkunnighet.
Ingår i Sann opplysning?, s. 211-236, 2017.
-
Upplands hemvärn: Från frivilligkår till deltidsförband
Ingår i Upplands regemente 400 år, s. 152-176, 2017.
-
Enhetsskoletanken som försvann: En studie av radikala och reformistiska tankar kring skolväsendets utveckling under 1800-talet
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 19-44, 2017.
-
Att disciplinera adeln: En studie av maktutövning vid Kungl. Krigsakademien på Karlbergs slott
Ingår i Från Afrikakompaniet till Tokyo, s. 176-200, 2017.
-
-
-
Rökningens revolution: – från förbud till rökruta
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 119-137, 2017.
-
Power, Myths, Materiality: A Multilingual Reflection over the Conditions for Knowledge Production in Times of Political Turbulence
Ingår i Lambda Nordica, s. 93-126, 2017.
-
Inbördeskriget som historiedidaktiskt dilemma: en analys av gestaltningar av det finska inbördeskriget i finsk- och svenskspråkiga historieläroböcker 1960–2011
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 163-188, 2017.
-
Privata bidrag till folkskolan
Ingår i Vägval i skolan historia - Tidskrift från föreningen för svensk undervisningshistoria, 2017.
-
Privata bidrag till folkskolan: – en reaktionär revolt?
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 45-59, 2017.
-
-
Nya matematiken – revolutionen som uteblev: En reform i övergången från centraliserad tilldecentraliserad styrning av skolan, 1960–1980
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 189-210, 2017.
-
Governance of Swedish school mathematics — where and how did it happen?: A study of different modes of governance in Swedish school mathematics, 1910-1980
Ingår i Espacio, Tiempo y Educación, s. 43 43-72 72, 2017.
-
Lärarkrav och ekonomisk styrning: 1990-talets utbildningsreformer i ljuset avvälfärdsstatens förvandling
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 233-247, 2017.
-
Tolfterna: ett bildningsprojekt inför kvinnors fullständiga medborgarskap?
Ingår i Historie, s. 9-39, 2017.
-
Styrning och ledning av svensk förskola och skola: en introduktion
Gleerups Utbildning AB, 2017.
-
"Lapp skall lapp vara": Nomadskolans införande 1913
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift, s. 121 121-137 137, 2017.
-
Kyrka och samer utanför Svenska kyrkan
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 83-92, 2017.
-
-
Inledning: Den vetenskapliga antologin och vitböcker som nutida företeelser
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 31-38, 2017.
-
Avslutande reflektioner: Lärdomar från den vetenskapliga antologin
Ingår i Samerna och Svenska kyrkan, s. 91-101, 2017.
-
Lära från Väst efter revolutionerna i Öst: Kunskapsöverföring som svenskt bistånd i Östersjöregionen mellan 1989 och 2004
Ingår i Utbildningens revolutioner, s. 249-266, 2017.
-
2016
-
Bernhardsson, Peter
I privat och offentligt: Undervisningen i moderna språk i Stockholm 1800–1880
-
Societal Change, Economic Decline and National Identity: The Debate about Jews in Sweden in the Early Nineteenth Century
Ingår i The Exclusion of Jews in the Norwegian Constitution of 1814, s. 121-140, 2016.
-
Societal change, Economic Decline and National Identity: The Debate about Jews in Sweden in the Early Nineteenth Century
Ingår i The Exclusion of Jews in the Norwegian Constitution of 1814. Origins - Contexts - Consequences, s. 121-140, 2016.
-
Demokratens födelse: demokratisk fostran i svensk folkbildning 1830–1940
Ingår i Resultatdialog 2016, s. 23-27, 2016.
-
-
-
Etableringen av den finska värnplikten
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 120-123, 2016.
-
Att fostras för landets försvar: Värntjänstutbildning för pojkar och flickor under andra världskriget
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 89-134, 2016.
-
Classes in themselves and for themselves: The practice of monitorial education for different social classes in Sweden, 1820-1843
Ingår i History of Education, s. 511-529, 2016.
-
Om utbildningshistoriens nytta och skada: Svensk utbildningshistorisk historiografi i nietzscheansk belysning
Ingår i Uddannelseshistorie, s. 91-106, 2016.
-
Ett folk utan land? – den nationella minoriteten romer i svenska läroböcker
Ingår i Folk uten land?, 2016.
-
Michaëlsson, Madeleine
Privata bidrag till folkskolan: Järnbruken och det svenska folkskoleväsendet 1850–1930
-
UNESCO Teaches History: Implemeting International Understanding in Sweden
Ingår i A History of UNESCO, s. 201-230, 2016.
-
El status quo de las humanidades digitales en Suecia: Pasado, presente y futuro de la historia digital
Ingår i El conocimiento histórico en el ciberespacio [The historical knowledge on the cyberspace], s. 85-126, 2016.
-
The construction of a database regarding Swedish historical textbooks in mathematics (grades 1–9), 1900–2015: A technical description
2016.
-
Nordic school mathematics revisited – on the introduction and functionality of New Math
Ingår i Nordic Studies in Mathematics Education, s. 71-93, 2016.
-
Kommunalisering, valfrihet och internationalisering
Ingår i Skola för kunskap, valfrihet och trygghet?, 2016.
-
25 år som förändrade skolan:: Grundskolans införande 1947-1972 ur ett kommunalt perspektiv
Ingår i Vägval i skolans historia, 2016.
-
From silent borrowing´ to the international argument: legitimating Swedish educational policy from 1945 to the present day
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2016.
-
Labyrinten: Minnen från Tyskland under 1920- och -30-talen och andra skrifter. Utgivna av Andreas Åkerlund
Kungliga Biblioteket, 2016.
-
Att göra upp med det förlutna: Sanningskommissioner, officiella ursäkter och vitböcker i ett svenskt och internationellt perspektiv
Ingår i De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna, s. 123-153, 2016.
-
Nomadskolans införande, genomförande och innehåll
Ingår i Vägval i skolans historia, 2016.
-
-
-
Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiska skolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser?
Ingår i De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna, s. 403-439, 2016.
-
-
-
Science between dictatorship and democracy. Swedish and German ethnology in the shadow of nazism and the cold war
Ingår i Scandia, s. 115-117, 2016.
-
Brott och brott: recension av Michael Wolffsohn "Zivilcourage. Wie der Staat seine Bürger im Stich lässt"
Ingår i Axess, s. 89-91, 2016.
-
Public diplomacy and academic mobility in Sweden: The Swedish Institute and Scholarship Programs for Foreign Academics, 1938–2010
Nordic Academic Press, 2016.
-
Vilhelm Scharp: Tyskvän, nationalist och antinazist?
Ingår i De intellektuellas förräderi?, s. 33-57, 2016.
2015
-
Anders Öhman, Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger. Gleerups. Malmö 2015
Ingår i Samlaren, s. 416-419, 2015.
-
Flickskoleflickor och läroverkspojkar – könsideal vid sekelskiftet 1900
Ingår i Vägval i skolans historia. Tidskrift från Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2015.
-
Icke-formell självbildning – en ny undersökningskategori i historisk forskning
Ingår i Perspektiv på folkbildning, s. 43-54, 2015.
-
The State and the Rise of a Continuous Popular Educational Sphere in Sweden c. 1870s–1910s
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 49-72, 2015.
-
-
The History of Educational Finance
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 3-22, 2015.
-
Globografen Anders Åkerman - en tidig hedersledamot
Ingår i Södermanlands-Nerikes Nation. Majhälsning till landsmännen., s. 18-21, 2015.
-
Carla Aubry Kradolfer Billig und (ge)recht? Winterthurs Schulen zwischen Politik und Ökonomie (1789-1869)
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 151-152, 2015.
-
-
Privatundervisning som familjeföretag i 1800-talets Stockholm
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
“Dig where you stand” 3: Proceedings of the Third International Conference on the History of Mathematics Education
2015.
-
Demarcating popular education with government subsidies: Sweden 1911–1991
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 73-96, 2015.
-
Det pragmatiska folkbildningsbegreppet
Ingår i Perspektiv på folkbildning, s. 17-41, 2015.
-
In the shadow of the Middle Ages?: Tendencies in Gotland’s history-writing, 1850–2010
Ingår i Islands of Identity, s. 39-142, 2015.
-
Intressanta närbilder av det tidiga 1900-talets företagarelit: [recension av Pål Brunnström, Ägare och kapital: klass och genus hos kapitalägare i Sverige 1918–1939, Lund 2014]
Ingår i Arbetarhistoria, s. 54-55, 2015.
-
-
Islands of Identity: History-writing and identity formation in five island regions in the Baltic Sea
Södertörn University, 2015.
-
-
Mass Teaching without the Masses: Challenges during the Rise of Mass Education in Sweden, approx. 1810–1880
Ingår i Classroom Struggle, s. 157-178, 2015.
-
Klas Kronberg & Anna Maria Forssberg (red.), Lumpen, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 354-357, 2015.
-
Fredrik Skott, Påskkäringar, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 329-331, 2015.
-
Att studera utrikestjänst: Exemplet svenska örlogsofficerare i utrikes tjänst under 1800-talet
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 271-281, 2015.
-
-
Flickskolan och disciplinen – ”lusten att tävla i djärvhet med pojkar…”: Flickskolan och disciplinen – ”lusten att tävla i djärvhet med pojkar…”
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
Ett erkännande av de nationella minoriteterna? Historieundervisningen under 2000-talets första år
Ingår i Norrlandsfrågan, 2015.
-
vinterns frusna motberättelse
Ingår i "Någonstädes mellan sol och söder, mellan nord och natt", s. 9-, 2015.
-
-
The Economy of Scandinavian-American Exchange: Donations and Scholarships in the American-Scandinavian Foundation, 1912–1995
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 97-118, 2015.
-
Review: Nancy Beadie, Education and the Creation of Capital in the Early American Republic
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 152-153, 2015.
-
OM HUR UTBILDNINGSHISTORIA BLIR TILL I SAMBAND MED EN REFORM – ETT EXEMPEL FRÅN SKOLMATEMATIKEN
Ingår i Vägval i skolans historia, 2015.
-
-
-
Utkastade från lokalsamhället: Staten, kommunerna och mantalsskrivningen av romer under 1950-talet
Ingår i Historielärarnas förenings årsskrift, s. 99-118, 2015.
-
Religiös fostran mellan det offentliga och privata: Fristående separatistiska folkskolor i Älvsby församling 1900-1930
Ingår i Norrlandsfrågan, 2015.
-
Nordic Journal of Educational History (NJEdH)
Ingår i Connecting History of Education Scientific Journals as International Tools for a Global World, s. 151-159, 2015.
-
Norrlandsfrågan: Erfarenheter av utbildning, bildning och fostran i nationalstatens periferi
2015.
-
-
-
-
Referring to international examples, adjusting to local realities: Swedish nineteenth century rural schoolhouses
Ingår i IJHE Bildungsgeschichte: International Journal for the Historiography of Education, s. 25-40, 2015.
-
When Teachers Were Farmers: Teachers’ Allotted Farms and the Funding of Mass Schooling, 1838–1900
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 23-48, 2015.
-
Uma luta por mudanças: a escolarização e as regras da política local na Suécia (1840-1900)
Ingår i Revista História & Perspectivas, s. 83-107-, 2015.
-
Vedbrandens ekonomi: Skolveden och det norrländska skolväsendet, cirka 1840–1900
Ingår i Norrlandsfrågan, s. 37-62, 2015.
-
-
Norrlandsfrågan: Erfarenhet av utbildning, bildning och fostran i nationalstatens periferi
2015.
-
For Goodwill, Aid and Economic Growth: The Funding of Academic Exchange Through the Swedish Institute, 1945–2010
Ingår i Nordic Journal of Educational History, s. 119-140, 2015.
-
The nationalisation of Swedish enlightenment activities abroad: Civil society actors and their impact on state politics
Ingår i Histories of Public Diplomacy and Nation Branding in the Nordic and Baltic Countries, s. 23-39, 2015.
-
2014
-
Backman Prytz, Sara
Borgerlighetens döttrar och söner: Kvinnliga och manliga ideal bland läroverksungdomar, ca. 1880−1930
-
Von Bettlern und Gelehrten - Deutschunterricht im Stockholm des 19. Jahrhunderts
Ingår i Bildung und Ausbildung in Deutschland, dem Baltikum und Schweden gestern und heute, s. 93--100, 2014.
-
-
-
Nationalismen–nordismen 5–0 Henrik Åström Elmersjö, Norden, nationen och historien, anm. av fakultetsopponent Samuel Edquist: [The Nordic region, the nation and history: Perspectives on the Nordic history textbook revision 1919-1972]
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 286-292, 2014.
-
Karlberg as a Total Institution: The Royal Swedish War Academy in the 1800s
Ingår i Beyond the Classroom, s. 49-82, 2014.
-
Barn från Mars: Skolungdomens vapenövningar
Ingår i Militärhistorisk tidskrift, s. 147-164, 2014.
-
En lycklig Mechanism: Olika aspekter av växelundervisningen som en del av 1800-talets utbildningsrevolution
Historiska institutionen, Uppsala universitet, 2014.
-
Ann-Kristin Högman, Utbildning på plats, anm. av Esbjörn Larsson: [Training on location: Correspondence schools' real contribution to the democratization of the school system]
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 327-329, 2014.
-
Forskning och forskarutbildning av utbildningsvetenskaplig relevans vid Uppsala universitet. Inventering 2013: Redovisning av ett uppdrag från Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Uppsala universitet. 20 oktober 2014
2014.
-
-
De nationella minoriteterna i läroplan och läroböcker
Ingår i Inkludering - möjligheter och utmaningar, 2014.
-
Students Writing History Using Traditional and Digital Archives
Ingår i Human IT, s. 78-116, 2014.
-
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i H-Soz-Kult, 2014.
-
The status quo of digital humanities in Sweden: past, present and future of digital history
Ingår i Communication and Information Services for Historians, 2014.
-
Digitala primärkällor i historieundervisningen: en utmaning för elevers historiska tänkande och historiska empati
Ingår i Nordidactica, s. 208-245, 2014.
Uppladdad fulltext (se/nordidactica/samtliga-nummer/nordidactica-20142) Uppladdad fulltext (pdf) Till DiVA
-
Utbildningspolitiken – från kommunaliseringen till PISA
Ingår i Det långa 1990-talet. , 2014.
-
Föregångare på efterkälke?: De internationella kunskapsmätningarnas inverkan på tysk och svensk utbildningspolitik efter år 2000
Ingår i Vägval, 2014.
-
Skolans villkor som kommunal angelägenhet under 60 år.
Ingår i Vägval i skolans historia, 2014.
-
Kyrkstaden Fatmomakke i historisk belysning: Platsens betydelse och dess andliga, politiska och kulturella verksamhetsformer från 1700-talets slut till 1900-talets mitt
Ingår i Kyrkliga strukturer och platsbundna kulturer, s. 88-142, 2014.
-
-
-
-
Enhancing the Infrastructure of Research on the Nordic Educational Past: The Nordic Journal of Educational History
Ingår i Nordic Jorunal of Educational History, s. 1 1-5 5, 2014.
-
Att bygga ett skolväsende: Folkskolans förutsättningar och framväxt 1840-1900
Nordic Academic Press, 2014.
-
En politisk illusion?: 1842 års folkskolestadga och den svenska folkskolan
Ingår i Uddannelseshistorie, s. 52-70, 2014.
-
El estado sueco de bien estar: Estructura e historia
Ingår i Galileo. Revista del Instituto de Educación Superior N° 29 ”Galileo Galilei”, s. 73-93, 2014.
-
Izabela A Dahl & Jorunn Sem Fure (Hg.), Skandinavien als Zuflucht für jüdische Intellektuelle 1933–1945
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, s. 54-56, 2014.
-
Att bo granne med Tyskland
Ingår i Respons: Recensionstidskrift för humaniora och samhällsvetenskap, s. 10-12, 2014.
2013
-
Nationens historiska karaktär: Nationell identitetsformering, klass och föreställda skillnader i revolutionens tidsålder
Ingår i Nationen så in i Norden, 2013.
-
-
-
"Fosterlandets pulsar" och införandet av Läsebok för folkskolan
Ingår i Nationen så in i Norden. Festskrift till Torkel Jansson, 2013.
-
-
Karlskona, korporationssamhället och statsbildningen under 1600- och 1700-talen Pest, produktion och politisk kultur. Studier i statsbildning och örlogsstadens tidigmoderna historia, Stockholm, Makadam förlag, 2012, 223 s.
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, 2013.
-
Karl Erik Gustafsson & Per Rydén, A History of the Press in Sweden (Göteborg: Nordicom, 2010), 369 s.
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 739-741, 2013.
-
Nykterhetsrörelsen, folkkulturen och nationalismen
Ingår i Mellan nation av tradition, s. 113-124, 2013.
-
-
Om kvinnornas inträde i militär verksamhet
Ingår i Militärhistorisk Tidskrift, s. 297-300, 2013.
-
Marander-Eklund, Lena & Östman, Ann-Catrin (red.), Biografiska betydelser, anm. av Esbjörn Larsson
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 84-87, 2013.
-
Kritiska rön om ADHD-diagnostisering. Rapport från ESSHC-konferensen i Glasgow 2012.
Ingår i Socialmedicinsk Tidskrift, s. 336-338, 2013.
-
Digitala material och verktyg: möjligheter och problem utifrån exemplet spatial history
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 474-482, 2013.
-
Treading old paths in new ways: upper secondary students using a digital tool of the professional historian
Ingår i Education Sciences, s. 50-73, 2013.
-
Social Structures in Mathematics Education: Researching the History of Mathematics Education with Theories and Methods from the Sociology of Education
Ingår i International Journal for the History of Mathematics Education, s. 49-72, 2013.
-
-
-
Fatmomakkes betydelse och dess andliga, politiska och kulturella verksamhetsformer från 1700-talets slut till idag
2013.
-
Folkskollärare i konflikt med skolråd och allmoge 1840–1900
Ingår i Nationen så in i Norden, s. 183-197, 2013.
-
Om skolreformers ekonomiska förutsättningar och konsekvenser
Ingår i Allt på ett bräde, s. 157-179, 2013.
-
Nordic Studies in National Socialist Germany – A Possible Career Path for Swedish Academics
Ingår i Nordic Ideology between Religion and Scholarship, s. 169-190, 2013.
-
Utrikespolitik och internationellt utbyte: Svenska statsstipendier som offentlig diplomati 1938‑1957
Ingår i Allt på ett bräde, s. 391-404, 2013.
-
The United States of the North: Integration ideas in Northern Europe in the Second World War
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 114-116, 2013.
-
Jan Hecker-Stampehl, Vereinigte Staaten des Nordens. Integrationsideen in Nordeuropa im Zweiten Weltkrieg
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 114-116, 2013.
-
Introduction: Nordic Ideology, Religion and Scholarship
Ingår i Nordic Ideology between Religion and Scholarship, s. 1-18, 2013.
2012
-
Interdisciplinary Approaches to Twilight. Studies in Fiction, Media, and a Contemporary Cultural Experience. Red. Mariah Larsson & Ann Steiner. Nordic Academic Press. Lund 2011
Ingår i Samlaren, s. 450-453, 2012.
-
A suitable language teacher: national plans and local solutions
Ingår i History of Schooling, s. 175-190, 2012.
-
Ugglor från 1600-talet med fokus på Sörmland och Jönåker
Ingår i Släktforskarnas årsbok '12, s. 223-244, 2012.
-
The project "bystanders - does it matter"?
Ingår i Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequences of passivity, 2012.
-
-
-
Looking at the onlookers and bystanders. Interdisciplinary approaches to the causes and consequences of passivity
2012.
-
"Opposition, c´est conspiration". Carl XIV Johans förhållande till press, opinion och opposition under 1810- och 1820-talen
Ingår i Carl Johans Förbundets Handlingar 2006-2012, 2012.
-
-
I Ruriks fotspår: Om forntida svenska österledsfärder i modern historieskrivning
Södertörns högskola, 2012.
-
-
Identities and history writing on islands in the Baltic Sea
Ingår i From One Island to Another, s. 73-82, 2012.
-
En brokig skara: Skärgårdsflottans officerare år 1809
Ingår i Skärgårdsflottan, s. 327-341, 2012.
-
Växelundervisningen - ett vägval?
Ingår i Vägval i skolans historia, s. 8-12, 2012.
-
Arguing for educational change: On the introduction of monitorial education in Swedish common schools during the 1820´s
Ingår i History of Schooling, s. 128-150, 2012.
-
On the Use and Abuse of History of Education: Different uses of educational history in Sweden
Ingår i Knowledge, Politics and the History of Education, s. 105-119, 2012.
-
-
From tree felling to silver lining: diverse ways of funding elementary schools among Swedish iron working communities, 1830-1930
Ingår i History of Schooling, s. 38-67, 2012.
-
The Contemporary Turn: Debate, Curricula and Swedish Students’ History
Ingår i Journal of Educational Media, Memory and Society, s. 40-60, 2012.
-
En splittrad historia: Sambandet mellan kursplaner i historia för gymnasieskola och högre utbildning
Ingår i Nordidactica, s. 1-30, 2012.
-
Explaining persistence: Educational ideals and mathematics education in Sweden, 1905-1950
Ingår i History of Schooling, s. 151-174, 2012.
-
The Problem of the Welfare Profession: example – the municipalization of the Teaching profession
Ingår i Policy Futures in Education, s. 328-339, 2012.
-
Entreprenörskap och livslångt lärande: utbildningspolitiska tendenser belysta genom den nya läroplanen
Ingår i Svenska bildningstraditioner, s. 271-283, 2012.
-
The distribution of government grants in Sweden, 1865–1900
Ingår i History of Schooling, s. 15-37, 2012.
-
Review: Archibald, Robert B.; Feldman, David H.: Why Does College Cost So Much?
Ingår i H-Soz-u-Kult, 2012.
-
Schooling - an international, national, and local issue
Ingår i History of Schooling, s. 7-11, 2012.
-
-
-
Enseñanza de idiomas y la política cultural dirigido al exterior, el caso de los lectorados suecos en Alemania
Ingår i Galileo, s. 173-189, 2012.
-
Du kan röra på dig utan att byta arbetsplats
Ingår i Curie - en tidning från Vetenskapsrådet, 2012.
-
Från föreningsverksamhet till statligt intresse: utlandsriktad utbildnings- och kulturpolitik ca 1880-1945. En översikt
2012.
-
Jan Hecker-Stampehl, Vereinigte Staaten des Nordens
Ingår i Sehepunkte. Rezensionsjournal für die Geschichtswissenschaften, 2012.
-
Nikolas Glover, National Relations
Ingår i Scandinavian Journal of History, s. 675-677, 2012.
-
Urban Wiesing, Klaus-Rainer Brintzinger, Bernd Grün, Horst Junginger och Susanne Michl (Hg.), Die Universität Tübingen im Nationalsozialismus
Ingår i Historisk Tidskrift (S), s. 336-337, 2012.