
Forskning pågår
Forskningen är av central betydelse för förståelsen av hur ett samhälles utbildningssystem fungerar i verkligheten, bortom politisk och ideologisk retorik.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Vid Uppsala universitet bedrivs forskning av utbildningsvetenskaplig relevans vid ett flertal institutioner inom såväl det humanistiskt-samhällsvetenskapliga området som de naturvetenskapliga och medicinska områdena
Den utbildningsvetenskapliga forskningen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, omfattar främst områden relevanta för förståelsen av barns, ungas och vuxnas förutsättningar och villkor för lärande. Forskare och doktorander vid institutionen är dessutom knutna till forskningsgrupper vid andra institutioner vid Uppsala universitet och andra lärosäten samt deltar i olika nationella och internationella forskarnätverk.
Forskningsaktuellt
- Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
- Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
- Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
- Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
- Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
- Den klasskapande skolan
- Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
- Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
- Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
- Hela staden som förskolegård?
- Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
- Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
- Den svenska Waldorfskolan
- Undervisning för hållbar utveckling
- De oväntade naturvetarna
- Införande av programmering i skolans matematik
- Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet
Senaste publikationer
-
Björk, Oscar; Iyer, Radha
The dialogism of 'telling': Intertextuality and interdiscursivity in early school writing
2023
-
Magnússon, Gunnlaugur
När inkluderingen offrades till marknaden
2023
-
Backman Prytz, Sara; Forsberg Koel, Josefin
Flickors och pojkars lek i dockvrå och dockskåp: Normativa förväntningar och hierarkier i förskolan vid mitten av 1900-talet
2023
-
Magnússon, Gunnlaugur
Skolministern ägnar sig åt pseudoproblem
2023
-
Håkansson Ramberg, Maria
Validität und schriftliche Sprachkompetenz: Eine Studie zur Bewertung schriftlicher Leistungen im Fach Deutsch an schwedischen Schulen
2023
-
Ackermann-Boström, Constanze
Levande flerspråkighet i Plattenbau: En undersökning av rysslandstyska unga vuxna, deras språkpraktiker och identitet
2023
-
Lindgren, Charlotte
Swedish Research on Sexual Harrassment and Bullying in Academia: A Perspective
2023
-
Englund, Viktor
Fångsamhället som inte skulle finnas: Överlevnad och anpassning i fängelse under åren 1890–1920
2023
-
Bråting, Kajsa; Kilhamn, Cecilia; Rolandsson, Lennart
Mathematical competencies and programming: The Swedish case
2023
-
Bråting, Kajsa; Rolandsson, Lennart; Kilhamn, Cecilia
Vad hände med programmeringen?
2023