Disputation: Konsten att undervisa ryttare
2020-04-06

Den 24 april försvarar Susanne Lundesjö Kvart sin avhandling i pedagogik Konsten att undervisa ryttare - en studie om ridlärares pedagogiska praktik.
Se abstract (eng) och avhandling
Se abstract (sv)
Disputationen äger rum 24 april, kl 13.15 i Eva Netzeliussalen, 10:K102 på Blåsenhus samt via videolänk i Zoom. Varmt välkomna!
EDU genomför sin första disputation med möjlighet att närvara via videolänk. Den rådande Corona-krisen och de sociala begränsningar som krävs har lett till att vi nu tar in dessa nya tekniska lösningar också till våra disputationer.
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Susanne
Du disputerar snart i pedagogik – hur kom du in på den banan, just att forska inom pedagogik?
Jag började tidigt ha ridlektioner på ridskolan där jag red som barn och fastnade snabbt för funderingar kring hur jag kunde genomföra bra undervisning under de speciella förutsättningar som råder vid ridundervisning. På den vägen är det…
Ditt fokus är ovanligt, åtminstone här på vår institution, du har studerat ridlärare och undervisning där djur är viktiga aktörer – finns det annan liknande forskning i pedagogik i Sverige?
Det finns litegrann men inte mycket, men det är ett område som växer!
Kan några av dina forskningsresultat tillämpas även för undervisning i djurfria miljöer?
Det som utmärker ridundervisning förutom att det är hästar inblandade är att det är en mobil situation med undervisning i grupp och att det innefattar undervisning om en praktisk och förkroppsligad kunskap. Det resultaten visar i relation till detta går absolut att överföra till undervisning med likartade förutsättningar.
Du har tre veckor kvar till disputation – hur planerar du att förbereda dig för den viktiga dagen?
Jag kommer framförallt att läsa igenom min avhandling precis innan så jag har den aktuell. Sedan blir det en spännande utmaning att genomföra disputationen på länk!
Har du något tips till de som funderar på att börja doktorera?
Om du doktorerar inom ett ämne som du brinner för får du motivation att arbeta vidare även i perioder då det kan kännas lite tungt.
Aktuellt
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare