Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
2023-09-07

Den 26 september firar Uppsala universitet den Europeiska språkdagen. Årets tema är ”Språk, språkinlärning, språkundervisning”. Evenemanget riktar sig till studenter, språkstudenter, lärarstudenter, KPU-studenter, kollegor och allmänt språkintresserade.
Europeiska språkdagen firas på initiativ av EU och Europarådet sedan 2001. På Uppsala universitet uppmärksammas dagen för andra året i rad.
Förra årets evenemang var populärt. Nu hoppas arrangörerna på lika många besökare till Engelska parken. Här bjuds på en serie korta föreläsningar om att lära sig och att undervisa olika språk, samt en minimässa.
- Det här ett jättebra tillfälle att lära sig mer om språk och träffa forskare och föreläsare från olika institutioner. Vi hoppas och tror att evenemanget gynnar alla som är intresserade av språk och språkinlärning, säger Charlotte Lindgren, universitetslektor vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier samt en av initiativtagarna.
Europeiska språkdagen vid Uppsala universitets är i år ett resultat av ett fördjupat samarbete mellan Språkvetenskapliga fakulteten och Fakulteten för utbildningsvetenskaper. Evenemanget inleds med tal av prorektor Coco Norén och Sofia Ahlberg, prodekan vid Språkvetenskapliga fakulteten.
Program Europeiska språkdagen 2023
Har du frågor om evenemanget? Kontakta charlotte.lindgren@edu.uu.se
Aktuellt
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare