Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
2022-03-09
Den 18 mars försvarar Jonas Johansson sin licentiatuppsats i didaktik: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons.
Se abstract (eng) och licentiatuppsats
Seminariet äger rum kl 13.15 i Gunnar Johansson-salen, Blåsenhus och kan även följas på distans via videolänk i Zoom.
Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Jonas
Du har forskat på undervisningen i litteraturhistoria i gymnasiet – hur kom du in på den banan?
Jag vet utifrån tidigare forskning och genom mina egna erfarenheter som gymnasielärare i svenska att litteraturhistorieundervisningen kan inrymma utmaningar för såväl lärare som elever. Inte minst kan en svårighet bestå i att överbrygga klyftan mellan de främmande författarskapen och elevers erfarenheter. Det är också så att litteraturhistoriedidaktiken utgör ett relativt outforskat fält.
Vad har du kommit fram till i din licentiatuppsats?
Det finns en uppfattning att litteraturhistorieundervisningen består av kronologiska epokstudier, men deltagande lärare och elever i min studie bidrar till att synliggöra en större mångfald av ämnet än så. Eleverna i studien bidrar också till att synliggöra aspekter som väcker deras intresse för litteraturhistoria, som exempel kan nämnas estetiska och intertextuella inslag, men självfallet också innehåll som relaterar till deras erfarenheter. Resultatet av studien visar även att lärarnas sätt att organisera och leda undervisning är viktigt för att det ska bli intressant eller motiverande för eleverna med litteraturhistoria. Här kan exempelvis nämnas lärares förmåga att skapa delaktighet, eller att lärarna kan legitimera innehållet på ett sätt som gör att det känns meningsfullt för eleverna. Lärare kan också väcka elevernas intresse genom att visa passion och engagemang för litteraturhistoria.
Vad gör du härnäst?
Jag ska klura på möjligheten till fortsatta forskningsstudier men också hur jag kan göra för att nå ut med mina resultat. Annars kommer jag fortsatt att undervisa på lärarprogrammen men också fundera över möjligheten att på en viss del av min tjänst undervisa på gymnasieskolan igen.
Har du något tips till de som funderar på att söka en forskarutbildning?
Om steget känns långt att ta kan det vara bra att bekanta sig med den akademiska miljön genom studier på magister/masterprogram, eller genom att, som adjungerande adjunkt, undervisa på lärarprogrammen. För mig har det fungerat som sätt att närma mig forskningsmiljön.
Aktuellt
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare