Utbildningshistoriska seminariet

SHED organiserar det utbildningshistoriska seminariet vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, som vanligtvis hålls torsdagar mellan 13:15 och 15:00, i sal 14:340 (Tupprummet), Blåsenhus. Seminarierna följs vanligtvis av ett postseminarium i Lilla matsalen.

Utbildningshistoriska seminariets grupp på medarbetarportalen

Läsåret 2019-2020

5 september – Esbjörn Larssons text "Friluftsdagarnas våldsamma förhistoria"

4 oktober – Boksläpp: ”School acts in the long nineteenth century” 

17 oktober – Germund Larsson ”Godkänd eller 'kuggad' – stolthet eller skam” 

14 november – Josefin Englund "Med rent hjärta: Hem, kropp och kön i svenska kontaktannonser 1890–1980"

21 november – Merethe Roos utkast till "En kort introduksjon til norsk historie på 1800-tallet"

28 november – Sara Backman Prytz ”Arkivkurragömma med historiens flickor – ett genusperspektiv på barn- och ungdomshistoriska källor”

12 december – Viktor Englund "Utbildning, uppfostran och kunskapsförmedling ur ett fängelsehistoriskt perspektiv"

23 januari - Jakob Evertsson ”Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige, 1861-1930”

13 februari - Christin Mays inledning till avhandlingen Have Money, Will Travel: Scholarships and Academic Mobility between Sweden and the United States, ca. 1911-1991

27 februari - Lina Rahm "Digital Socialism: the Swedish Labor Movement, Computers and Educational Imaginaries from the Post-War Period to the Turn of the Millennium"

26 mars - Johan Samuelssons text ”Progressiv och elevcentrerad undervisning på läroverken 1930-1950, exemplet historia”

16 april - Gustav Berry ”Den agrara intressegemenskapen”

7 maj - Johanna Ringarp & Anne Berg

28 maj - Axel Hörstedt

Tidigare seminarier

Läsåret 2012-2013

30 augusti Björn Furuhagens text ”Den svenska polisutbildningen i ett skandinaviskt jämförande perspektiv 1925–2012”

8 november Johannes Westbergs text ”Vad kostade landsbygdens skolhus?”

5 december Sara Backman Prytz 50%-manus ”Borgerlighetens döttrar och söner: läroverksungdom, kön och klass 1880–1930” (även Högre seminarium i utbildningssociologi)

10 januari Ventilering av forskningsansökningar: (Esbjörn Larsson, Stefan Rimm)

7 februariJohan Prytz text "Changes in the exercise of power over school mathematics in Sweden, 1930-1970"

7 mars Anne Bergs text ”Governing voluntarism: the liberal-industrial state and the politics of financing non-formal education in Sweden ca. 1870–1910”

4 april Johanna Ringarps text ”Piskan från PISA? Internationella kunskapsmätningar som pådrivande faktorer i svensk och tysk utbildningspolitik”

2 maj Samuel Edquists text ”Hur pengarna styrt och format folkbildningen – Ekonomisk och kvalitativ styrning 1911–1991”

30 december Johannes Westbergs text ”Skolbyggnadsprocessen och massutbildningens framväxt under 1800-talet”

Läsåret 2013-2014

29 augusti Esbjörn Larssons text ”Mellan självverksamhet och disciplinering: en studie av växelundervisningens tillämpning inom olika skolformer”

3 oktober Anne Bergs text ”Pressen och formeringen av det demokratiska intresset ca 1845–1860”

7 november Samuel Edquists text ”De spottade inte på golvet – Demokratifostran i det tidiga 1900-talets folkbildning”

5 december Björn Furuhagens & Janne Holméns text ”Kampen om lärarutbildningen: aktörer och paradigm i Sverige och Finland 1946–2011.”

11 december Sara Backman Prytz 90%-avhandlingsmanus (även Högre seminarium i utbildningssociologi)

19 december David Sjögrens & Germund Larssons presentation av lärararkiven vid TAM-arkiv.

9 januari Andreas Åkerlunds text ”A Resource for the Study of Foreign Conditions or just Ambassadors of Swedishness? The Teaching of the Swedish Lecturers in Germany 1919-1945”

6 februari Esbjörn Larssons text “En lycklig Mechanism. Olika aspekter av växelundervisningen som del av 1800-talets utbildningsrevolution” (kap 1 och 7)

6 mars Madeleine Michaëlssons text ”Privata bidrag i folkskolans tidevarv: de uppländska järnbruken och skolorna, 1850–1930”

3 april Johannes Westbergs text ”Multiplying the origins of mass education: An analysis of the preconditions common to school systems and the school building process in Sweden, 1842-1900”

15 maj Johanna Ringarps text ”Väckas av PISA: om Tysklands väg tillbaka som bildningsland”

11 juni Björn Furuhagens text “The making of a social, representative and intellectual police. Education of police trainees in Sweden from 1920s to 1970s”

Läsåret 2014-2015

28 augusti David Sjögrens text om problemlärare

2 oktober Anne Bergs text ”Medborgarskapets gränser”

24 oktober Sara Backman Prytz (disputation)

30 oktober Samuel Edquists text ”Från regelstyrning till målstyrning: folkbildningsreformen 1991”

27 november Peter Bernhardssons avhandlingskapitel “Staden”

11 december Esbjörn Larssons text ”Parallellskolesystemets uppkomst: en studie av klass och kön under 1800-talets utbildningsrevolution”

18 december Alexander Ekelunds text ”Unga filosofer”

8 januari Johan Prytz och Martin Karlbergs text ”Nordic School Mathematics revisited: On the introduction and functionality of New Math”

15 januari Ventilering av forskningsansökningar: [Anne Berg & Sara Backman Prytz, Karolina Parding & Johanna Ringarp, Johannes Westberg]

5 februari Orsi Husz & Håkan Forsells text ”Självförverkligandets marknad - distans- och korrespondensutbildning i Sverige, 1900-1975”

5 mars Anne Berg sin text: ”I praktiken” (utkast till kapitel 5 i studien Den demokratiska revolutionen: medborgarskapande i arbetarorganisationer ca 1840–1890)

19 mars Johanna Ringarps text ”Skolhus, skolskjutsar och måltider. Praktiska göromål i den kommunala skolan 1950–1970-talet”

9 april Samuel Edqvists text ”Ett vapen att riva det borgerliga horhuset: Maoism, nationen och nationen”

23 april Sofia Lindgrens avhandlingskapitel ”Kapitel 3. Afrikainstitutets framväxt”

7 maj Matts Dahlkwists avhandlingskapitel ”Historiska perspektiv på en centraliserad folkskola: 1930-1950: En landsbygdens skolreform?”

21 maj Ingrid Nordqvists avhandlingskapitel ”Att utmana det etablerade: Det svenska utbildningssystemets framväxt i ett lokalt perspektiv, ca: 1830-1850”

11 juni Stina Hallséns text ”Enhetsskolan, AV och kommunen – Kommunikationsteknologins insteg i olika kommunala skolkontexter”

Läsåret 2015-2016

10 september Majid Asgaris avhandlingskapitel ”Utbildningens värde – framtidsvisioner i flickornas uppsatser”

24 september Sara Backman Prytz text ”’Vår tids främsta åtgärder för att främja folkbildningen' - Patriarkala bildningsideal i studentskrivningar 1918”

1 oktober Johannes Westbergs bokkapitel: ”The moral economy of school districts”

22 oktober Anne Bergs inledning till boken ”Den demokratiska revolutionen: Den organiserade arbetarkulturen och formandet av demokrater under kapitalets tidsålder”

5 november Johanna Ringarps text "Med fokus på lärarprofessionen: utbildningspolitiska strategier för att öka den svenska skolans kunskapsnivå 2000-2014".

19 november Samuel Edquists text "Studiecirkeln - en demokratisk revolution?"

10 december Andreas Åkerlunds bokmanus "Goodwill, Aid and Internationalization: Swedish Public Diplomacy and State Sponsored Academic Exchange 1938–2010".

17 december Janne Holméns utkast ”Mental maps of geography and history in the Baltic and Mediterranean rim”.

28 januari Johan Prytz utkast ”How to study stability and change in education by bibliometrics – the case of mathematics textbooks in Sweden 1900-2015”.

18 februari Christin Mays text ”The Rockefeller Foundations and the Social Sciences in Sweden, 1920s and 1930s”.

10 mars Otso Kortekangas avhandlingskapitel ”Majority languages and Sámi as languages of instruction”.

7 april Esbjörn Larssons utkast "Flickors värntjänstutbildning: en studie av förändrade uppfattningar om kvinnors verksamhetssfär under det totala krigets tidsålder".

28 april Madeleine Michaëlssons text ”Child Labour and Elementary Schooling in Sweden, 1870–1910”.

19 maj Synne Myreböes utkast ”Om kultiveringens politik och sinnenas estetik − Martha Nussbaums filosofiska antropologi och kultiveringstänkande”.

9 juni Anne Bergs & Samuel Edquists boksynopsis "The Capitalist State and the Financing of Popular Education: Civil Society and Governance in Sweden, 1870–1991".

Läsåret 2016-2017

8 september – Gustav Berrys avhandlingsplan "Lanthushållningens genus, kunskapshistoria och agrara kvinnlighet, ca 1900-1965"

29 september – Stefan Rimms text "Skolan, det klasiska arvet och slutet för trivium”

20 oktober – Magnus Grahns text ”Den moderna skolans framväxt: 1960-talets förändringar i de gymnasiala skolformerna”

3 november – David Sjögrens text ”Svenska kyrkans vitboksprojekt: en sammanfattning av den vetenskapliga antologin”

24 november – Johan Prytz text ”New math for big education – a vision never came true: An explanation of the failures of new math in Sweden”

15 december – Johanna Ringarps och Karin Karlssons text "”Tolfterna – ett bildningsprojekt för kvinnors fullständiga medborgarskap”

26 januari – Merethe Roos text ”Å danne en opinion med broderfolket på laget. P. A. Jensens lesebok, opinionsdannelse og striden mellom Wäktaren og Föreningen – i norsk kontekst”

2 februari – Esbjörn Larssons utkast till ett kapitel om lärjungarna vid Katedralskolan i Uppsala, 1807-1863. 

16 februari – Germund Larsson utkast till inledningen till sin kommande avhandling om förvisningar från svenska läroverk 1905-1965.

30 mars – Annika Wickman utkast till kapitel i hennes kommande avhandling Filmen i försvarets tjänst: Krigsmakten och undervisningsfilmen 1920–1939.

27 april – Matts Dahlkwist utkast "En landsbygdens skolreform? Enhetsskolereformen ur ett landsbygdsperspektiv: 1928-1972: Del 1. 1928-1951"

18 maj – Johannes Westberg utkast "How did teachers make a living for themselves? Teachers´livelihood strategies in nineteenth century Sweden"

8 juni – Karoliina Puranen utkast "School discipline, gender, socioeconomic status and evaluation in finnish secondary schools in the early 20th century: The thesis and its preliminary results"

Läsåret 2017-2018

7 september – Michael Geiss utkast "Educating Capital: a history of educational ambitions in Switzerland's private economy during the 20th century"

28 september – Johanna Ringarps text "En fara för barnen? Synen på epileptiker inom svenskt utbildningsväsende" 

19 oktober – Johan Samuelssons text ”Läroverkslärare i gränslandet mellan kateder och Dewey”.

26 oktober - Janne Haikaris text "I Hear a Voice That Whispers to Me': Maria Erikson and The Teacher Vocation of 19th Elementary School Teachers"

9 november – Merethe Roos text "Skolebyråkraten og folkeopplyseren Hartvig Nissen 1852-1855"

23 november – Matts Dahlkwists avhandlingsavsnitt "Landsbygdens skolreform och country road level bureaucrats. Det kommunala perspektivet 1928-1951".

14 december – Josefine Berndt: ”En professionell yrkeskår – avhandlingskapitel om svenska polisväsendets historia 1899–1965”.

8 februari - Christoffer Åhlman ventilerar utkast till ett kapitel om läskunnighet från hans kommande avhandling om kvinnors läs- och skrivkunnighet under tidigmodern tid

22 mars – David Sjögren ventilerar ett utkast om folkskolan under 1800-talet

19 april – Anne Berg ventilerar ett utkast till artikeln "Moralisk reglering i den tidiga arbetarrörelsen 1845-1880"

3 maj – Gustav Berry ventilerar avhandlingsavsnittet "Staten och den kvinnliga jordbruksundervisningen"

24 maj – Johannes Westberg ventilerar ett utkast till artikeln "A Comparative History of Education from Below? The Rise of Mass Schooling in the Long Nineteenth Century"

14 juni – Mariano Gonzalez Delgado ventilerar texten "Educational Transfer and Local Actors: International Intervention in Spain during the late Franco Period"

Läsåret 2018-2019

13 september – Germund Larssons text ”Flickors tillträde till de statliga läroverken 1923-1967”

4 oktober – Eva Sallstedts text "Statligt understöd till det enskilda skolväsendet 1870-1900”

25 oktober – Esbjörn Larssons text "1800-talets utbildningsrevolution"

15 november – Johanna Ringarps text "Från AMU till Lernia AB: Arbetsmarknadsutbildningens utveckling i Sverige"

29 november – Johan Prytz & Johanna Ringarps text "Skolämnen, läroböcker och styrning – i snittet mellan offentligt och privat. En studie av läroboksförlagens inflytande på skol reformer under 1900-talet"

13 december – David Sjögrens text ”Trapped between parents, regulations and the local school board: Limitations on teachers, power, independence and leverage in the mid-19th century Sweden” och Anne Bergs text ”Disciplinens politiska funktion: Arbetarföreningarnas sanktionssystem och medborgarskapandet, ca 1845–1885”.

24 januari – Johan Prytz text “A new perspective on Swedish educational history. An analysis of reforms and textbooks in school mathematics, 1910–1975”

14 februari – Gustav Berrys text "Mellan agrar kvinnlighet och husmoderskontrakt: lanthusmoderligheten i jordbrukets kvinnliga yrkesutbildning, 1911-1969"

14 mars – Tuva Skjelbred Nodelands text "Nation, nature and industry in fin de siècle Scandinavia: civic knowledge and ideals in Norwegian textbooks"

4 april – Johan Wickströms, Anne Bergs, Linn Areskougs & Esbjörn Larssons forskningsansökan "Den klasskapande skolan: staten, skoltexterna och skapandet av klassidentiteter från 1860 till 1930”

25 april – Anne Bergs text "Gendered democratic experiences? Men and women in Swedish workers’ organizations 1845–1885"

16 maj – Johannes Westbergs text "Revisiting the basic concepts of school and enrolment: the changing definitions of school types and the expansion of schooling in nineteenth century Sweden"

13 juni – Eva Sallstedts text "Statligt understöd till högre enskilda flickskolor på 1800-talet"