Recent Student Theses

  • Ejner, Jennie; Norén, Elin

    Ett integrerat respektive segregerat förhållningssätt i skolan: En jämförande textanalys av kurslitteratur i specialpedagogik för grundskollärare

    2020.

    Open access
  • Radtchenko, Nina; Ullsten, Therese

    Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik?: Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    2020.

    Open access
  • Ekström, Hanna; Sjöström, Sofie

    Är det ett problem?: En textanalys av problemlösningsuppgifter i matematikböcker för årskurs 4–6

    2020.

    Open access
  • Huuhka, Johanna; Kreku, Lina

    Synliga eller osynliga?: En kvalitativ textanalys om hur Sveriges nationella minoritetsgrupper framställs i läroböcker för SO-ämnena

    2020.

    Open access
  • Bergström, Madelene; Carlsson, Susanne

    ”Könet sitter mellan benen och genus i huvudet”: En intervjustudie om förskollärares förhållningsätt och arbete kring genusmedvetenhet i förskola och förskoleklass

    2020.

    Open access
  • Krogius, Kristian; Odelind, David

    Samtalet är så mycket mer än bara samtal!: Förutsättningar för lärande i olika arbetsformer och sittordningar

    2020.

    Open access
  • Henriksson, Linus; Jonsér, Lovisa

    Från det lilla till det stora eller vice versa?: En kvalitativ läromedelsanalys av kemiläromedel i årskurs 4-6

    2020.

    Open access
  • Ådahl, Nils; Önnerfält, Ivar

    Digitala spel eller penna och papper?: Ett undervisningsexperiment som jämför två metoder för träning av multiplikationstabellen

    2020.

    Open access
  • Hassan, Horiyo; Jama Elmi, Shukri

    Flerspråkiga barns språkbruk och delaktighet i leken.: En kvalitativ studie om flerspråkighet i förskolan.

    2020.

  • Zaal, Frida

    Students’ Perception of their Reading and Writing Difficulties, School Experience and Future Aspirations: - A Cross-Cultural Qualitative Interview Study with Upper Secondary Students in Malta and Sweden

    2020.

    Open access
  • Rettne, Elisabeth; Tanous, Lara

    ”Rör med kroppen, det fastnar i knoppen”

    2020.

    Open access
  • Hansson, Elias; Orregård, Anna

    Vilka matematiska förmågor kan elever utveckla egentligen?: En textanalys av matematikläromedel för årskurs 1-3

    2020.

    Open access
  • Hamberg Bräck, Sara; Lindblad, Sofia

    Inkluderande eller exkluderande läromedel?: En analys av läromedel i engelska utifrån genus, etnicitet och funktionsvariation

    2020.

    Open access
  • Zilén, Ida; Öfverström Hadley, Nicole

    Bilderboken om allas lika värde: En innehållsanalys där den didaktiska potentialen analyseras i bilderböcker där karaktärer med funktionsnedsättning gestaltas

    2020.

    Open access
  • Pratama, Stephen

    Teaching Controversial History: Indonesian High School History Teachers' Narratives about Teaching Post-Independence Indonesian Communism

    2020.

    Open access
  • Larsson, Jennifer; Vincent Bergman, Lovisa

    Hur grundskollärare uppger att de arbetar med flerspråkiga elever inom läsande och skrivande: En kvalitativ studie av grundskollärare i åk Fk-3.

    2020.

    Open access
  • Elebring, August; Hallberg, Anna

    Laborera, kommunicera och göra matematik: En studie om hur olika läromedelsserier förhåller sig till kommunikativ matematik och laborativt lärande

    2020.

    Open access
  • Hansson, Julia

    Tydliggörande pedagogik för ökad inkludering?: En kvalitativ intervjustudie

    2020.

    Open access
  • Hellgren, Ellen; Jansson, Mikael

    Hur presenteras formativ bedömning i läroböcker för elever?: En analys av formativ bedömning i läroböckerna ZickZack och Prima åk. 1-6

    2020.

    Open access
  • Mohamed, Zeinab; Valenzuela, Estefania

    Får jag också vara med?: En kvalitativ studie om hur specialpedagoger och förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd med fokus på inkludering

    2020.

    Open access
  • Biel, Filip; Edström, Johanna

    Värderande uttryck i berättande texter: En kvalitativ textanalys om värderingar baserat på Appraisalteorin utifrån elevtexter från Nationella proven 2013 i årskurs 6

    2020.

    Open access
  • Hugaas, Josefin; Ström, Frida

    ”Inte ett leende före höstlovet”: En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och upplevelser av mottagandet av en ny skolklass

    2020.

    Open access
  • Borg, Tove; Ewertson, Izabella

    Hur läromedel i svenskämnet presenterar läs- och skrivinlärning: En kvalitativ textanalys med fokus på interaktionsgrad samt läromedlens förhållningssätt till introduktion av språkinlärning

    2020.

    Open access
  • Fransson, Lina; Nordenholm, Tilda

    "Den bästa dagen i veckan är när eleverna får komma till hunden.": En kvalitativ intervjustudie kring pedagogers uppfattning om läshundars effekter på lågstadieelevers motivation för läsning

    2020.

    Open access
  • Henriette, Bering

    An Even Playing Field?: Patterns of Differentiation in the Biographical Backgrounds of American College Athletes

    2020.

    Open access
  • Andersson, Matilde; Frejd, Julia

    Välj oss!: En kvalitativ studie om arbetsgivarvarumärkets betydelse

    2020.

    Open access
  • Björkqvist, My; Ullman, Viktoria

    Konsten att ta lärdom från exitsamtal: En studie fokuserad på individuellt lärande utifrån ett organisatoriskt fenomen

    2020.

  • Aaltonen, Lisa; Holmberg, Moa

    Att undervisa alla elever: En studie om grundskollärares upplevelser av att undervisa elever med svenska som andraspråk.

    2020.

  • Fritzon, Lukas; Källström, Jacob

    Samarbete inom lärarkåren: En studie kring kunskapsöverföring i skolan

    2020.

    Open access
  • Schattauer, Victoria

    Tillhörighet och konflikt: En kvalitativ studie om arbetsplatskonflikter inom kvinnodminerade serviceyrken

    2020.

    Open access
  • Hildingsson, Emma; Thunell, Johanna

    Genrestruktur och ´förenkling´ i nivåbaserade läromedel: En kvalitativ textanalys av det nivåbaserade läsläromedlet Den magiska kulan

    2020.

    Open access
  • Orrby, Emil

    Pommes gaufrettes men inte sushi: En studie av läromedel för gymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram, med inriktning på hur olika kulturer omnämns från 1970 – 2000.

    2020.

    Open access
  • Andretzky, Simon; Huss, Frida

    Vad är meningen med bilden?: En multimodal läromedelsanalys av matematikläroböcker för årskurs 1-3

    2020.

    Open access
  • Huusko, Anna; Smidvik, Sanna

    Påtvingat flexibelt arbete: En kvalitativ studie om gymnasielärares distansarbete under Coronakrisen

    2020.

    Open access
  • Jadari, Basim

    Bygga broar mellan läsaren och texten, en studie om röst och kausalitens förekomst hos de sakprosatexterna i nationella proven från 2013

    2020.

    Open access
  • Karlberg, Micaela; Öhlén, Caroline

    Vem får synas: En bild analys om genus i läromedel i matematik

    2020.

    Open access
  • Josefine, Gynnerstedt; Nevlén, Elin

    En studie av lärares implementering av arbetssättet kooperativt lärande.

    2020.

    Open access
  • Elmi, Nadira

    Ledarskapets betydelse för arbetsplatslärande: En kvalitativ studie om socialtjänstens handläggares uppfattningar

    2020.

  • Svedberg, Cristin; Etemadi, Jasmine

    Får jag vara med?: En studie om barns och vårdnadshavares upplevelser rörande inkluderingen i skolan av barn med ADHD

    2020.

    Open access
  • Jansson, Amanda; Johansson, Lina

    Heterosexualitet, ett osynligt lärandemål?: En kvalitativ läromedelsanalys av biologiböckers sex- och samlevnadsavsnitt.

    2020.

    Open access
  • Björk, Fredrik

    Digital kompetens och IKT i Förskolan

    2020.

    Open access
  • Bosson Ankarcrona, Sophia; Wiklöf, Ida

    "Det är inte automatiskt sant": En studie om källkritik i yngre åldrar

    2020.

    Open access
  • Grannäs Brännström, Tove

    Svenskämnets förändring: En kvalitativ textanalys av Lgr 80 och Lgr 11 med fokus på förändringen i svenskämnets kursplaner.

    2020.

  • Olsson, Malin

    Barns rätt till inflytande - en didaktisk (o)möjlighet?: En fenomenografisk studie om nyutexaminerade förskollärares uppfattningar av undervisning och inflytande samt följder av en lagstiftad Barnkonvention

    2020.

    Open access
  • Sörensen, Marie

    Att möta elevers olikheter i undervisningen: En kvalitativ studie med ett urval lärare och speciallärare i den svenska grundskolan

    2020.

    Open access
  • Svedberg, Agnes

    Nyplantering: Om NYKS-nätverkets arbete med att förändra den maskulint kodade skogsbranschen

    2020.

    Open access
  • Nygårds, Anna; Paulsson, Sofie

    "Har man inte begreppen så kommer du inte heller förstå matematiken": En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på läsförståelse inom matematiken och hur de beskriver sitt arbete

    2020.

    Open access
  • Gustafsson, Malin; Karim, Mobina

    En förskola för alla: En intervjustudie om hur pedagoger i förskolan ser på specialpedagogik

    2020.

    Open access
  • Mårtensson, Viktoria; Namei, Georgette

    En kvalitativ studie om utvecklingssamtal på lågstadiet

    2020.

    Open access
  • Helander, Sofie; Wallman, Jenny

    "Språkutveckling på olika villkor": Hur förskolepedagoger arbetar med barn vars språkutveckling är försenad

    2020.

    Open access