Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
2022-03-17

Den 6 april försvarar Helena Skogström sin licentiatuppsats i didaktik: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår.
Se abstract (eng) och licentiatuppsats
Seminariet äger rum kl 13.15 i Betty Pettersson-salen, Blåsenhus.
Varmt välkomna!
För mer information, se kalendariet.
Intervju med Helena
Du har skrivit en licentiatuppsats om läsande i tidiga skolår – hur kommer det sig att du forskat på just detta?
Min licentiatuppsats handlar om läsande i tidiga skolår. Då jag under lång tid mött elever i tidiga skolår som haft lätt respektive svårt att läsa, har allt som berör läsande blivit ett intresse för mig. Jag ser att vi lärare har relativt goda kunskaper om hur elever lär sig avkoda text, men sämre kunskaper om hur vi kan stimulera läsförståelse.
Vilka är dina viktigaste bidrag?
Mina viktigaste bidrag är att klargöra vad läsande i tidiga skolår kan innebära utöver avkodningsträning. Jag bidrar med att visa läsande i tre olika skolämnen - matematik, svenska och teknik – i årskurs 1. Det finns studier som liknar min studie, men då är oftast eleverna äldre. De undersöker framförallt undervisning i högstadiet och gymnasiet.
Var det något särskilt som överraskade dig i forskningsresultaten?
Mitt resultat överraskade mig på två sätt. Resultatet visar att läsande skiljer sig åt mellan skolämnena redan i årskurs 1. Vi brukar annars tala om vissa skillnader i läsande mellan skolämnen från mellanåren. Resultatet visar även att läsande i respektive skolämne i årskurs 1 har drag av läsande i respektive akademiska fält.
Du har ju forskat på läsning – har du några bra tips till studenter och doktorander som har mycket kurslitteratur att ta sig igenom?
En viktig slutsats är att lärare behöver skapa förutsättningar för elevernas läsförståelse. Det kan exempelvis ske genom att förbereda läsandet, ställa reflekterande frågor till texten och göra aktiviteter som på olika sätt processar texten. Vuxna läsare kan använda liknande sätt. Studenter kan exempelvis förbereda sitt läsande med orientering i och om texten innan de börjar läsa texten som helhet. Det innebär att läsa innehållsförteckningen, rubrikerna och sammanfattningen. Det kan även innebära att ta reda på vem som skrivit texten och syftet med texten.
Aktuellt
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare