Relationen mellan utbildning och kultur
Utbildningssociologi undersöker förhållandet mellan utbildning, ekonomi och politik samt social skiktning och rörlighet, liksom relationen mellan utbildning och kultur, dess roll både för att bevara det bestående samhället och för att förändra det.
Utbildningssociologi
Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer, exempelvis arbetslivets förändringar och globalisering. Ett centralt problemområde inom den utbildningssociologiska forskningen vid institutionen är mötet mellan elevers, studenters och lärares olika tillgångar och den ordning som råder i utbildningsväsendet. Ett annat problemområde är utbildningsinstitutionernas framväxt och utveckling och relationen mellan utbildning och andra samhällsområden så som ekonomins, kulturens och politikens världar. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner.
I flertalet utbildningssociologiska studier anläggs två perspektiv. Å ena sidan utforskar vi utbildningsstrategier, dvs. hur individer och grupper med olika tillgångar använder utbildningssystemet. Å andra sidan vill vi förstå hur den sociala värld ser ut i vilken dessa strategier utvecklar sig, dvs. fältet av utbildningsinstitutioner. Detta fält utgörs inte av lärosäten, skolor och utbildningsinriktningar tagna för sig, utan av systemet av relationer mellan dem, av de positioner de intar i förhållande till varandra och av den historia som skapat dessa positioner. Ett särskilt intresse ägnas åt förhållandet mellan vad studenter, elever eller lärare har i bagaget (kulturellt kapital och andra tillgångar) och den ordning som råder inom utbildningsväsendet. Ännu ett huvudintresse gäller relationen mellan utbildning och yrkeskarriärer inom skilda sociala fält så som ekonomins, politikens eller kulturens. I flertalet projekt anläggs historiska perspektiv.
Kontakt
Mikael Börjesson, Ämnesföreträdare
Ida Lidegran, Ansvarig för utbildningssociologi
Håkan Forsberg, Ansvarig för högre seminariet i utbildningssociologi
Medverkande
Verksamma vid EDU
Lisa Backman, Anna Bennich-Björkman, Anne Berg, Ylva Bergström, Peter Bernhardsson, Gustav Berry, Emil Bertilsson, Johan Boberg, Daniel Bolander Blomberg, Philippa Brunner-Heywood, André Bryntesson, Mikael Börjesson, Nubin Ciziri, Astrid Collsiöö, Tobias Dalberg, Aifric Doherty, Henrik Edgren, Håkan Forsberg, Mette Ginnerskov-Dahlberg, Rebecka Göransdotter, Agnes Hamberger, Ashley Haru, Emma Hellström, Lisa Högkil, Janne Holmén, Helena Braga Kestener, Esbjörn Larsson, Emma Laurin, Ida Lidegran, Pablo Lillo Cea, Moa Lindqvist, Caitlin McEvoy, Tuva Nodeland, Joakim Olsson, Mikael Palme, Tommie Petersson, Corinne Platten, Johanna Ringarp, Ricardo Xavier Cevallos Salgado, Anna Soloveva, Jennifer Waddling, Ola Winberg
Verksamma vid andra institutioner
Donald Broady (Sociologiska institutionen, Uppsala universitet), Dag Blanck (SINAS, Engelska institutionen, Uppsala universitet), Martin Gustavsson (SCORE, SIR, Handelshögskolan), Andreas Melldahl (Sociologiska institutionen, Uppsala universitet), Maria Törnqvist (Sociologiska institutionen, Uppsala universitet), Andreas Åkerlund (Institutionen för historia och samtidsstudier, Södertörns högskola).
Nätverk
Aktuella nätverk
- Studies on Education, Migration and Segregation (EMS), lett av Håkan Forsberg
- Den högre utbildningen som forskningsobjekt (HERO), lett av Mikael Börjesson.
- Transnational Capital and Transformation of the Elites. Internationellt nätverk drivet av Utbildningssociologi, Uppsala universitet, och Centre européen de sociologie et de science politique de la Sorbonne (CESSP-Paris), lett av Mikael Palme, Mikael Börjesson, Anne-Catherine Wagner & Bertrand Réau.
Tidigare nätverk
- Nordic Fields of Higher Education, lett av Mikael Börjesson, finansierat av NordForsk, 2011–2014.
- Network for the Studies of Cultural Distinctions and Social Differentiation (SCUD) lett av Annick Prieur, Institut for Sociologi & Social Arbejde, Aalborg University.
- The education and training of elites from secondary to higher education: social closure and international engagement (EDUC-ELITES), lett av Agnès van Zanten, Observatoire sociologique du changement (OSC), Sciences-Po, Paris.
- Network For Research in Higher Education in the Arts (RHEA), lett av Marta Edling och finansierat av Riksbankens Jubileumsfond.