Disputation: Styrning av lärares arbete
2020-05-04

Den 15 maj försvarar Nils Kirsten sin avhandling i pedagogik Kompetensutveckling som styrning: Om statliga insatser för lärares kompetensutveckling och hur de förhandlas i lärares lokala praktik.
Se abstract (eng) och avhandling
Se abstract (sv)
Disputationen äger rum 15 maj, kl 13.15 i Gunnar Johanssonsalen på Blåsenhus samt via videolänk i Zoom. Varmt välkomna!
För mer information samt länk till Zoom se kalendariet.
Intervju med Nils
Du forskar om kompetensutveckling som styrning av lärares arbete – vad har du kommit fram till i din forskning?
Mycket kortfattat visar avhandlingen att den svenska staten sedan början av 1990-talet har satsat allt större resurser på lärares kompetensutveckling. Staten har också ingripit allt tydligare i insatsers lokala genomförande. Två delstudier undersökte det lokala genomförandet av insatsen Läslyftet. Dessa visar att den kompetensutvecklingsmodell som Läslyftet bygger på, den så kallade kollegialt lärande-modellen, kännetecknas av standardiserade uppmaningar som är svåra för lärare att omsätta på sätt som bidrar till den egna undervisningen. Denna svårighet förstärks av att Läslyftets budskap om språk-, läs- och skrivundervisning förväntas tillämpas i skolans alla ämnen.
Har det dykt upp något som du skulle vilja forska vidare på?
Även om det finns starka skäl för statliga och lokala satsningar på lärares kompetensutveckling visar min och andras forskning att sådana satsningar sällan är tillräckligt väl utformade för att bidra till lärares undervisning. Ett viktigt forskningsuppdrag är att undersöka hur policyaktörer kan ingripa i lärares kompetensutveckling på mer produktiva sätt.
Vad gör du härnäst?
Jag ska vara föräldraledig med mitt yngsta barn i ett år. Sen hoppas jag på att i någon form fortsätta den gärning jag påbörjat under forskarutbildningen vid EDU.
Vad är ditt bästa tips för att överleva doktorandtiden?
Försök att hitta skickliga kollegor som du kan utbyta tankar med: diskutera idéer, läsa varandras texter osv. Annars kan man lätt känna sig ensam i arbetet. Det ökar motivationen att jobba på när det är motigt! Man behöver också kommentarer från olika håll för att kunna värdera vikten av de synpunkter man möter.
Aktuellt
-
Disputation: Barns tidiga skolskrivande: Emergent disciplinary literacy, elevtextens dialogism och skrivundervisning som diskurspraktiker.
-
Disputation: Den självstyrda periferin: Lanthushållsundervisningen och styrningen av den svenska landsbygden, 1890-1970.
-
Disputation: Historisk rättvisa i högstadiets historieundervisning: Elevperspektiv på de svenska romernas historia och mänskliga rättigheter
-
Disputation: Ämnesliteracy i samhällskunskapsämnet: Ett ämnesspecifikt bidrag till ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
-
Texter sökes till antologi om rasism och antirasism i skola och förskola
-
Hedersdoktorsföreläsning vid Fakulteten för utbildningsvetenskaper, 25 januari
-
Fakulteten söker universitetslektorer för uppdrag inom praktiknära skolforskning
-
Europeiska språkdagen firas på Blåsenhus
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola, HT22
-
Skolforskningspodden om antibiotikaresistens och elevers handlingskompetens
-
Disputation: Drawing Science: Visual content formation in young students’ multimodal science compositions
-
Forskningsprojektet "Forskning om undervisning – en kartläggning och analys av forskningslandskap" (SMART) är avslutat
-
Undervisningsmaterial om antibiotikaresistens
-
Seminarieserie om rasism i förskola och skola VT22
-
Disputation: En landsbygdens skolreform? Den geografiska dimensionen i bygget av en enhetsskola
-
Licentiatseminarium: Skolämnesspecifikt läsande i tidiga skolår
-
Licentiatseminarium: Den specialpedagogiska personalens arbete med stödinsatser för nyanlända elever
-
Licentiatseminarium: Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
-
Årets bästa artikel skriven vid EDU
-
Disputation: Rätt och moral: Meningar med skolämnet juridik på gymnasienivå
-
Disputation: Kritiskt tänkande som utbildningsmål: från modernistisk filosofi till policy för högre utbildning
-
Disputation: Barns samspel bortom förskolans väggar. Om yngre barns samspel och platsskapande på förskolegården och i en mobil förskola
-
Disputation: Barn med diagnoser. Mödrars och skolors strategier i Stockholm
-
Disputation: X – men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik - Med fokus på tidig algebra i Sverige
-
Licentiatseminarium: Jurisdiktion och arbetsfördelning. Yrkesgruppers arbete med särskilt stöd i förskolan.
-
Disputation: Barn, naturvetenskap och könande processer i förskolan
-
Disputation: Förskolebarn i samspel med digitala medier
-
Disputation: Smak för hållbar mat?
-
Disputation: Styrning av lärares arbete
-
Disputation: Konsten att undervisa ryttare