Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
2020-05-27

Den 5 juni försvarar Kristina Walldén Hillström sin avhandling i i pedagogik: I samspel med digitala medier - Förskolebarns deltagande i multimodala literacypraktiker.
Se abstract (eng) och avhandling
Disputationen äger rum fredag 5 juni, kl 13.15 i Eva Netzelius-salen på Blåsenhus samt via videolänk i Zoom. Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Kristina
Din doktorsavhandling handlar om barns digitala aktiviteter i förskolan – vad har du kommit fram till i din forskning?
Ja, mitt fokus i avhandlingen riktas mot barns deltagande i aktiviteter där digitala medier är centrala. Även de kompetenser och literacy färdigheter som kommer till uttryck i barns samspel med digitala medier studeras liksom några sociala och kulturella förutsättningar för att barn skall kunna använda digitala medier i förskolan. Något kortfattat visar resultatet på vikten av att studera barns kompetenser och literacyfärdigheter i relation till hur barn använder digitala medier i specifika sociala sammanhang samt att införandet av digitala medier i förskolans kontext omfattar ett komplext interaktionellt arbete för både förskollärare och barn. Utifrån att jag i detalj har studerat barns samspel med digitala medier i förskolans vardag framgår också att barns kompetenser och literacyfärdigheter kommer till uttryck i en mängd handlingar som barnen utför i relation till övriga deltagare och de digitala medier som används.
Det känns som att användandet av surfplattor och skärmar har förändrats under de senaste åren – har det försvårat ditt arbete?
Betydelsen av att använda digitala medier har bl a betonats i aktuella läroplaner på ett mer framträdande sätt än vad det gjorts i tidigare skrivningar. På så vis har användandet kommit att diskuterats rätt flitigt, på olika nivåer. Men försvårat mitt arbete har det inte gjort, jag ser det snarare som ett kvitto på att min forskning behövs, då jag i detalj studerar just barns användande av digitala medier.
Vad gör du härnäst?
Jag fortsätter att arbeta på Högskolan i Gävle där jag har min tillsvidaretjänst på Akademin för Utbildning och Ekonomi. Där undervisar jag främst i förskollärarprogrammet. Sen ska jag även försöka göra tid för att skriva artiklar utifrån min avhandling.
Har du några tips att skicka med till de som just har börjat doktorera?
Njut av stunden, det är en fantastiskt utvecklande tid, på en mängd olika sätt. Ta del av forskarmiljöernas kreativa arbete så mycket det bara går, det gav mig enormt mycket att jag har fått delta i forskningsmiljön CLIP t ex.
Aktuellt
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare