Utbildningssociologi
Utbildningssociologi utforskar bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande i relation till andra delar av samhället och till genomgripande samhälleliga processer, exempelvis arbetslivets förändringar och globalisering. Ett centralt problemområde inom den utbildningssociologiska forskningen vid institutionen är mötet mellan elevers, studenters och lärares olika tillgångar och den ordning som råder i utbildningsväsendet. Ett annat problemområde är utbildningsinstitutionernas framväxt och utveckling och relationen mellan utbildning och andra samhällsområden så som ekonomins, kulturens och politikens världar. Till grund för utbildningssociologin ligger mer generella sociologiska och historievetenskapliga forskningstraditioner.
Kontakt
Mikael Börjesson eller Ida Lidegran
Forum för studier av den högre utbildningens internationalisering (SIHE)
SIHE bildades hösten 2017 för att samordna, genomföra och sprida forskning och kunskap.
I flertalet utbildningssociologiska studier anläggs två perspektiv. Å ena sidan utforskar vi utbildningsstrategier, dvs. hur individer och grupper med olika tillgångar använder utbildningssystemet. Å andra sidan vill vi förstå hur den sociala värld ser ut i vilken dessa strategier utvecklar sig, dvs. fältet av utbildningsinstitutioner. Detta fält utgörs inte av lärosäten, skolor och utbildningsinriktningar tagna för sig, utan av systemet av relationer mellan dem, av de positioner de intar i förhållande till varandra och av den historia som skapat dessa positioner. Ett särskilt intresse ägnas åt förhållandet mellan vad studenter, elever eller lärare har i bagaget (kulturellt kapital och andra tillgångar) och den ordning som råder inom utbildningsväsendet. Ännu ett huvudintresse gäller relationen mellan utbildning och yrkeskarriärer inom skilda sociala fält så som ekonomins, politikens eller kulturens. I flertalet projekt anläggs historiska perspektiv.
Nätverk
- Studies on Education, Migration and Segregation (EMS), lett av Håkan Forsberg
- Den högre utbildningen som forskningsobjekt (HERO), lett av Mikael Börjesson.
- Transnational Capital and Transformation of the Elites. Internationellt nätverk drivet av Utbildningssociologi, Uppsala universitet, och Centre européen de sociologie et de science politique de la Sorbonne (CESSP-Paris), lett av Mikael Palme, Mikael Börjesson, Anne-Catherine Wagner & Bertrand Réau.
Forskningsplattformar
Forskningsgruppen för kultur- och utbildningssociologi (SEC) har forskningsplattformar inom olika forskningsområden.
Seminarier
Högre seminariet i utbildningssociologi
Seminarium för framläggande av delar av avhandlingsarbeten i utbildningssociologi och ventilering av masteruppsatser i utbildningssociologi.
Vissa onsdagar. Vanligen 13.15-15.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Mikael Börjesson
Seminarieverksamheten samordnas av Håkan Forsberg.
I Kalendariet finns information om tid och plats för de högre seminarierna.
Utbildningssociologiska seminariet
Det utbildningssociologiska seminariet presenterar aktuell forskning inom utbildningssociologi och av utbildningssociologisk relevans. Såväl ämnets egna forskare som nationella och internationella gäster lägger fram texter.
Vissa onsdagar. Vanligen 13.15-15.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Mikael Börjesson
Seminarieverksamheten samordnas av Håkan Forsberg.
Seminarier och andra evenemang organiserade av forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi (SEC) finns här.
Comeniusseminariet
På Comeniusseminariet presenterar forskare från olika universitet och akademiska discipliner utbildningshistorisk forskning om skilda teman och tidsepoker.
Vissa tisdagar. Vanligen 15.15 - 17.00 i Tupprummet (14:340).
Ansvarig: Henrik Pålsson-Edgren
Kommande seminarier och disputationer
Våren 2024
2024-02-20
Comeniusseminarium med Jörgen Mattlar
Från 'anti textbook ethos' till läroboksrenässans
Språk: Svenska
NB Lokal - 12:128
2024-02-21
90% seminarium - Nubin Ciziri
(Dis)integrating Families: Refugees' historical inheritance and their encounter with education in Sweden
Kommentator: Bolette Moldenhawer, Docent Emeritus, Köpenhamns universitet
Språk: Engelska
2024-03-22
Disputation - Pablo Lillo Cea
The World-Class Ordination: A field theory approach to the study of global university rankings
Opponent: Yves Gingras, Professor vid historiska institutionen, Université du Québec à Montréal; och Vetenskaplig ledare vid Observatoire des sciences et des technologies
Språk: Engleska
NB Lokal och Tid - Universitetshuset, Sal IX, kl. 13.15
2024-03-26
Utbildningssociologisk seminarium med Caroline Bertron
Studying Global Elites at Swiss Boarding Schools
Språk: Engelska
NB Lokal och Tid - Rum 21:136, Blåsenhus, kl. 15.15-17.00.
2024-03-27
50% seminarium - Corinne Platten
National needs, global goals. Internationalization and the Case of Teacher Education in Sweden and France
Kommentator: Caroline Bertron, Universitetslektor i sociologi, L'Université Paris 8
Språk: Engelska
2024-04-10
50% seminarium - Anna Soloveva
Applying a quantitative intersectional approach to studying social inequalities in education
Språk: Engelska
2024-04-19
Disputation - Jenny Waddling
2024-04-23
Comeniusseminarium med Synne Myrebøe
Disciplin, disciplinering och discipler. Idéhistoria och dess begärspraktiker sedan 1989
Språk: Svenska
NB Lokal - 12:128
2024-05-08
50% seminarium - Caitlin McEvoy
2024-05-15
90% seminarium - Emma Hellström
Religionens roll i den demokratiska skolans framväxt: förhandlingen om folkskolans och grundskolans kristendomsundervisning, 1920–1969
Kommentator: Urban Claesson, Professor i kyrkohistoria vid Teologiska institutionen, Uppsala universitet
Språk: Svenska
2024-05-29
10% seminarium - Aifric Doherty
Meritocracy in Higher Education: Ideal, Myth or Tyranny?
Språk: Engelska
2024-06-05
50% seminarium - Lisa Högkil
Hösten 2024
2024-10-16
Gemensamt seminarium med HERO - Andreas Melldahl och Martin Gustavsson
Organisering och finansiering av högre utbildning 1958–2020
Språk: Svenska
Huvudansvarig och medlemmar
Publikationer
Ingår i Education Inquiry, s. 104-125, 2024
Ingår i Internationalization in Higher Education and Research: Perspectives, Obstacles and Alternatives, Springer, 2024
The World-Class Ordination: A Field Theory Approach to the Study of Global University Rankings
2024
Ingår i Journal of Northern Studies, s. 95-98, 2024
- DOI för Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
- Ladda ner fulltext (pdf) av Marianne Vasara-Aaltonen, Learning Law and Travelling Europe. Study Journeys and the Developing Swedish Legal Profession, c. 1630–1800, Leiden & Boston: Brill 2018, ISBN 9789004431652, 427 pp.
En studie av skillnader i social reproduktion mellan kommuner med och utan fristående skolor
2024
2024
Ingår i Journal of ethnic and migration studies, 2024
Ingår i British Journal of Sociology, 2024
2024
Ingår i Sociology of Health and Illness, s. 1-31, 2024
2024
The Dropout Phenomenon: Students' Strategies in Low Throughput Programs
2024
Parental information work and wage work capacity in families with children with autism and ADHD
2023
2023
The Decollegialization of Higher Education Institutions in Sweden
Ingår i Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 2023
2023
Christianity and Morality for the Nordic Nation: – the Circulation of Knowledge in Times of Crisis
2023
2023
Ingår i QRM 2023 Conference Program, s. 20-20, 2023
The First Women PhDs’ and Their Feminist Scientific Movement in Sweden, 1880-1950
Ingår i Ingår i panelen: "A room of one’s own". Presenteras i Sonderborg, Danmark.Arrangör: forskningsprojeket ”Women’s University", vid Aarhus universitet., 2023
Vetenskaplig bildning för kvinnor: De första disputerade kvinnornas vetenskapsrörelse, 1880–1950
Ingår i Ingick i panelen: Barn, ungdomar och kunskap, på Svenska historikermötet 14-16 juni 2023., 2023
En teoretisk anomali? Nytt ljus på intellektuella kvinnor under 1900-talets första hälft i Sverige
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 95-114, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Ny utbildningshistorisk forskning II, s. 115-136, Uppsala Studies of History and Education, 2023
Ingår i Vägval i skolans historia, 2023
Ingår i Emotions and Society, s. 1-18, 2023