Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
2022-09-08

Den 26 september uppmärksammar Uppsala universitet den Europeiska språkdagen med korta föreläsningar och minimässa på Blåsenhus. Årets tema är Språk, språkinlärning, språkundervisning. Målgruppen är studenter, språkstudenter, lärarstudenter, KPU-studenter, kollegor och allmänt språkintresserade.
Europeiska språkdagen firas sedan 2001 på initiativ av EU och Europarådet. Uppsala universitet uppmärksammar för första gången på länge dagen med en eftermiddag den 26 september klockan 13:00–15:00 i Eva Netzelius-salen på campus Blåsenhus.
Programmet innehåller tio korta föreläsningar om att lära sig och att undervisa olika språk. I anslutning till detta hålls en minimässa med aktuella institutioner och aktörer inom språkområdet.
– Vårt mål med att fira Europeiska språkdagen på Blåsenhus är att sätta språken i fokus samt locka fler att lära sig ett nytt språk. Vi har satsat på korta föredrag för att skapa ett program med puls. Man behöver inte föranmäla sig och det går bra att ta del av en eller flera föreläsningar, säger Charlotte Lindgren, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier som är en av initiativtagarna bakom evenemanget.
Europeiska språkdagen på Blåsenhus invigs av prorektor Coco Norén, professor i franska och tidigare dekan för Språkvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet.
Har du frågor om språkdagen? Kontakta Charlotte Lindgren, universitetslektor charlotte.lindgren@edu.uu.se
Aktuellt
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare