Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
2023-09-14
Den 29 september försvarar Tuva Skjelbred Nodeland sin doktorsavhandling i utbildningssociologi: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
Se abstract och doktorsavhandling
Disputationen äger rum kl. 14.15 i sal IX Universitetshuset. Välkomna!
För mer information, se kalendariet.
Din avhandling handlar om hur barn- och ungdomsrörelser använts i politiska påverkanssyften. Vad fick dig intresserad av det?
Jeg ble i første omgang interessert i pedagogikken som rørelsene tok i bruk! For å fange barnas interesse brukte de uniformer, seremonier med troskapsløfter, opplæring gjennom ulike ferdighetsmerker, og så videre. Jeg ble nysgjerrig på hvordan totalt ulike aktører – kristne, fascister, kommunister og sosialdemokrater – hadde nesten identiske tilnærminger til barn. Etter hvert utviklet denne nysgjerrigheten seg til mer overordnede spørsmål om hvordan barn ble innlemmet i 1900-tallets politiske massekultur i Norge.
Din avhandling behandlar åren 1910-1960 i Norge, men går det att dra några paralleller till hur Norge eller resten av värden ser ut idag?
Flere av organisasjonene i avhandlingen (speiderbevegelsen og Framfylkingen) er fortsatt i full sving i dag. Men det kollektivistiske uttrykket som kjennetegnet dem i mellomkrigstiden har i stor grad forsvunnet. Nå snakker man gjerne om barn og unges medborgerskap og personlige utvikling, og ser på organisasjonene som et ledd i demokratiopplæringen.
Men en viktig innsikt som fortsatt er relevant er at utdanning og oppdragelse alltid er politisk ladet. At ulike grupper forsøker å påvirke innholdet i skolen, eller skape alternative opplæringsarenaer tror jeg fortsetter i nye former. Uniformer og regimenterte ungdomsorganisasjoner har jo også fått ny relevans i medielanskapet, f.eks. gjennom Russlands «Youth Army» – en ny og mer militaristisk variant av de gamle Unge Pionerer som jeg studerer i min avhandling.
Har du själv varit med i t.ex. scouterna som ung?
Nei, jeg har aldri vært med i speideren eller noen av de andre organisasjonene jeg skriver om. Men et par år i min ungdom var jeg med i 4H! De fikk ikke være med i avhandlingen siden de ikke hadde uniformer.
Vad har du för framtidsplaner efter disputationen?
Nå skal jeg tilbake til Norge og min gamle jobb på lærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge. I første omgang blir det å undervise lærerstudenter i historie og samfunnsfag. Det er også et utdanningshistorisk forskningsmiljø på gang ved universitetet som jeg håper å kunne bidra til. Ellers satser jeg på å holde kontakten med mine gode kollegaer i Uppsala og forhåpentligvis få til forskningssamarbeid og annet samarbeid i fremtiden.
Aktuellt
-
Disputation: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
-
Hur främjar man motivation under ett helt arbetsliv som språklärare?
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare