Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
2021-09-21

Den 1 oktober försvarar Mona-Lisa Henriksson sin doktorsavhandling i didaktik: Rätt och moral. Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå.
Se abstract (eng) och avhandling
Disputationen äger rum kl 13.15 i Eva Netzelius-salen, Blåsenhus och kan även följas på distans via videolänk i Zoom. Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Mona-Lisa
Du har skrivit en avhandling om meningar med skolämnet juridik – hur kommer det sig att du valt att forska på just det?
När jag arbetade som lärare i juridik på gymnasiet var min ambition att eleverna skulle få en bredare utbildning än att bara lära sig fakta om olika rättsområden. Jag hade goda erfarenheter av entreprenöriellt lärande och byggde upp undervisningen runt rollspel, olika projekt fick bli vägledande för valen av innehåll och undervisningsmetoder. När forskarskolan UpRiSE erbjöd möjligheten att skriva en doktorsavhandling om undervisning i juridik på gymnasienivå kände jag att det var en uppgift med mitt namn på.
Vad har du kommit fram till i din forskning?
Ett konkret resultat är en femfaldig typologi över olika syften med juridikundervisning på gymnasienivå: socialisering, privat nytta, akademisk nytta, affärslivets nytta och elevers intresse för kriminologi. Jag argumenterar för att akademiska och socialiserande syften med ämnet kan kombineras med hjälp av en rättssociologisk modell där rättsliga och samhälleliga normer och praktiker ligger till grund för elevernas informerade moraliska meningsskapande. Jag menar att läroplanen är onödigt omfattande och argumenterar för att kunskapskraven skulle kunna förenklas med fokus på akademiska och socialiserande syften med ämnet. De läroböcker jag analyserat erbjuder företrädesvis fragmentiserade fakta om olika rättsområden. Jag menar att de istället skulle kunna erbjuda tydliga exempel på hur det går till att lösa juridiska problem, material för rollspel samt stöd för hur elever kan skapa moraliska meningar om juridiska frågor på rättssociologisk grund.
Har det dykt upp något som du skulle vilja forska vidare på?
Om jag fick önska helt fritt skulle jag helst ta vara på de erfarenheter jag har och forska vidare om juristutbildningen.
Vad är ditt bästa tips för den som ska skriva en doktorsavhandling?
Skrivprocessen utvecklar tänkandet, skriv och skriv om.
Aktuellt
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare