Senaste studentuppsatser

  • Müller, Marit; Adams, Simone

    ”Man gör det för barnens skull […]”: Förskollärares tankar kring etiska ställningstaganden i arbete med dokumentation i förskolan

    2019.

  • Glaad, Emilia; Karlsson, Malin

    Pasta makaroner, tio miljoner: Hur matematiken synliggörs vid måltidssituationen

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Jenny; Berglund, Sandra

    "En viktig j*vla studie": En fenomenologisk intervjustudie av hur pedagoger organiserar arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Gerhardt, Victoria; Nilsson, Emeli

    Det rätta sättet att vara flicka respektive pojke: En observationsstudie rörande barns fria lek i förskolan

    2019.

    Open access
  • Fransson, Ida; Eriksson, Maja

    Omsorg och undervisning: En kvantitativ studie om förskollärare och barnskötares syn på två centrala begrepp i förskolan

    2019.

    Open access
  • Lindgren, Beatrice; Hammoud, Majeda

    Inkludering av nyanlända barn i den svenska förskolan.: En kvalitativ studie utifrån förskollärares arbetsmetoder med nyanlända barn, med fokus på inkludering när det svenska språket saknas.

    2019.

  • Lindberg, Karin; Wahlström, Matilda

    På menyn: En kvalitativ observationsstudie om interaktion och lärande vid måltidssituationer i förskolan

    2019.

    Open access
  • Abou-Soultan, Fattma; Dhraief, Rahma

    Behandlas de fem matematiska förmågorna?: En studie av hur olika matematiska förmågor behandlas i svenska läroböcker i matematik för årskurs 1 och 3

    2019.

    Open access
  • Virdeborn, John; Samuelsson, Patrick

    Kunskapens former inom entreprenörskap: En kvalitativ studie om entreprenörers självlärande

    2019.

    Open access
  • Saxunger, Emelie; Persson, Matilda

    Ett normkritiskt förhållningssätt: En studie om normkritiskt förhållningssätt, med fokus på genus och HBTQ och den fysiska miljöns möjligheter och/eller begränsningar

    2019.

    Open access
  • Simm, Sabina; Sonehag, Beatrice

    förskollärarens vardag: Observation och intervjustudie av hur förskolläraren förebygger konflikter och vilka konfliktstrategier de använder

    2019.

    Open access
  • Jakobsson, Linn; Lotz Lee, Alexandra

    1 + 1 = ?: En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Emil; Sköld, Hanna

    The Future Is Robots: En läromedelsanalys om begrepp inom programmering i matematikböcker för årskurs 1-3

    2019.

    Open access
  • Carolina, O´Neill Contreras; Pihlaja-aho, Marika

    Aktiva pojkar och pojkar flickor?: Hur konstrueras barn i matematiska aktiviteter i matematikläromedel för årskurs 3?

    2019.

    Open access
  • Eldwinge, Emeline; Walén, Marica

    Trolla med knäna: En studie om hur klasslärare stödjer elever med ADHD, där forskningsuppmaningar och praktiska lösningar i klassrummet undersöks.

    2019.

    Open access
  • Gradin, Matilda; Emanuelsson, Nora

    "Vem tar hand om barnen i ditt hemland?": - Hur normer och värderingar framställs och förmedlas på språkintroduktion för nyanlända elever

    2019.

    Open access
  • Joelsson, Ingrid; Kajgård, Tyra

    Anställdas meningsskapande: En studie av doktoranders meningsskapande till introduktionsprocessen på Uppsala universitet

    2019.

    Open access
  • Fredlander, Oskar; Melbye, Jonathan

    Hur poliser lär sig hantera stressfyllda situationer: En fängslande studie

    2019.

    Open access
  • Bartha Söderman, Lisa; Strauss, Anna

    Digitaliseringen i förskolan - En kantitativ studie av IKT i verksamhet och undervisning

    2019.

    Open access
  • Ciftci, Evin; Damra, Eyad

    Lågaffektivt bemötande i förskolan: En del av vardagen

    2019.

    Open access
  • Korshed Lejon, Kani; Millqvist, Ludvig

    Tyst Kunskap: En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln

    2019.

    Open access
  • Hedman, Anders

    "En känsla av inflytande": En dokumentstudie av församlingsrådets autonomi

    2019.

    Open access
  • Lindqvist, Victor; Sjölund, Jenny

    Hur framställs innehållet om addition och subtraktion i applikationer?: En komparativ studie mellan två matematiska applikationer

    2019.

    Open access
  • Lindblad, Augustin; Odelkrantz, Johanna

    Lära genom att göra?: En intervjustudie om nyutexaminerade personalvetares syn på kunskap och relationen mellan utbildning och arbetsliv

    2019.

    Open access
  • Ramnestedt, Alicia; Norrman, Nelly

    Olika men ändå så lika: En kvalitativ studie av Reggio Emilia, Montessori och deras förhållningssätt till förskolans läroplan

    2019.

  • Talebi, Pantea; Charro, Nadine

    Relationen mellan förskolan och nyanlända vårdnadshavare: en studie om olika kommunikationsmetoder mellan nyanlända vårdnadshavare och pedagoger

    2019.

    Open access
  • Dahlquist, Olle; Klingenström, Pontus

    "Att få möjlighet att leka, det är livet": En studie om barn i behov av särskilt stöd och hur förskollärare samt specialpedagoger uppfattar lek

    2019.

    Open access
  • Berger, Robert; Lehrberg, Sofia

    Särskilt begåvade elever: En studie kring samarbete och anpassning

    2019.

    Open access
  • Björklund Pettersson, Linn

    It’s a little bit like drawing the lottery: A study of American and British expats’ educational strategies in Berlin

    2019.

    Open access
  • Bohman, Klara

    Leading Change From the Middle: A Qualitative Study on Middle Managers' Role in Organizational Transformation

    2019.

  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    "För sista gången Terry, ta av dig klänningen!": Framställningar av flickor, pojkar och funktionsvariationer i TV-program riktade till barn

    2019.

    Open access
  • Stagnell Johansson, Lisa

    Är jag svensk?: Identifiering, normer och representation i svenska läromedel

    2019.

    Open access
  • Kristine, Meidell; Sara, Palmqvist

    Samarbetet i ett inkluderande klassrum: möjligheter och begränsningar

    2019.

    Open access
  • Lunderbye, Erica

    Att leva och leka på liten yta: En kvalitativ studie om barns perspektiv på små förskolegårdars utemiljö

    2019.

    Open access
  • Kling, Hannah; Wahlund, Alejandra

    Ledarskap i klassrummet: En studie av erfarenheter hos erkänt duktiga ledare inom läraryrket

    2019.

    Open access
  • Nyman, Emma; Pousette, Dennis

    Hög- och lågpresterande elevers matematikångest i en svensk kontext: En studie av resultaten från TIMSS 2015

    2019.

    Open access
  • Lundquist, Josefine; Bergström, Sandra

    “Lika med det visar rätta svaret och man kan använda det för att göra en emojig”: En undersökning om hur elever i årskurs 3 och 6 uppfattar likhetstecknet.

    2019.

    Open access
  • Rönn, Kim; Yilmaz, Zerrin

    Lekens betydelse för barns utveckling och lärande: En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll i barns lek och lärande

    2019.

    Open access
  • Johansson, Isabell

    Barnlitteraturen som ett läromedel?: En kvalitativ studie av barnlitteraturens roll i jämställdhets- och genusarbetet i förskolan

    2019.

    Open access
  • Abazi, Louicé; Elou, Rodjin

    Hjälpmedel eller maktmedel?: En kvalitativ studie om lärares didaktiska reflektioner kring behavioristiska verktyg

    2019.

    Open access
  • Jonsson, Caroline; Mogård, Rebecka

    Är språket nyckeln till matematik?: En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen i lågstadiet

    2019.

    Open access
  • Forngren, Sofia

    Kognitiv neurovetenskap i skolan

    2019.

    Open access
  • Eriksson, Sebastian; Svensson, Oscar

    En studie som ingen annan: En kvantitativ innhållsanalys av arbetsböcker i engelska riktade mot årskurs 3

    2019.

    Open access
  • Andersson, Jenny; Lind, Andrea

    Snälla läs för mig: En observation-, intervju-, enkätstudie rörande barns förutsättningar för högläsning i förskolan och i hemmet.

    2019.

    Open access
  • Berglin, Elida; Nygren, Viktoria

    Ett språk för alla: Pedagogers och föräldrars uppfattningar om musik som ett stöd för barns språkutveckling - en fenomenografisk studie

    2019.

    Open access
  • Forsgren, Louise; Englund, Ebba

    Grupparbeten i undervisningen  : En kvalitativ studie av lärares inställning till grupparbeten

    2019.

    Open access
  • Cyvin, Jasmine; Gustavsson, Elin

    Det upplevda lärandet i en ny yrkeskultur: En kvalitativ studie om utländskt utbildade farmaceuters upplevelser av den svenska arbetsmarknaden

    2019.

    Open access
  • Eklund Granados, Sara; Elgenius, Sigrid

    Inkluderingens pusselbitar: En kvalitativ intervjustudie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Lyngstad, Karolina

    Konflikter i skolan: En kvalitativ intervjustudie om samspelet mellan lärare och elev och lärares strategier vid konflikthantering

    2019.

    Open access
  • Filippidou, Sofia; Rang Timander, Camilla

    "Det som kan göras inne kan göras ute": -En intervjustudie om förskollärares syn på utomhuspedagogik och dess inverkan på barns lärande

    2019.

    Open access
  • Backman, Margaretha; Besarani, Mariam

    Hur skapas utrymme för olika språk i förskolan?: En intervjustudie med förskollärare om flerspråkighet och föräldrasamverkan

    2019.

    Open access
  • Morén, Axel

    Undervisning av nyanlända – då och nu

    2019.

    Open access
  • Morén, Axel

    Språkutvecklande lärande: Med inriktning på nyanlända elever

    2019.

    Open access
  • Hubert, Dobroniak

    Idrott, hälsa och betyg.: En studie av underkända elevers upplevelser av och uppfattningar kring idrott och hälsa på gymnasiet.

    2019.

    Open access
  • Evikoski, Kaisa; Olsson, Malin

    Undervisning i förskolan: Ris eller ros?: En kvantitativ och kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av undervisning i förskolan.

    2019.

    Open access
  • Elfving, Johan; Hansen Guterstam, Oliver

    Digital inkludering: En enkät- och intervjustudie om pedagogers användande av digitala verktyg i arbetet med inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Golve, Anette; Lundkvist, Caroline

    ”Om man vill räkna nått så börjar man med 1 och sen 2 och sen 3.”: Intervjustudier om förskollärare och barns uppfattningar av matematik i förskolan.

    2019.

    Open access
  • Dusabumuremyi, Anitha

    Flerspråkighet i förskolan: En intervjustudie om hur pedagoger upplever flerspråkiga interaktioner i förskolan

    2019.

    Open access
  • Danielsson, Emelie; Sjöblom, Sandra

    Långtidsinhyrda tjänstemän: Upplevd motivation och tillhörighet

    2019.

    Open access
  • My, Notter; Sandra, Petersson Medina

    "När man är uppe i himlen, då flyger man inte ner igen": Kvalitativa intervjustudier om pedagogers uppfattningar av att möta barns frågor om döden samt hur barn resonerar om döden

    2019.

    Open access
  • Askling, Hannah; Hedendahl, Matilda

    Kramar med ramar: En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare ser på arbetet med barn inom autismspektrum

    2019.

    Open access
  • Alvinder, Josefin; Korsmo Ström, Caroline

    Lärplattans roll i barns liv: En kvalitativ intervjustudie om vårdnadshavares och förskollärares upplevelser av lärplattor för barns utveckling och lärande

    2019.

    Open access
  • Englund, Stina

    "Förskolans rytmik - varje stund är unik": En kvalitativ studie om hur förskollärare och barn ser på rytmikutövande i förskolan

    2019.

    Open access
  • Litsner, Karin

    De ofrånkomliga väntorna: Om barns aktörskap och inflytande vid stunder av väntan i den mobila förskolans rutiniserade vardag

    2019.

  • Gustafsson, Ida; Ström, Anna

    Digitalt lärande - lek eller allvar?: En intervju-, och inventeringsstudie om vilken roll surfplattan har för barns lärande i förskolan.

    2018.

    Open access
  • Gillner, Anna; Sundberg, Viktoria

    Inspirationsbok: Musik & drama kopplat till förskolans läroplansmål

    2018.

    Open access
  • Lasson, Mattias

    De är bara lite upptagna: Hur, när och varför tycker barnen att vuxna ska involvera sig i leken i förskolan?

    2018.

    Open access
  • Björnström, Sigrid; Brinkhäll, Sara

    Får jag också vara med?: En studie om hur flerspråkiga barn söker tillträde i den fria leken samt hur pedagoger agerar och beskriver sin roll i barnens lek.

    2018.

    Open access
  • Jakobsson, Evelina; Olsson, Jennifer

    "Är det ens någon skillnad?": Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    2018.

    Open access
  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    Problemskapande beteende i skolan: En litteraturstudie som synliggör strategier och metoder för bemötandet av elever med problemskapande beteende

    2018.

    Open access
  • Josefsson, Andrea; Axelsson, Sofia

    Nyexaminerades lärande: Lärandet på den första arbetsplatsen efter examen

    2018.

  • Julin, Agnes; Jutman, Sanna

    Föräldramötet: Forum för föräldradialog eller en kvarleva från en annan tid?

    2018.

    Open access
  • Holmberg Grisell, Sarah

    Motorik i förskolan: En lustfylld upplevelse

    2018.

    Open access
  • Sherwan, Haryar

    Leka med språket: En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    2018.

    Open access
  • Klint, Anna-Karin; Farinotte, Amelie

    När den "vanliga" undervisningen inte räcker till: En kvalitativ studie om lärares uppfattningar av arbete med extra anpassningar och särskilt stöd

    2018.

    Open access
  • Bergström, Christoffer; Hovstadius, Anton

    Utveckling inom lagidrott på elitnivå: Uppfattningar om individuell och kollektiv utveckling inom lagsporter

    2018.

    Open access
  • Hellsing, Edvin; Ragnarsson, Jacob

    Ledarskapets påverkan på kreativitet: En studie om ledarskapets påverkan på kreativa arbetsprocesser hos ledare och medarbetare inom kommunikationsbyråer

    2018.

    Open access
  • Funseth, Jonas; Hansdotter, Amanda

    Arbetsplatslärande inom Försäkringskassan: Personliga handläggares upplevelse av lärande i det dagliga arbetet

    2018.

    Open access
  • Danhard, Malin; Ponti Nyberg, Evelina

    Familjekonstellationer i nya skepnader.: En kvalitativ innehållsanalys om hur familjekonstellationer framställs i sex läseböcker.

    2018.

    Open access
  • Pettersson, Sofia

    Att vara lärare till elever med autismspektrumstörning: En analys av fem grundskollärares erfarenheter av arbetet med elever med autismspektrumstörning i den stora gruppen.

    2018.

    Open access
  • Gedeon, Maria

    Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt”: En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”

    2018.

    Open access
  • Hedin, Elsa; Karhunen, Matilda

    De fem matematiska kompetenserna: En studie som undersöker kompetensernas framträdande i områdena algebra och statistik i åtta matematikläroböcker för årskurs 3.

    2018.

    Open access
  • Cronholm, Hanna; Balldin, Clariza

    När står det religion på schemat?: En studie av lärarstudenters upplevelser av religionsundervisning på lågstadiet

    2018.

  • Eriksson, Annie; Stenberg, Lisa

    "Nu vill jag röra på mig, använda hela min kropp": En studie om fysisk aktivitet och dess inverkan på barns koncentration vid samling i förskolan.

    2018.

    Open access
  • Tillnert Edbom, Evelina; Stammler, Ulrika

    Konsten att använda lasso, förstoringsglas, spåkula och en apa: En läromedelsanalys om läsförståelsestrategier i kombination med metod och motivation

    2018.

    Open access
  • Edlert, Mari; Petersen, Sofia

    Läsa matematik?: - En studie om lärares erfarenheter av dyslexi i matematik i skolans mellanår

    2018.

    Open access
  • Kullgren, Viktor

    Att hamna rätt i skolan: En ramfaktorteoretisk studie av lärares erfarenheter av arbetet med kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper

    2018.

    Open access
  • Dahlberg, Karolin

    Språkutvecklande Applikationer: Varför använda språkutvecklande Applikationer för att utveckla den språkliga förmågan hos elever i de yngre årskurserna?

    2018.

    Open access
  • Forsberg, Linnéa

    Lärares syn på digitala lärresursers påverkan på elevers skriftspråklighet i lågstadiet: En intervjustudie utifrån lärares perspektiv på elevers användande av digitala lärresurser

    2018.

    Open access
  • Jonsson, Emma; Larsson, Josefine

    Förskoleverksamhet med djur: En studie av hur pedagoger anser att förskolebarn kan påverkas av interaktion med djur

    2018.

    Open access
  • Jansson, Fredrik; Sanchez Lindgren, Christoffer

    Personalvetarstudenters motivation till studier: En enkätstudie om personalvetarstudenter vid Uppsala Universitet

    2018.

    Open access
  • Klokker, Jim; Persson, Markus

    Certifieringens betydelse inom byggbranschen: En studie som undersöker hur certifikat styr två byggföretags miljöarbete, samt hur kunskap om miljöarbetet sprids i organisationerna

    2018.

    Open access
  • Johansson, Fredrik; Meiton, Philip

    En kartläggning av medarbetarsamtal i två organisationer: En studie mellan två organisationers medarbetarsamtal

    2018.

    Open access
  • Wahlstedt, Ida; Lindgren, Jenny

    Feedbackens funktion i en hierarkisk målstyrd organisation: En studie om feedback i ett rekrytering- och bemanningsföretag

    2018.

  • Eriksson, Isabelle

    Är manliga och kvinnliga tjänstemäns lärande i en arbetslivskontext jämställt?: Det arbetsorganisatoriska lärandets karaktär inom tjänstesektorn

    2018.

    Open access
  • Kämäräinen, Victoria; Hogevall, Rebecka

    Digitaliseringens pris: En studie om det digitala verktyget Workday och dess påverkan på mellanchefens profession och autonomi

    2018.

    Open access
  • Holmström, Michaela

    Bristen på IT-kompetens skapar frustration bland rekryterare: En kvalitativ studie om hur kunskapsbedömning går till vid rekryteringen av IT-profiler

    2018.

    Open access
  • Mohammadzadeh Ardebili, Sara

    Leker (o)lika bäst?: En kvalitativ studie om uppfattningar av hur mångfald påverkar förutsättningar för lärande i arbetsgrupper

    2018.

    Open access
  • Jalal, Darian; Johansson Marklund, Emil

    Förskolans klur kring språk och kultur: En fenomenografisk studie om förskollärarens syn på modersmål i förskolan

    2018.

    Open access
  • Hasselberg, Ebba; Lindberg, Emma

    Medarbetarens lärande, organisationens vinst: En intervjubaserad studie om en statlig organisations medarbetare och deras uppfattning av lärmöjligheter i och med organisationsförändringar

    2018.

    Open access