Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
2023-06-19

Den 31 maj avtackades professor Claes Nilholm som arbetat vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier sedan 2015 under ett högre seminarium med titeln "Building communities - inclusion and a sense of belonging".
Bakom seminariet stod forskargruppen Pedagogik med inriktning mot Specialpedagogik (PS) där Claes Nilholm varit verksam.
Framstående internationella och nationella forskare inom pedagogik, specialpedagogik och inkludering som samarbetat med Claes Nilholm medverkade, bland andra Alan Dyson, professor vid University of Manchester via länk.
Seminariet innehöll såväl vetenskapliga som mer personliga presentationer och avslutades med att professor Nilholm själv höll ett anförande med titeln: "Slutord- Utmaningar för utbildningsvetenskapen".
Ett 70-tal åhörare från hela Sverige fanns på plats i salen och via zoom. Seminariedeltagarna bestod av tidigare och nuvarande kollegor och studenter.
Eftermiddagen avslutades under mer festliga former, med ballonger, blommor, presenter och blogginlägg från några av Nilholms 160 bloggar.
Aktuellt
-
Disputation: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
-
Hur främjar man motivation under ett helt arbetsliv som språklärare?
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare