Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
2023-02-22
Forskare vid Uppsala universitet och Mittuniversitetet söker förslag på kapitel till en ny antologi med arbetstiteln ”Likhetens logik – olikhetens praktik: Rasism och antirasism i svensk förskola och skola”.
Trots att skolvärlden formellt ska präglas av värden som likvärdighet, demokrati och nolltolerans mot rasism och främlingsfientlighet, utgör rasism en del av vardagen i svenska skolor – en struktur som skolvärlden och skolpolitiken riskerar att både reproducera och förstärka.
Syftet med antologin är att möjliggöra ett tvärvetenskapligt samtal om hur rasism uttrycks, förstås, hanteras och möjliggörs i den svenska förskolan och skolan.
Redaktionskommittén välkomnar empiriska och teoretiska bidrag från doktorander såväl som seniora forskare från olika discipliner.
Några exempel på teman som kapitel kan beröra:
- Erfarenheter av rasism och etnisk och eller religiös diskriminering bland nyanlända och negativt rasifierade elever, skolpersonal och vårdnadshavare
- Antirasistiskt arbete i förskolan och skolan
- Kritiska analyser av pedagogiskt material
Abstrakt på svenska max 300 ord samt nyckelord skickas senast 31 mars 2023 till claes.wrangel@cemfor.uu.se. Förslag på kapitellängd är max 6000 ord.
För mer information, kontakta Hassan Sharif, universitetslektor i barn- och ungdomsvetenskap, Uppsala universitet, hassan.sharif@edu.uu.se, Claes Tängh Wrangel, föreståndare/forskare, Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism (CEMFOR), Uppsala universitet, claes.wrangel@cemfor.uu.se, Markus Lundström, universitetslektor i sociologi, Mittuniversitetet, markus.lundstrom@miun.se
Aktuellt
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare