Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
2022-03-15
Den 1 april försvarar Anna Johansson sin licentiatuppsats i pedagogik: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever – yrkesroll, arbetsuppgifter och utveckling av skolans lärmiljöer
Se abstract (eng) och licentiatuppsats
Seminariet äger rum kl 13.15 i Betty Pettersson-salen, Blåsenhus och kan även följas på distans via videolänk i Zoom.
Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Anna
Du har forskat på specialpedagogiska stödinsatser för nyanlända elever– berätta om ditt projekt!
Projektet handlar om stödinsatser för nyanlända elever utifrån den specialpedagogiska personalens yrkesroll, arbetsuppgifter och utveckling av skolans lärmiljöer. Empirin är insamlad genom en enkätundersökning där närmare 500 speciallärare och specialpedagoger har besvarat ett trettiotal frågor om arbetet med stödinsatser för nyanlända elever. Licentiatuppsatsens resultat baseras på ett urval av frågorna i enkäten och resultaten beskrivs i två delstudier som presenteras i två artiklar. Projektet har pågått i drygt fyra år.
Vilka är de viktigaste slutsatserna i din licentiatuppsats?
De viktigaste slutsatserna är att de inarbetade strukturer som finns i skolsystemet kan göra att arbetet med stödinsatser för nyanlända elever förskjuts till andra yrkesgrupper än den specialpedagogiska personalen som istället arbetar mer med exempelvis administrativa uppgifter. I de båda delstudierna framkommer att specialpedagogiska stödinsatser i stor utsträckning tillhandahålls av studiehandledare på modersmålet som är en yrkesgrupp som inte har något krav på utbildning eller kompetens enligt lagar och förordningar. Det blir därför problematiskt om specialpedagogiska stödinsatser reduceras till att handla om studiehandledning på modersmålet för att eleven ska förstå svenska eller som delstudie II visar, att one size fits all lösningar (generella anpassningar) används. Dessa är enklare anpassningar inom klassens ram. Det förefaller som att specialpedagogiska stödinsatser bedrivs som ett parallellsystem till både ordinarie undervisning och ordinarie specialpedagogisk verksamhet.
Hur kommer det sig att du valde att forska på just detta?
Mitt stora intresse ligger inom det specialpedagogiska fältet i allmänhet. Intresset för frågor om nyanlända elever i behov av specialpedagogiska stödinsatser väcktes dock genom mitt tidigare arbete som specialpedagog i grundskolan då jag många gånger funderade över hur andra skolor handhar specialpedagogiska frågeställningar i relation till nyanlända elever. När jag bytte arbetsplats till Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier och jag fick förmånen att antas till forskarutbildningen ville jag undersöka området närmare. Intresset är också sprunget ur den statistik som finns om nyanlända elevers svårigheter att uppnå kunskapskraven för vidare gymnasiestudier. De senaste två åren har omkring 30 % av de nyanlända eleverna varit behöriga till något av gymnasieskolans yrkesinriktade eller nationella program, vilket kan jämföras med övriga elever där omkring 85 % var behöriga. Jag ser därför forskningsområdet som både angeläget och brådskande ur ett samhällsperspektiv.
Har du något tips till de som funderar på att söka en forskarutbildning?
Förbered dig på en rolig och utmanande tid som kommer att utveckla dig för livet samtidigt som du får chans att bidra till forskning.
Aktuellt
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare