Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
2020-09-18

Den 25 september försvarar Petra Gäreskog sin licentiatuppsats i pedagogik, med titeln: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
Licentiatseminariet äger rum fredag 25 september, kl 13.15 i Betty Pettersson-salen på Blåsenhus samt via videolänk i Zoom.
Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Petra
Du forskar i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik – hur kom du in på den banan?
Jag har en bakgrund som förskollärare och under åren som förskollärare väcktes ett särskilt intresse för de barn som vi i arbetslaget upplevde en oro för. Vi sökte hjälp av specialpedagog och fick handledning i arbetslaget. När jag fick möjlighet att genomföra denna studie ville jag fördjupa mig i frågor som rör yrkesgrupperna, specialpedagoger och förskollärare, och vem som gör vad i förhållande till arbetsområdet barn i behov av särskilt stöd.
Vad har du kommit fram till i ditt licentiatforskningsprojekt?
Fokus i min licentiatuppsats riktas alltså mot specialpedagoger och förskollärare och den arbetsfördelning som yrkesgrupperna beskriver sker när det gäller arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Licentiatuppsatsen behandlar även hur yrkesgrupperna formulerar problemen när det gäller orsaker till barns svårigheter i förskolan.
Kortfattat visar resultaten att specialpedagogerna i förskolan arbetar huvudsakligen med konsultation och rådgivning med arbetslag. Specialpedagogernas roll och arbete tycks vara på distans från undervisning och möten med enskilda barn och barngrupper. Under intervjuerna med förskollärarna framkom att de värderade handledning från specialpedagoger högt och att specialpedagogen, under handledning, kan bidra med ett utifrånperspektiv eftersom de inte är en del av arbetslaget.
Resultaten tyder också på att specialpedagogerna representerar en relationell syn på barns svårigheter som innebär att barns svårigheter uppstår i mötet med olika företeelser i miljön. Medan förskollärarna i studien i större utsträckning förlägger problemet hos det enskilda barnet.
Vad gör du härnäst?
Jag kommer att undervisa här på EDU, i huvudsak på förskollärarprogrammet men även på speciallärarprogrammet. Sen ska jag
även försöka skriva artiklar utifrån min insamlade empiri.
Har du något tips till de som funderar på att påbörja en forskarutbildning?
Ta en sak i taget och sätt upp delmål. Hitta en forskargrupp att delta i.
Aktuellt
-
Disputation: From 'the Genius' to 'the Gifted': The Conceptualisations of Giftedness in Educational Discourse in Sweden
-
Hur främjar man motivation under ett helt arbetsliv som språklärare?
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare