Senaste studentuppsatser

  • Simm, Sabina; Sonehag, Beatrice

    förskollärarens vardag: Observation och intervjustudie av hur förskolläraren förebygger konflikter och vilka konfliktstrategier de använder

    2019.

    Open access
  • Lindberg, Karin; Wahlström, Matilda

    På menyn: En kvalitativ observationsstudie om interaktion och lärande vid måltidssituationer i förskolan

    2019.

    Open access
  • Saxunger, Emelie; Persson, Matilda

    Ett normkritiskt förhållningssätt: En studie om normkritiskt förhållningssätt, med fokus på genus och HBTQ och den fysiska miljöns möjligheter och/eller begränsningar

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Emil; Sköld, Hanna

    The Future Is Robots: En läromedelsanalys om begrepp inom programmering i matematikböcker för årskurs 1-3

    2019.

    Open access
  • Jakobsson, Linn; Lotz Lee, Alexandra

    1 + 1 = ?: En fallstudie om tvålärarsystemets implementering och genomförande.

    2019.

    Open access
  • Abou-Soultan, Fattma; Dhraief, Rahma

    Behandlas de fem matematiska förmågorna?: En studie av hur olika matematiska förmågor behandlas i svenska läroböcker i matematik för årskurs 1 och 3

    2019.

    Open access
  • Virdeborn, John; Samuelsson, Patrick

    Kunskapens former inom entreprenörskap: En kvalitativ studie om entreprenörers självlärande

    2019.

    Open access
  • Carolina, O´Neill Contreras; Pihlaja-aho, Marika

    Aktiva pojkar och pojkar flickor?: Hur konstrueras barn i matematiska aktiviteter i matematikläromedel för årskurs 3?

    2019.

    Open access
  • Gradin, Matilda; Emanuelsson, Nora

    "Vem tar hand om barnen i ditt hemland?": - Hur normer och värderingar framställs och förmedlas på språkintroduktion för nyanlända elever

    2019.

    Open access
  • Eldwinge, Emeline; Walén, Marica

    Trolla med knäna: En studie om hur klasslärare stödjer elever med ADHD, där forskningsuppmaningar och praktiska lösningar i klassrummet undersöks.

    2019.

    Open access
  • Bartha Söderman, Lisa; Strauss, Anna

    Digitaliseringen i förskolan - En kantitativ studie av IKT i verksamhet och undervisning

    2019.

    Open access
  • Joelsson, Ingrid; Kajgård, Tyra

    Anställdas meningsskapande: En studie av doktoranders meningsskapande till introduktionsprocessen på Uppsala universitet

    2019.

    Open access
  • Fredlander, Oskar; Melbye, Jonathan

    Hur poliser lär sig hantera stressfyllda situationer: En fängslande studie

    2019.

    Open access
  • Ciftci, Evin; Damra, Eyad

    Lågaffektivt bemötande i förskolan: En del av vardagen

    2019.

    Open access
  • Korshed Lejon, Kani; Millqvist, Ludvig

    Tyst Kunskap: En kvalitativ studie om hur tyst kunskap tas tillvara på inom detaljhandeln

    2019.

    Open access
  • Lindblad, Augustin; Odelkrantz, Johanna

    Lära genom att göra?: En intervjustudie om nyutexaminerade personalvetares syn på kunskap och relationen mellan utbildning och arbetsliv

    2019.

    Open access
  • Talebi, Pantea; Charro, Nadine

    Relationen mellan förskolan och nyanlända vårdnadshavare: en studie om olika kommunikationsmetoder mellan nyanlända vårdnadshavare och pedagoger

    2019.

    Open access
  • Lindqvist, Victor; Sjölund, Jenny

    Hur framställs innehållet om addition och subtraktion i applikationer?: En komparativ studie mellan två matematiska applikationer

    2019.

    Open access
  • Hedman, Anders

    "En känsla av inflytande": En dokumentstudie av församlingsrådets autonomi

    2019.

    Open access
  • Ramnestedt, Alicia; Norrman, Nelly

    Olika men ändå så lika: En kvalitativ studie av Reggio Emilia, Montessori och deras förhållningssätt till förskolans läroplan

    2019.

