Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
2022-03-18

Den 8 april försvarar Matts Dahlkwist sin doktorsavhandling i pedagogik: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
Se abstract (eng) och doktorsavhandling
Disputationen äger rum kl 13.15 i Sal X, Universitetshuset. Varmt välkomna!
För mer information se kalendariet.
Intervju med Matts
I din forskning har du sett på enhetsskolan och landsbygden – kan du beskriva lite kortfattat vad det handlar om?
Det handlar om geografisk utjämningsproblematik, då den geografiska dimensionen av enhetsskolereformen är förhållandevis litet beforskad, särskilt under den tidsperiod jag har studerat. Jag har varit fast förankrad i den svenska geografin. Avhandlingen behandlar perioden 1928 – 1972 och folkskolans väg till grundskola, betraktat ur ett historiskt-geografiskt perspektiv. Jag har velat utreda konsekvenserna av en nationell reform i en specifik kontext över tid, en mindre landsbygdskommun i Hälsingland, utifrån ett organisationsteoretiskt perspektiv.
Hur kommer det sig att du började skriva om detta?
Det är en kombination av ett personligt intresse för den grundläggande utbildningen på landsbygden, i relation till den skolpolitiska och skolorganisatoriska utvecklingen under den studerade perioden. Förekomsten av ett väl bevarat kommunalt historiskt arkiv och min egen kännedom om bygden och dess utveckling har också underlättat arbetet väsentligt.
Vad gör du härnäst?
Jag håller mig till ungefär samma period igen, åter på mikronivå: Skriver en dokumentärroman om de sociala och kulturella förhållandena under min fars uppväxt på det gamla Öster i Jönköping – under perioden 1933-1949. Dessutom har jag idéer om att skriva om läroverkslärarnas ställning och status i lokalsamhället, i tre svenska städer: Sollefteå, Jönköping och Visby (alternativt Strängnäs) – återigen, under samma tidsperiod!
Har du något tips på vägen till de som nyss har påbörjat sina doktorandstudier?
Inled med att skaffa dig en bild av forskningsfältet och aktuella kontextuella förhållanden. Gör utifrån det en ändamålsenlig avgränsning. Skriv fritt och lustfyllt i början, ta tillvara på all den inspiration du kan få i din omgivning Det ska vara glädje i arbetet! Spara allt du skriver men väljer att plocka bort under resans gång. Systematisera genom att arbeta efter en tydlig struktur redan från början. Kontinuitet i skrivandet är också viktigt. Bättre med två timmar om dagen än korta intensiva ”ryck”.
Aktuellt
-
Feedback i fokus på skandinavisk konferens om språkundervisning
-
Disputation: A Battle over Children: Nonformal Education in Norwegian Uniformed Children's Organisations, 1910-1960
-
Uppsala universitet firar Europeiska språkdagen
-
Ny forskning: Lärares fortbildning får elever att prestera sämre
-
De utbildar Gotlands förstelärare för en bättre undervisning
-
Forskaren Claes Nilholm har gått i pension
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare