
Forskning pågår
Forskningen är av central betydelse för förståelsen av hur ett samhälles utbildningssystem fungerar i verkligheten, bortom politisk och ideologisk retorik.
Forskning inom utbildningsvetenskap
Utbildningsvetenskaplig forskning handlar om bildning, utbildning, undervisning, fostran och lärande. Vid Uppsala universitet bedrivs forskning av utbildningsvetenskaplig relevans vid ett flertal institutioner inom såväl det humanistiskt-samhällsvetenskapliga området som de naturvetenskapliga och medicinska områdena
Den utbildningsvetenskapliga forskningen vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, omfattar främst områden relevanta för förståelsen av barns, ungas och vuxnas förutsättningar och villkor för lärande. Forskare och doktorander vid institutionen är dessutom knutna till forskningsgrupper vid andra institutioner vid Uppsala universitet och andra lärosäten samt deltar i olika nationella och internationella forskarnätverk.
Disputation

Forskningsaktuellt
- Kvalitativ studie om genomströmningen på ämneslärarprogrammen
- Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
- Medel till forskning om demokrati och högre utbildning
- Hur påverkar barnomsorgen och förskolorna barns skolgång?
- Forskningsprojekt ska undersöka skolledares autonomi i Sverige, Finland och på Island
- Studie om genomströmning på lärarprogrammen vid Uppsala universitet
- Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
- Vad händer med skolan när barnkonventionen blir lag?
- Positivt beteendestöd i skolan - kausala mekanismer och interaktiva processer
- Integreringsparadigmets framväxt i Sverige
- Den klasskapande skolan
- Implementeringsforskning som ett nytt område inom matematikdidaktik
- Gestaltad politik – Rumsliga diagram över det politiska systemet i globala gymnasieläroböcker i samhällskunskap (1900-)
- Generella och ämnesspecifika arbetssätt för digital källkritik
- Hela staden som förskolegård?
- Utveckling av elevers skrivkompetens i skolans första år
- Elevers interaktion med digitala läromedel i matematik
- Den svenska Waldorfskolan
- Undervisning för hållbar utveckling
- De oväntade naturvetarna
- Införande av programmering i skolans matematik
- Undervisning och antibiotikaresistens kopplat till biologiämnet
Senaste publikationer
-
Uddling, Jenny; Reath Warren, Anne
A newcomer's spontaneous translanguaging in lower-secondary physics education
2023
-
Galeano, Laura; Fawcett, Christine; Forssman, Linda; Gredebäck, Gustaf
Early Childhood Educators' Math Anxiety and Its Relation to Their Pedagogic Actions in Swedish Preschools
2023
-
Simon, Véronique
Les mouvements de tempérance au service de l’éducation à la citoyenneté en Suède. Le cas de la communauté IOGT-NTO
2023
-
Tångring, Carina; Öhman, Stina
Teachers' Leadership in the Classroom: Bridging Theory and Practice in Classroom Management
2023
-
Wickström, Johan
Uppvärdera den sociala läroplanen!
2023
-
Lindenskov Tamborg, Andreas; Elicer, Raimundo; Bråting, Kajsa; Geraniou, Eirini; Jankvist, Uffe Thomas; Misfeldt, Morten
The Politics of Computational Thinking and Programming in Mathematics Education: Comparing Curricula and Resources in England, Sweden, and Denmark
2023
-
Zhemchugova, Helena
A Model-Based Approach to DecisionSupport for Designing Inclusive Services
2023
-
Tetaj, Floridona; Viirman, Olov
Analysing the Mathematical Discourse of Biology Assignments: The Case of a Graduate Fisheries Management Course
2023
-
Isacs, Lina; Håkansson, Cecilia; Lindahl, Therese; Gunnarsson-Östling, Ulrika; Andersson, Pernilla
'I didn't count "willingness to pay" as part of the value': monetary valuation through stated preference study respondents' perspective
2023
-
Wermke, Wieland; Freier, Ronny; Nordholm, Daniel
Framing curriculum making: bureaucracy and couplings in school administration
2023