  • Berger, Robert; Lehrberg, Sofia

    Särskilt begåvade elever: En studie kring samarbete och anpassning

    2019.

    Open access
  • Dahlquist, Olle; Klingenström, Pontus

    "Att få möjlighet att leka, det är livet": En studie om barn i behov av särskilt stöd och hur förskollärare samt specialpedagoger uppfattar lek

    2019.

    Open access
  • Björklund Pettersson, Linn

    It’s a little bit like drawing the lottery: A study of American and British expats’ educational strategies in Berlin

    2019.

    Open access
  • Bohman, Klara

    Leading Change From the Middle: A Qualitative Study on Middle Managers' Role in Organizational Transformation

    2019.

  • Müller, Marit; Adams, Simone

    ”Man gör det för barnens skull […]”: Förskollärares tankar kring etiska ställningstaganden i arbete med dokumentation i förskolan

    2019.

  • Fransson, Ida; Eriksson, Maja

    Omsorg och undervisning: En kvantitativ studie om förskollärare och barnskötares syn på två centrala begrepp i förskolan

    2019.

    Open access
  • Glaad, Emilia; Karlsson, Malin

    Pasta makaroner, tio miljoner: Hur matematiken synliggörs vid måltidssituationen

    2019.

    Open access
  • Karlsson, Jenny; Berglund, Sandra

    "En viktig j*vla studie": En fenomenologisk intervjustudie av hur pedagoger organiserar arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Gerhardt, Victoria; Nilsson, Emeli

    Det rätta sättet att vara flicka respektive pojke: En observationsstudie rörande barns fria lek i förskolan

    2019.

    Open access
  • Lindgren, Beatrice; Hammoud, Majeda

    Inkludering av nyanlända barn i den svenska förskolan.: En kvalitativ studie utifrån förskollärares arbetsmetoder med nyanlända barn, med fokus på inkludering när det svenska språket saknas.

    2019.

  • Järvenpää, Emma; Lagnebratt, Maria

    "För sista gången Terry, ta av dig klänningen!": Framställningar av flickor, pojkar och funktionsvariationer i TV-program riktade till barn

    2019.

    Open access
  • Kling, Hannah; Wahlund, Alejandra

    Ledarskap i klassrummet: En studie av erfarenheter hos erkänt duktiga ledare inom läraryrket

    2019.

    Open access
  • Shat, Fidaa

    Alla barn vill leka: En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonalens uppfattningar om lek i förskolan och barn med leksvårigheter

    2019.

    Open access
  • Lunderbye, Erica

    Att leva och leka på liten yta: En kvalitativ studie om barns perspektiv på små förskolegårdars utemiljö

    2019.

    Open access
  • Kristine, Meidell; Sara, Palmqvist

    Samarbetet i ett inkluderande klassrum: möjligheter och begränsningar

    2019.

    Open access
  • Forngren, Sofia

    Kognitiv neurovetenskap i skolan

    2019.

    Open access
  • Morén, Axel

    Undervisning av nyanlända – då och nu

    2019.

    Open access
  • Morén, Axel

    Språkutvecklande lärande: Med inriktning på nyanlända elever

    2019.

    Open access
  • Backman, Margaretha; Besarani, Mariam

    Hur skapas utrymme för olika språk i förskolan?: En intervjustudie med förskollärare om flerspråkighet och föräldrasamverkan

    2019.

    Open access
  • Stagnell Johansson, Lisa

    Är jag svensk?: Identifiering, normer och representation i svenska läromedel

    2019.

    Open access
  • Lundquist, Josefine; Bergström, Sandra

    “Lika med det visar rätta svaret och man kan använda det för att göra en emojig”: En undersökning om hur elever i årskurs 3 och 6 uppfattar likhetstecknet.

    2019.

    Open access
  • Abazi, Louicé; Elou, Rodjin

    Hjälpmedel eller maktmedel?: En kvalitativ studie om lärares didaktiska reflektioner kring behavioristiska verktyg

    2019.

    Open access
  • Rönn, Kim; Yilmaz, Zerrin

    Lekens betydelse för barns utveckling och lärande: En kvalitativ intervjustudie om förskollärares roll i barns lek och lärande

    2019.

    Open access
  • Jonsson, Caroline; Mogård, Rebecka

    Är språket nyckeln till matematik?: En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen i lågstadiet

    2019.

    Open access
  • Johansson, Isabell

    Barnlitteraturen som ett läromedel?: En kvalitativ studie av barnlitteraturens roll i jämställdhets- och genusarbetet i förskolan

    2019.

    Open access
  • Nyman, Emma; Pousette, Dennis

    Hög- och lågpresterande elevers matematikångest i en svensk kontext: En studie av resultaten från TIMSS 2015

    2019.

    Open access
  • Sundén, Johanna

    Yoga med yngre elever: En kvalitativ studie med yngre elever i en könsneutral undervisningsmiljö om de positiva egenskaperna yoga sägs medföra

    2019.

  • Andersson, Jenny; Lind, Andrea

    Snälla läs för mig: En observation-, intervju-, enkätstudie rörande barns förutsättningar för högläsning i förskolan och i hemmet.

    2019.

    Open access
  • Lyngstad, Karolina

    Konflikter i skolan: En kvalitativ intervjustudie om samspelet mellan lärare och elev och lärares strategier vid konflikthantering

    2019.

    Open access
  • Eklund Granados, Sara; Elgenius, Sigrid

    Inkluderingens pusselbitar: En kvalitativ intervjustudie om inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Berglin, Elida; Nygren, Viktoria

    Ett språk för alla: Pedagogers och föräldrars uppfattningar om musik som ett stöd för barns språkutveckling - en fenomenografisk studie

    2019.

    Open access
  • Cyvin, Jasmine; Gustavsson, Elin

    Det upplevda lärandet i en ny yrkeskultur: En kvalitativ studie om utländskt utbildade farmaceuters upplevelser av den svenska arbetsmarknaden

    2019.

    Open access
  • Forsgren, Louise; Englund, Ebba

    Grupparbeten i undervisningen  : En kvalitativ studie av lärares inställning till grupparbeten

    2019.

    Open access
  • Hubert, Dobroniak

    Idrott, hälsa och betyg.: En studie av underkända elevers upplevelser av och uppfattningar kring idrott och hälsa på gymnasiet.

    2019.

    Open access
  • Eriksson, Sebastian; Svensson, Oscar

    En studie som ingen annan: En kvantitativ innhållsanalys av arbetsböcker i engelska riktade mot årskurs 3

    2019.

    Open access
  • Evikoski, Kaisa; Olsson, Malin

    Undervisning i förskolan: Ris eller ros?: En kvantitativ och kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av undervisning i förskolan.

    2019.

    Open access
  • Filippidou, Sofia; Rang Timander, Camilla

    "Det som kan göras inne kan göras ute": -En intervjustudie om förskollärares syn på utomhuspedagogik och dess inverkan på barns lärande

    2019.

    Open access
  • Askling, Hannah; Hedendahl, Matilda

    Kramar med ramar: En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare ser på arbetet med barn inom autismspektrum

    2019.

    Open access
  • Englund, Stina

    "Förskolans rytmik - varje stund är unik": En kvalitativ studie om hur förskollärare och barn ser på rytmikutövande i förskolan

    2019.

    Open access
  • Ögren, Rebecca; Ahlin, Lii

    Starka flickor och snälla pojkar eller hur var det nu igen?: En studie av könsnormer i 6 moderna svenska barnromaner som används i årskurs 1-3

    2019.

    Open access
  • Danielsson, Emelie; Sjöblom, Sandra

    Långtidsinhyrda tjänstemän: Upplevd motivation och tillhörighet

    2019.

    Open access
  • Notter, My; Petersson Medina, Sandra

    "När man är uppe i himlen, då flyger man inte ner igen": Kvalitativa intervjustudier om pedagogers uppfattningar av att möta barns frågor om döden samt hur barn resonerar om döden

    2019.

    Open access
  • Alvinder, Josefin; Korsmo Ström, Caroline

    Lärplattans roll i barns liv: En kvalitativ intervjustudie om vårdnadshavares och förskollärares upplevelser av lärplattor för barns utveckling och lärande

    2019.

    Open access
  • Murad, Diana; Torres Taquechel, Wendy

    Vill du vara med på våran lek?: En kvalitativ studie om flerspråkiga barns sociala samspel i den fria leken

    2019.

    Open access
  • Forsberg, Linnéa; Niklasson, Maria

    "En gång skulle två katter tälta": En analys av intertextualiteter i elevers berättande texter i relation till de nationella provens stödstrukturer för ämnesprov i svenska i årskurs 3, 2014 och 2015

    2019.

    Open access
  • Palm, Sonja; Matalamaa, Jenna

    Fördelning av ordet i klassrummen: En studie av hur fyra lärare fördelar ut ordet i klassrummet och om det kan vara ett verktyg för demokratiska arbetssätt

    2019.

    Open access
  • Elfving, Johan; Hansen Guterstam, Oliver

    Digital inkludering: En enkät- och intervjustudie om pedagogers användande av digitala verktyg i arbetet med inkludering för barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Dusabumuremyi, Anitha

    Flerspråkighet i förskolan: En intervjustudie om hur pedagoger upplever flerspråkiga interaktioner i förskolan

    2019.

    Open access
  • Rocksén, Erika; Ekenberg, Christina

    Alternativa verktyg: Läsande och skrivande med teknikens hjälp ur ett inkluderande perspektiv.

    2019.

    Open access
  • Sjöblom, Isabelle; Stolt, Carolina

    "Alla barn ska få möjlighet att delta": - en kvantitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om inkludering av barn i behov av särskilt stöd

    2019.

    Open access
  • Eckeskog, Felicia; Johan, Nyberg

    När det ligger och pyr: En uppsats om konflikthantering med inriktning mot misskötsamhet ur ett ledarskapsperspektiv

    2019.

    Open access
  • Lindblom, Pontus; Wigertoft, Madeleine

    Det är bara fröknarna som bestämmer: En intervjustudie om barns integritet i samband med dokumentationsformerna fotografi och film i förskolan

    2019.

    Open access
  • Bendelin, Emma; Hoffman, Anna

    Läxor eller inte?: En studie om lärares syn på läxor i skolans tidiga år

    2019.

    Open access
  • Olsson, Christofer; Matero, Laura

    Att utveckla förståelse om religion: En kvantitativ innehållsanalys med fokus på läroböckers framställning av substantiell och funktionell förståelse av religion

    2019.

    Open access
  • Howard, Kyle; Söderström, Pernilla

    SchoolSoft – ålagd men inte användarvänlig?: En studie av grundskolelärares attityder till en lärplattform

    2019.

    Open access
  • Larsen, Sebastian; Linman, Louise

    Att vara nyanländ i den svenska skolan: En narrativ analys om elevers konstruerande av identiteter på språkintroduktion

    2019.

    Open access
  • Wikberg, Ellen; Lundblad, Amanda

    Ur ett kvinnligt perspektiv: En kvalitativ studie om kvinnors uppfattningar om sitt ledarskap och skillnaden mellan dessa i kvinno- respektive mansdominerade branscher

    2019.

    Open access
  • Delgadillo, Giselle; Blom, Jenny

    Första linjens chefers upplevda behov av stöd -En jämförelse av tre förvaltningar inom en regional organisation

    2019.

    Open access
  • Lee Luck, Kahlil; Söderlund, August

    Practice makes perfect?: En studie av praktikens betydelse för anställningsbarhet

    2019.

    Open access
  • Gustafsson, Sandra; Danielsson, Sofia

    Lärares arbete med beröm och korrigering av elevbeteenden: En kvalitativ intervju- och observationsstudie

    2019.

    Open access
  • Pilvinen, Anna

    "Sätt då två som pratar swahili bredvid varann - varför inte"- En studie om användning av och attityder till translanguaging i två tvåspråkiga klassrum.

    2019.

    Open access
  • Thersthol, Jonathan; Höglund, Eskil

    Hjälp, var tog kunskapen och kompetensen vägen?: En fallstudie av Svea Hovrätt och Uppsala Kommuns arbete med att kompetenssäkra verksamheten

    2019.

    Open access
  • Gustafsson, Matilda; Josefsson, Amanda

    Didaktiska avvägningar i klassrummet: En studie om lärares val av möblering och placering av elever med olika prestationsnivåer

    2019.

    Open access
  • Selwan, Chimene; Lind, Madeleine

    ”Lyssna på barnets berättelse, hen kan tala om mer än vad du är medveten om”: En enkätstudie om pedagogers arbete med barn som far illa i hemmet

    2019.

    Open access
  • Pettersson Naumann, Aksel; Winroth, Niklas

    Att gå framåt är inte alltid ett framsteg: En kvalitativ intervjustudie om svårigheter och problem med de fem nyckelstrategierna i formativ bedömning som lärare i årskurserna f-3 upplever

    2019.

    Open access
  • Gewers, Philip; Azami, Foad

    Speltid: Det omedvetna lärandet?

    2019.

    Open access
  • von Lung, Sandra; Arfvén, Emma

    En hållbar verksamhet med lika villkor: En kvalitativ studie om relationen mellan normkritik, makt och jämställdhet på den högskolepedagogiska grundkursen på Uppsala universitet

    2019.

    Open access
  • Stillman, Tua; Olofsson, Lena

    Det muntliga språkets betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    2019.

    Open access
  • Holst, Jennifer; Malm, Jennifer

    Vad händer sen då?: En enkätstudie om överföring av kompetens från utbildningsinsats till dagligt arbete

    2019.

    Open access
  • Holm Sandqvist, Karin; Björkenlid-Johansson, Gunilla

    Skolverkets nationella bedömningsstöd i läs- och skrivutvecklling: En intervjustudie om lärares uppfattning, erfarenheter och fortsatta arbete utifrån bedömningsstödet i läsning

    2019.

    Open access
  • Mari, Virginia

    Speciallärare i teori och praktik: En intervjustudie om speciallärares syn på sitt arbete och utbildningsbakgrund

    2019.

    Open access
  • Dulic Malkoc, Ernada

    Skolors didaktiska arbete med elevers fonologiska medvetenhet i grundskolans tidigare år.: En kvalitativ studie av skolors rutiner vid kartläggning av elevers fonologiska medvetenhet samt de åtgärder som sätts in för elever som uppvisar svårigheter inom detta område.

    2019.

    Open access
  • Kallström, Jenni; Magnusson, Tina

    Extra anpassningar i den tidiga läs- och skrivinlärningen i svenska som andraspråk: Beskrivningar från 10 lärare på lågstadiet och vuxenutbildningen.

    2019.

    Open access
  • Peleback, Teija; Jansson Ragnås, Malin

    Elevers upplevelser om extra anpassningar – 8 elever i behov av stöd i sin språk-, läs- och skrivutveckling

    2019.

  • Mårtensson, Mia; Rosenborg, Jeanette

    Läsfrämjande insatser för barn och unga på lov: möjligheter och utmaningar

    2019.

    Open access
  • Uljas, Tuuli

    Mä oon niinko… ruotsinsuomalainen” ”Jag är liksom... sverigefinsk”: Om sverigefinska barns identitetssarbete

    2019.

    Open access
  • Claesson, Rebecca

    Språket - en säkerhetsfråga?: En studie om handledning av nyanlända inom industrisektorn

    2019.

    Open access
  • Dahlén, Michael

    Ibland kan det vara bättre att be om ursäkt än om tillåtelse: En studie av en konsuls liv i Alicante 1796–1801

    2019.

  • Gille, Fanny

    Skönhetens språk: Skönhetsideal för kvinnor i Magasin för Konst, Nyheter och Moder 1818–1844

    2019.

  • Palmqvist, Malin; Strandberg, Anne

    Samundervisning: En studie i speciallärares och ämneslärares möjligheter att uforma specialpedagogiskt stöd på gruppnivå i grundskolan

    2019.

    Open access