Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
2023-05-25
Den 9 juni försvarar Oscar Björk sin doktorsavhandling i didaktik: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
Se abstract och doktorsavhandling
Disputationen äger rum kl. 13.15 i Humanistiska teatern, Engelska parken. Välkomna!
För mer information, se kalendariet.
Intervju med Oscar
I din avhandling behandlar du yngre barns skrivande. Vad fick dig intresserad av det ämnet?
Jag är i grunden ämneslärare i svenska och har arbetat med både vuxna studenter och elever, så väl som något yngre i framförallt mellan- och högstadieåldrar. Men inga elevgrupper jag undervisat har i mina ögon varit så fascinerande som de allra yngsta! Ur ett språkutvecklingsperspektiv har de yngre barnen, låt säga i lågstadiet (vars skrivande jag studerat i min avhandling), en helt annan relation till språkande än vad vi vuxna har. De kommunicerar och använder sina språkliga resurser på en mängd olika sätt – och ofta har jag förvånats över hur pass mycket de yngre eleverna kan. Klura ut fantastiska och medryckande narrativ? Absolut! Instruera om hur olika prylar fungerar? Det kan du ge dig på! Men i forskning så väl som i undervisningspraktik har de yngre barnens skrivande sällan fått se lika mycket intresse som de äldre, vilket jag tror bidragit till en uppfattning om att de yngre inte kan. Men SOM de kan! Kort sagt är mitt intresse för tidigt språkande (och inte minst skrivande) väldigt stort, och tycks bara bli större.
Vilka tycker du är de viktigaste slutsatserna som du har kommit fram till?
Min enskilt viktigaste slutsats är att barn i lågstadiet kan skriva texter som i sig kan uppvisa frön till mer avancerade disciplinära sätt att skriva, så som naturvetenskapliga eller mer litterära texter. Det kan exempelvis handla om att barn genom fiktiva texter kan konstruera perspektivbyten mellan olika karaktärer – vilket i sig gör att olika fenomen betraktas ur olika perspektiv i en och samma text. Det kan också handla om att skriva texter som mer fokuserat diskuterar ett fenomen, så som en naturvetenskaplig text om en skogssnigel, eller som mer mångfacetterat återberättar många spännande nyanser av en händelse. Alla dessa texter är dock individuella uttryck och resultat av undervisningspraktiker. Här är mötet mellan barnet, med alla dess erfarenheter av världen, och skolan med dess undervisning, det mest centrala mötet. Att bidra till en mer fördjupad förståelse av detta möte, och barns tidiga skolskrivande generellt, är på så sätt avhandlingens viktigaste bidrag.
Hur kan dina resultat användas för att förbättra undervisningen i skrivande för yngre barn?
Här vill jag passa bollen till mina lärarkollegor runt om i Sverige som förhoppningsvis tycker att avhandlingen är intressant och behjälplig för sitt arbete. Förhoppningsvis kan avhandlingens resultat bidra till ökad förståelse för hur mångfacetterat det tidiga skolskrivandet är, och i en ideal värld till att detta också får effekt på en mer utbildningspolitisk nivå rörande faktorer så som hur mycket tid lärare får med sina elever.
Du har undervisat en hel del inom förskollärarprogrammet under din doktorandtid. Hur har det påverkat avhandlingsarbetet?
Jag tror att den största påverkan har handlat om att jag i allt högre grad övertygats om att nyfikenhet och lyhördhet inför vad barn bär med sig in i förskolan – vad de kan och vad de vill – är centrala aspekter av lärares arbete. Ja kära nån. Att undervisa förskollärarstudenter har varit fantastiskt. Vi ska alla vara ödmjuka inför det arbete våra förskollärare utför i våra förskolor varendaste dag!
Aktuellt
-
Disputation: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
-
Hur främjar man motivation under ett helt arbetsliv som språklärare?
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare